درمان درد سندروم شانه یخ زده (Frozen shoulder syndrome) با تزریق

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند.

 

سندروم شانه یخ زده به بیماری ای گفته می شود که در آن دامنه حرکتی شانه به دلیل درد محدود شده و نه خود بیمار و نه پزشک نمی تواند بازوی بیمار را تا حد طبیعی از بدن دور کند. معمولا اولین نشانه بیماری ناتوانی در رساندن دست به پشت بدنش است و نمی تواند کمر سمت آسیب دیده بدنش را بخاراند. مرحله بعدی ناتوانی بیمار در بالاآوردن بازو تا ارتفاع شانه است. درد دائمی است و با استفاده از شانه بدتر می شود. نقطه اصلی درد در جلو و سمت خارجی شانه است و می تواند به سمت خارجی گردن و جلوی سینه پخش شود. بعضی بیماران با تکان دادن شانه احساس می کنند مفصل خشک است و گیر می کند.

 

تشخیص:

وجه افتراق این بیماری و دیگر بیماری های شانه مانند بورسیتیس و تندینیتیس (التهاب تندون ها، تندون ها عضلا را به استخوان ها متصل می کنند) دامنه حرکت است. در بورسیتیس و تندینیتیس دامنه حرکتی فقط در صورتی که بیمار خودش بخواهد بازویش را حرکت دهد محدود شده است و اگر فرد دیگری بازو بیمار را بالا ببرد بیمار دردی ندارد. اما در سندروم شانه یخ زده چه خود بیمار بازویش را حرکت دهد چه فرد دیگری بازوی بیمار را بالا ببرد، بیمار احساس درد می کند.

دلیل اصلی این بیماری التهاب درمان نشده و مزمن ساختارهای شانه است. اگرچه ممکن است بورسیتیس و تندینیتیس شانه هم همزمان وجود داشته باشند، اما آسیب اصلی به کپسول مفصل و لیگامنت های شانه وارد شده است (لیگامنت ها بافت های طناب مانندی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند در حالی که تندون های عضلات را به استخوان ها متصل می کنند). بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به بیماری های کلاژن عروقی نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

ممکن است این سندروم بعد از سکته قلبی، شکستگی های سر استخوان بازو و سکته های فلج کننده نیز اتفاق بیافتد. در صورت درمان نشدن این سندروم، در طولانی مدت می تواند باعث از کار افتادگی کامل مفصل شانه شود.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران با درد شانه الزامی است. با توجه به شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات تکمیلی مانند شمارش سلول های خونی نیز انجام می شود. انجام MRI و/یا تصویربرداری سونوگرافی در صورت شک پزشک به پارگی روتاتور کاف الزامی است.

 

تصویر رادیوگرافی:

 

سندروم شانه یخ زده

 

تصویر: MRI

 

سندروم شانه یخ زده

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

سندروم شانه یخ زده

 

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، تزریق موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این تزری بیمار به حالت نشسته قرار می گیرد به گونه ای که کف دست ها به حالت ریلکس روی سطح ران قرار بگیرند. سپس پزشک ساختار های داخلی محل تزریق را با دستگاه سونوگرافی شناسایی می کند و تزریق را انجام می دهد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

سندروم شانه یخ زده

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

سندروم شانه یخ زده

 

تصویر سونوگرافی:

 

سندروم شانه یخ زده

 

 

انجام تزریق:

 

سندروم شانه یخ زده

 

سندروم شانه یخ زده

 

سندروم شانه یخ زده

 

 

عوارض جانبی:

شایع ترین عارضه این تزریق عفونت است که با استفاده از روش های صحیح استریل کردن و تزریق به ندرت اتفاق می افتد. حدود 25% از بیماران افزایش درد موقت خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می رود.

برچسب ها درد شانه
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا