درمان درد صورت با بلاک گانگلیون اسفنوپلتاین (Sphenopalatine)

بلاک کردن به معنی جلوگیری از عبور پیام عصبی با استفاده از مواد بی حسی است.گانگلیون ها گره های عصبی هستند که اعصاب مختلف از آن ها منشا می گیرند. گانگلیون اسفنوپلتاین در عمق صورت قرار دارد.

 

آناتومی گانگلیون اسفنوپلتاین:

drMomenzadeh

بلاک گانگلیون اسفنوپلتاین در درمان سردرد های میگرنی، سردرد های کلاستر (Cluster) واختلالات عصبی صورت مانند سندروم گاردنر (Gardner syndrome) کاربرد دارد.

 

بیمار مبتلا به سردرد کلاستر:

drMomenzadeh

این تکنیک برای درمان سردردهای دائمی میگرنی و سردردهای مزمن کلاستر نیز استفاده می شود. شواهدی وجود دارد که بلاک این گانگلیون می تواند برای کنترل درد در بیماران مبتلا به هرپس زوستر عصب تریژمینال (Trigeminal، که مسئول عصب دهی به بخش وسیعی از صورت است) استفاده شود.

در صورت پاسخ ندادن بیمار مبتلا به درد ناشی از سرطان، و در موارد نادر سردرد و سندروم های درد صورت به روش های درمانی معمول، تخریب کامل گانگیون با عوامل عصبی یا منجمد کردن آن الزامی است. تحریک کردن گانگلیون اسفنوپلتاین با شوک الکتریکی نیز نتایج امیدوار کننده ای داشته است.

 

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب (قطع عبور پیام عصبی با استفاده از مواد بی حسی) عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

 

عوارض جانبی:

به دلیل عبور وریدهای (سیاهرگ) فراوان از اطراف محل تزریق احتمال تزریق داخل وریدی و مسمویت بیمار وجود دارد. همچنین ممکن است سوزن به شریان های اطرف محل تزریق آسیب برساند که می توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی جلوی این عارضه را گرفت.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا