درد سینوویت

اگر شما دچار بیماری سینوویت اگر شما دچار بیماری سینوویت شده باشید این به این معناست که غشای سینویال شما ملتهب شده است. غشای سینوویال یک غشای بسیار نازک است که مفاصل بدن را همچون مفصل زانو، مفصل لگن، مفصل مچ دست، مفصل شانه ها و پاها را در بر می گیرد. اما شایع ترین حالت آن سینوویت مفصل زانوها است.

زمانی که غشای سینوویال مفصل دچار التهاب می شود، مفصل مربوطه بسیار دردناک و متورم می شود. غشای سینوویال که با مایع سینوویال پر شده است توسط غشا ترشح می شود. این مایه سیال می تواند در حفره های مفصلی و غلاف های تاندون یافت شود.پزشک شما می تواند با تجزیه و تحلیل این ماده سیال، پی به مشکلات موجود در مفاصل شما ببرد.

علائم و نشانه های سینوویت

التهاب بافت سینوویال غلاف تاندون را تنوسینوویت میگویند.

سینوویت معمولا موجب بروز درد مفاصل و تورم در مفصل میشود.

زمانی که غشای سینوویال مفصل، مایعات اضافی تولید کند، این اتفاق منجر به سینوویت مزمن و حاد مفصلی می شود.

سینوویت حاد را می توان با استراحت دادن به مفصل کاهش داد. سینوویت اغلب با اصطلاح عامیانه، افتادن آب در زانو رایج است. سینوویت گذرا در کودکان موجب درد کمر و درد زانو می شود. با اینکه هنوز دلیل اصلی بروز سینوویت مشخص نشده است، اما عفونت های ویرووسی می تواند یکی از عوامل ایجاد سینوویت باشد.

سینوویت یک بیماری است که زمانی که پوشش سینوویال تحریک و ملتهب می شود بوجود می آید. سینوویوم ترشح مایع روان کننده (مایع سینوویال) را برعهده دارد. هنگامی که سینوویوم تحریک می شود، تولید مایع را افزایش می دهد، در نتیجه گرمی، حساسیت به لمس، و تورم در اطراف مفصل ایجاد می شود.

سینوویت به دلایل زیادی ، از جمله عفونت (به عنوان مثال، آرتریت سپتیک، سل)، تروما مستقیم مشترک، واکنش های آلرژیک، نقرس، سندرم استفاده بیش از حد، و بیماریهای التهابی سیستمیک خود ایمنی (به عنوان مثال، آرتریت روماتوئید) ایجاد میشود. سینوویت می تواند به عنوان یک اپیزود حاد محدود به یک مفصل رخ دهد، و یا می تواند در مفاصل متعدد رخ دهد و شامل یک عارضه مزمن از یک بیماری عمومی است.

علل بروز سینوویت

علل و درد ناشی از سینوویت می تواند یکی از بیماری های مفصلی رایج در ارتباط با بیماری های دیگر مانند آرتریت نوجوانان، لوپوس و آرتریت روماتوئید باشد. همچنین سینوویت می تواند در پی تب روماتیسمی، سل تروما و یا نقرس باشد.

سینوویت به معنی التهاب بافت سینوویال است.

سینوویت معمولا به علت بیماری های روماتیسمی بوجود میاید. با این حال بعضی عفونت های مفصلی، بعضی بیماری های عفونی، ضربه و یا بعضی تومورها میتوانند موجب بروز سینوویت شوند.

سینوویت  می تواند در 80 درصد از موارد درد و تورم در سینوویوم زانو را شامل شود و به میزان کمتر ممکن است شامل درد باسن، مچ پا، و یا درد مفاصل شانه شود.

افرادی که به صورت طولانی مدت در معرض ، حرکات تکراری دست، مچ دست، آرنج، شانه قرار دارند و یا کسانی که در خط مونتاژ کار می کنند ، و یا کسانی که در ورزش پرتاب شرکت میکنند در معرض خطر ابتلا به سینوویت میباشند. این وضعیت می تواند در مفاصل اندام تحتانی افرادی که در معرض انجام حرکات تکراری از لگن، زانو، پا، و مچ پا قرار دارند و یا در فعالیت هایی مانند کوهنوردی، و پریدن شرکت می کنند وجود دشته باشد .

همچنین آرتریت روماتوئید، سینوویت التهابی مداوم است  و شیوع آن در زنان ، 3 برابر مردان می باشد . عفونت مفصل (آرتریت سپتیک) که در درجه اول در افراد زیر 15 سال و بیش از 55 سالگی مشاهده شده است در مردان شایع تر ست. نقرس که معمولا در افراد بین سنین 20 و 50  رخ می دهد.

تولید بیش از حد اسید اوریک میباشد، و فرد را در معرض خطر ابتلا به سینوویت قرار می دهد. افراد در معرض خطر تولید بیش از حد اسید اوریک شامل افراد با سابقه سرطان خون، لنفوم، پسوریازیس، و کسانی که شیمی درمانی دریافت می باشند. مصرف الکل، نارسایی مزمن کلیوی و فشار خون بالا می تواند منجر به کاهش دفع اسید اوریک شود، که به نوبه خود می تواند منجر به تجمع اسید اوریک و افزایش خطر ابتلا به نقرس و سینوویت شود.

همانطور که گفته شد دلیل اصلی سینوویت در برخی از موارد ممکن است ناشناخته باشد، اما در پی تروما و  آسیب های وارده به مفاصل، ماده سیال به مقدار زیاد در مفصل جمع می شود و سبب التهاب یا همان سینوویت مفصلی می شود.

سینوویت را می توان از دیگر اختلالات مفصلی، متفاوت دانست. زیرا این بیماری مفصلی که در اطراف مفصل ظاهر می شود، سبب توروم و درد شده و حتی نسبت به لمس، عکس العمل نشان می دهد. در اثر این بیماری آنزیم هایی در اطراف مفصل منتشر می شوند که اگر کنترل و درمان نشوند، می توانند غضروف سالم و استخوان مفصلی را از بین ببرند. و در نهایت موجب درد مزمن می شوند. به جز قرمز شدن و التهاب مفصل، سفتی و درد شدید به هنگام حرکت مفصلی و ایجاد فشار بر روی مفصل، از عارضه های دیگر این بیماری است.

درمان سینوویت

•  داروهای ضد التهاب: اگر سینوویت در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان آن را با داروهای ضد التهاب درمان کرد. تورم مفصل مورد نظر را می توان با کمپرس یخ کاهش داد.

•  خارج کردن ماده سیال از زانو: در موارد شدیدتر می توان ماده سیال را از اطراف زانو خارج کند، امان این روش یک درمان موقت برای کاهش ناراحتی است.

•  تزریق کورتیزون: در برخی از موارد تزریق کورتیزون یا حذف بافت ملتهب شده به روش جراحی، تجویز می شود.

•  تزریق اوزون: در صورتی که نرمش و فیزیوترپی پاسخ نداد این روش تجویز میشود. در این روش پزشک متخصص به ناحیه مربوطه گاز اوزون تزریق می شود. این روش کاملا بدون عوارض است و هزینه کمتری را در بر دارد.

•  بلاک عصب با لیزر: این روش روش نیمه تهاجمی محسوب میشود و در صورت عدم پاسخدهی به روش های بالا و با صلاحدید پزشک و بنا به شرایط بیمار انجام می شود. در این روش پزشک متخصص با کمک سونوگرافی در عصب ناحیه مربوطه لیزر را می تاباند و درد را تسکین می دهد. این روش همانند این است سنسور خطر یک ناحیه را غیرفعال کنید.

•  رادیوفرکونسی (RF): این روش درمانی با استفاده از امواج رادیو انجام میشود و طیف گسترده ای را شامل میشود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا