درمان درد ران با تزریق برای استخوان فابللا (Fabella)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند.

تندون ها بافت های طناب مانند و رشته ای هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. در بیماری تندینیتیس، تندون ها ملتهب می شوند.

وجود استخوان اضافی (استخوان فابللاه) در مفصل زانو بسیار شایع است، به صورتی که حدود 25% از افراد ای استخوان را دارند. محل استخوان فابلا در سمت خارجی ران، دقیقا بالای مفصل زانو است. فابللا در لاتین به معنای دانه کوچک است و در اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کند. اما در بعضی افراد به دلیل کشیده شدن تکرارشونده روی برجستگی خارجی استخوان ران در بالای زانو، ایجاد درد می کند.

آناتومی مفصل زانوی بیماری که در او استخوان فابللا ملتهب شده است:

 

 

به دلیل محل قرارگیری این استخوان، اغلب با اختلالات نامعمول استخوان ران اشتباه گرفته می شود. این استخوان می تواند در یک طرف زانو یا هردو طرف وجود داشته باشد. همچنین ممکن است یک قسمتی، دو قسمتی یا سه قسمتی باشد که تمام این موارد باعث مبهم شدن تصویر کلنیکی می شوند. گزارشاتی از شکستگی، در رفتگی یا بزرگ شدن بیش از حد استخوان فابللا وجود دارد که در این موارد ممکن است باعث فشار روی عصب پرونئال (یکی از اعصاب پا، Peroneal) شود. به دلیل قرارگیری این استخوان در غضروف در کنار استخوان ران، استخوان فابللا مستعد استئوآرتریت و کوندرومالسیا است.

درد زانو ناشی از فابللا با درد و درد در هنگام لمس در سمت پشتی خارجی زانو مشخص می شود. بیمار معمولا احساس می کند در زانویش سنگریزه وجود دارد، و با حرکت دادن زانو احساس می کند که چیزی روی استخوان های زانویش خراش می اندازد. درد فابللا با انجام حرکاتی که نیاز به خم و راست کردن مکرر زانو دارد بدتر می شود. ممکن است این بیماری به همراه بورستیس و تندینیتیس زانو وجود داشته باشد.

 

تشخیص:

در معاینه فیزیکی با فشار روی استخوان فابللا بیمار احساس درد می کند. پزشک ممکن است در زانوی بیمار احساس شکستن یا خراشیدگی، و در موارد با حرکت دادن مفصل زانو، این مفصل در زوایای خاصی قفل می شود.

رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به در فابللا الزامی است تا عدم وجود شکستگی استخوان اثبات شود و در صورت التهاب دیگر ساختار های زانو، آن ها نیز تشخیص داده شوند. با رادیوگرافی می توان اجسام آزاد و اختلالات مفصل را نیز تشخیص داد.

 

تصویر رادیوگرافی:

 

 

بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. در صورت شک پزشک تندینیتیس، بورسیتیس، کیست بیکر، ناپایداری مفصل یا وجود تومور انجام MRI و/یا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است. این دو تصویربرداری به تایید شدن تشخیص نیز کمک می کنند.

 

تصویر سونوگرافی:

 

 

تصویر MRI:

 

انجام اسکن استخوان می تواند برای تشخیص شکستگی های فشاری میکروسکوپی یا تومورهایی که در رادیوگرافی دیده نمی شوند مفید باشد.

سندروم درد فابللا یک تشخیص کلینیکی است که با ترکیبی از تاریخچه بیماری های فرد، معاینه فیزیکی، رادیوگرافی، تصویربرداری سونوگرافی و تصویر MRI تایید می شود. سندروم های دردی که علائم مشابه دارند موارد روبرو هستند: بیماری های اولیه زانو مانند نقرس و شکستگی های استخوان، و بورسیتیس و تندینتیس که این دو مورد آخر می توانند همزمان با درد فابللا وجود داشته باشند. تومور های اولیه و پخش شونده زانو نیز می توانند دردی مشابه درد زانوی ناشی از سندروم درد فابللا ایجاد کنند.

درمان:

روش های درمانی متفاوتی وجود دارد مانند تزریق، دارودرمانی و فیزیوتراپی. از میان این روش ها تزریق سریع ترین و کارآمدترین روش است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

بیمار به شکم روی تخت معاینه می خوابد، سپس پزشک با قرار دادن پروب دستگاه سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را به دقت مشخص می کند و سپس تزریق را انجام می دهد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

تصویر سونوگرافی:

 

انجام تزریق:

 

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

اعصاب و شریان های بسیار در این ناحیه (شریان و ورید پوپلیتئال (Popliteal)، اعصاب تیبیال (Tibial) و پرونئال (Peroneal)) وجود دارند. . به همین دلیل نیاز به دقت دو چندان پزشک و استفاده زا دستگاه سونوگرافی است. بسیاری از بیماران بعد زا تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدت کوتاهی از بین می روند. ممکن است عفونت نیز اتفاق بیافتد که با استفاده از روش های استریل مناسب به ندرت بیمار دچار این عارضه می شود.

 

درمان های غیرجراحی:


*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام میگیرد.

برچسب ها درد ران
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا