درمان درد ساق و مچ پا با بلاک عصب پرونئال مشترک (common peroneal) در سطح زانو

عصب پروئال یکی از شاخه های عصب سیاتیک است که مسئولیت عصب دهی به سطح خلفی و خارجی ساق پا را بر عهده دارد. در تصویر زیر محدوده عصب دهی شده توسط عصب پرونئال در پای سمت چپ نشان داده شده است:

drMomenzadeh

این عصب در حفره پشت زانو از عصب سیاتیک جدا می شود:

drMomenzadeh

بلاک این عصب در سطح زانو برای تشخیص و درمان دردهای اندام تحتانی (پاها) که در ناحیه عصب دهی شده توسط این عصب هستند استفاده می شود. کابرد دیگر این بلاک به همراه بلاک چند عصب دیگر، ایجاد بی حسی موضعی در هنگام جراحی اندام تحتانی در بیمارانی است که توانایی تحمل بیهوشی کامل را ندارند.

بلاک عصب پرونئال به همراه بی حسی موضعی، در تشخیص و معاینه دردهای اندام تحتانی بسیار مفید است. اگر تخریب کامل این عصب مدنظر باشد، این بلاک نشان دهنده حداکثر اختلالات حسی و حرکتی ای است که بیمار ممکن است تجربه کند. همچنین در کنترل دردهای حاد مانند شکستگی ساق پا از این بلاک برای بی حسی تا زمانی که دارودرمانی موثر واقع شود، استفاده می شود. از بلاک عصب پرونئال به همراه بی حسی موضعی و استروئید ها در کنترل و درمان دردهای مقاوم به درمانی که به دلیل قطع شدگی یا التهاب این عصب اتفاق می افتد، استفاده می شود.

بلاک عصب پرونئال به همراه بی حسی موضعی و استروئیدها برای درمان درد و اختلالات حرکتی ناشی از اختلالات نورونی به دلیل دیابت الزامی است. تخریب کامل این عصب در صورت وجود تومور بدخیم در اندام تحتانی که عصب پرونئال را درگیر کند و به روش های درمانی غیرتهاجمی پاسخ ندهد، انجام می شود.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این بلاک دو روش مختلف قرارگیری بیمار وجود دارد. در روش اول بیمار به شکم می خوابد و دست ها به حالت ریلکس در کنار بدن قرار می گیرند. سپس پزشک با قرار دادن پروب دستگاه سونوگرافی روی حفره پشت زانو محل عصب را به دقت مشخص می کند و تزریق را از سمت پشت زانو انجام می دهد.

در روش دوم بیمار به پشت می خوابد و پای آسیب دیده به حالت ریلکس روی بالشتی قرار می گیرد تا فضا برای قرار گرفتن پروب سونوگرافی در پشت زانو ایجاد شود. سپس پزشک با دستگاه سونوگرافی محل عصب را به دقت مشخص می کند و تزریق را از سمت خارج زانوی بیمار انجام می دهد.

تصویر سونوگرافی:

drMomenzadeh

نحوه قرارگیری بیمار در روش اول:

drMomenzadeh

محل قرارگیری پروب سونوگرافی در روش اول:

drMomenzadeh

انجام تزریق در روش اول:

drMomenzadeh

انجام تزریق در روش دوم:

drMomenzadeh

drMomenzadeh

عوارض جانبی:

دو عارضه جانبی اصلی این تزریق عفونت و تشکیل هماتوم است. عفونت به آسانی با روش های درست تزریق قابل جلوگیری است. هماتوم به تشکیل کیسه ای از خون می گویند که در این بلاک، پزشک با تزریق دقیق و آرام می تواند از بروز آن جلوگیری کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا