درمان درد حنجره با بلاک عصب حنجره ای فوقانی (Superior Laryngeal)

بلاک کردن عصب به جلوگیری از عبور پیام عصبی با تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود.در سطح قدامی گردن، دقیقا زیر عضروف تیروئید، استخوان کوچکی به نام استخوان هایوئید (Hyoid) قرار دارد.عصب حنجره ای فوقانی از سمت بالا و عصب راجعه حنجره (Recurrent laryngeal) از سمت پایین به حنجره وارد شده و به عضلات آن عصب دهی می کنند.

آناتومی اعصاب حنجره:

drMomenzadeh

بلاک عصب حنجره ای فوقانی در درمان و تشخیص علل درد های حنجره، از جمله درد بعد از وارد شدن ضربه به گردن در ناحیه غصروف تیروئید و استخوان هایوئید، درد ناشی از اختلال عصب حنجره ای فوقانی، سندروم هایوئید (Hyoid Syndrome) درد های حلقی در سطح حنجره و دردهای سرطانی حنجره کابرد دارد. همچنین برای انجام بررسی مجاری تنفسی با وارد کردن لوله به حنجره بیمار، از این بلاک برای بی حسی بدون نیاز به بیهوشی و راحتتر انجام شدن این پروسه برای بیمار، استفاده می شود.

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این بلاک بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد و سر مستقیم می گیرد. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را شناسایی می کند و تزریق را انجام می دهد.

نحوه قرارگیری بیمار:

drMomenzadeh

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

drMomenzadeh

تصویر سونوگرافی:

drMomenzadeh

انجام تزریق:

drMomenzadeh

عوارض جانبی احتمالی:

به دلیل مسیر عبور مشترک عصب حنجره ای فوقانی و شریان حنجره ای فوقانی، و مجاورت این عصب با شریان کاروتید خارجی (External Carotid، این شریان مسئول خونرسانی به نواحی صورت، گیجگاهی و قسمت های وسیعی از سطح سر است)، باید مقدار امنی از داروی بی حسی استفاده شود تا در صورت اشتباه و تزریق داخل این شریان ها بیمار دچار عارضه غیرقابل برگشتی نشود. این تعیین دوز امن در بیمارانی که نیاز به انجام بلاک در دوطرف گردن خود دارند بسیار مهم است. همچنین می توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی و شناسایی ساختارهای داخلی احتمال تزریق داخل اسن شریان ها را به شدت کاهش داد.

در صورت آسیب دیدن ورید (سیاهرگ) های عمقی گردن ممکن است بعد از انجام تزریق، محل ورود سوزن کبود شده یا هماتوم (کیسه پر از خون) تشکیل شود که می توان با فشار وارد کردن روی محل سوزن بعد از انجام تزریق جلوی این عارضه را گرفت. قراردادن بسته های سرمازا روی محل تزریق بعد از انجام بلاک به مدت 20 دقیقه می تواند از شدت درد و خونریزی ای که بیمار تجربه خواهد کرد بکاهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا