درمان درد کف دست با بلاک عصب متاکارپال

عصب متاکارپال، به کف دست و انگشتان عصب دهی می کند. بلاک این عصب برای بی حسی موضعی در حین جراحی های مربوط به دست، و برای کاهش درد بعد از عمل های جراحی دست مانند تعویض مفصل استفاده می شود. بی حسی دائمی نبوده و بعد از مدتی برطرف می شود.

اعصاب دست:

 

 

 

 

تصویر رادیوگرافی از دست بیماری که تعویض مفصل داشته است:

 

 

 

 

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش‌های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این بلاک بیماری روی تخت می نشیند و دست مبتلا از بدن دور شده و به گونه ای قرار می گیرد که کف دست به سمت بالا باشد. محل تزریق دقیقا روی سطح مچ، در طرف کف دست است. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را شناسایی می کند و تزریق را انجام می دهد.

 

نحوه قرارگیری بیماری:

 

 

 

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

 

 

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

 

 

 

انجام تزریق:

 

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

به دلیل عبور شریان های مختلفی از نزدیکی محل تزریق احتمال تزریق داخل آن ها وجود دارد که با استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید پزشک به ساختار های داخلی می توان جلوی این عارضه را به راحتی گرفت.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا