درمان درد قفسه سینه با بلاک عصب بین دنده ای

عروق و اعصاب بین دنده ای (intercostal) در فضاهای بین دنده ای قرار دارند و به محتویات این فضاها پوست ناحیه مجاور خون رسانی و عصب دهی می کنند.عروق و اعصاب بین دنده ای:

drMomenzadeh

موارد استفاده:

بلاک اعصاب بین دنده ای برای درمان درد و تشخیص منشا آن در قفسه سینه و قصمت بالایی شکم کاربرد دارد.

این بلاک به همراه بی حسی موضعی می تواند ابزار تشخیصی برای کشف منشا دردهای قفسه سینه و قسمت یالایی شکم استفاده شود. اگر مشکوک به تخریب عصب بین دنده ای باشیم، این تکنینک برای تشخیص میزان ازکارافتادگی حرکتی و حسی استفاده می شود.

بلاک عصب بین دنده ای به همراه بی حسی موضعی می تواند برای کنترل دردهای حاد مانند شکستگی های دنده، هرپس زوستر حاد و دردهای سرطانی مورد استفاده قرار گیرد تا با درمان های دارویی و جراحی منشا درد درمان شود.

هرپس زوستر حاد:

drMomenzadeh

این تکنیک به همراه استروئید ها در درمان درد بعد از توراکوتومی، درد های سرطانی، شکستگی های دنده و ضایعات پخش شوند کبد استفاده می شوند.

تخریب کامل عصب بین دنده ای برای درمان دردهای سرطانی حاصل از تومورهای بین دنده ای و نواحی فوقانی شکم استفاده می شود.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد. این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

 

 

عوارض جانبی:

عارضه اصلی این تزریق پنوموتوراکس (نوعی اختلال تنفسی به دلیل سوراخ شدن پرده جنب) است که اگر سوزن بیش از حد به بدن داخل شود اتفاق می افتد. احتمال وقوع این اتفاق حدود 1% است. به دلیل استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید کامل پزشک به ساختارهای داخلی این عارضه به راحتی قابل پیشگیری است.

عفونت، هرچند به ندرت، در مواقعی رخ می دهد که دستورالعمل های صحیح تزریق انجام نشود. با تزریق به شیوه مناسب اینه عارضه با سادگی جلوگیری می شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا