درمان درد صورت با بلاک عصب صورتی (Facial)

بلاک کردن عصب به جلوگیری از عبور پیام عصبی با تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود.

عصب گلوسوفارنجیال (Glossopharyngeal) از زیر گوش پایین آمده و به حلق عصب دهی می کند. عصب نخاعی فرعی (Spinal accessory) به عضلات گردن و عضله ذورنقه ای (Trapezius) در پشت گردن و سینه عصب دهی می کند.عصب صورتی از زیر گوش شروع شده و به بخش وسیعی از صورت عصب دهی می کند.

آناتومی عصب صورتی:

drCyrusMomenzadeh

بلاک عصب صورتی در درمان تعدادی از بیماری های دردناک صورت، از جمله اختلال عصب صورت، دردهای غیرمعمول صورت، هرپس زوستر (عامل بیمار زونا)، و سندروم رمزی هانت (Ramsay Hunt Syndrome)، کاربرد دارد.

 

بیمار مبتلا به سندروم رمزی هانت:

drCyrusMomenzadeh

بلاک این عصب در درمان اسپاسم های (گرفتگی عضله) صورت نیز کاربرد دارد.

بیمار مبتلا به اسپاسم صورت:

drCyrusMomenzadeh

از این بلاک به عنوان روشی تشخیصی برای تشخیص علت سردردها و دردهای گردن ای که علت مشخصی برای آن ها کشف نشده است استفاده می شود. اگر نیاز به عمل جراحی ای روی کف جمجمه باشد که طی این جراحی عصب کاملا تخریب شود، با برای درمان درد نیاز به تخریب کامل عصب صورتی باشد، انجام این بلاک حداکثر اختلال حسی و حرکتی ای که بیمار به بعد از تخریب عصب به آن دچار می شود را نشان می دهد.

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی:

ورید (سیاهرگ) ژوگولار (Jugular) و شریان کاروتید (Carotid) که مسئولیت خون رسانی به مغز را بر عهده دارند دقیقا از زیر این عصب عبور می کنند. احتمال آسیب رساندن سوزن به این ورید و شریان وجود دارد. بلاک شدن ناخواسته عصب گلوسوفارنجیال می تواند باعث ضعف زبان و بی حسی زبان و حلق فرد شود. همچنین بلاک شدن ناخواسته عصب نخاعی فرعی می تواند باعث ضعف عضلات گردن و ذورنقه ای شود. درصورت بلاک شدن ناخواسته شاخه حرکتی عصب صورتی، عضلات همان سمت صورت به طور موقت فلج می شوند. با استفاده از دستگاه سونوگرافی می توان جلوی این عوارض را گرفت.

ممکن است بعد از انجام تزریق هماتوم (کیسه پر از خون) تشکیل شود که می توان با فشار وارد کردن روی محل سوزن بعد از انجام تزریق جلوی این عارضه را گرفت. قراردادن بسته های سرمازا روی محل تزریق بعد از انجام بلاک به مدت 20 دقیقه می تواند از شدت درد و خونریزی ای که بیمار تجربه خواهد کرد بکاهد.

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی

*تزریق اوزون

*بلاک عصب با لیزر

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا