چه کسانی از اپلیکیشن‌های درد سود می‌برند؟

 مطالعه ی مقدماتی بر روی استفاده از app های گوشی های هوشمند و  استفاده از پیام فرستادن های دو طرفه میان بیماران درد!

چه کسی از این app درد سود می‌برد؟

اهداف: هدف اصلی از این مطالعه آن بود که تاثیر معرفی یک app گوشی هوشمند را برای مدیریت درد تعیین کند (چه برای دستگاه‌های اندروید و چه برای دستگاه‌های آیفون )که می‌تواند دسترسی به بیماران درد مزمن را برای ارزیابی کردن, زیر نظر گرفتن و ارتباط برقرار کردن با تولیدکنندگان آنapp ها ممکن سازد.

روش‌ها :در این مطالعه ۱۰۵ مریض شرکت کردند تا از یک app استفاده کنند و نصف آنها (تقریبا معادل ۵۲ نفر) توانایی برقراری ارتباط دو نفره بین خود و بیمار دیگر را نیز از طریق app در طول مطالعه داشتند. همه ی بیماران اندازه‌گیری‌های پایه‌ای را تکمیل کردند و از آنها خواسته شد تا پیشرفتشان را هر روز و برای سه ماه ثبت کنند. (با امکان این که تا ۶ ماه نیز می‌توانند به این کار ادامه دهند.) برای همه ی بیماران یک fitbit تهیه شد تا فعالیت روزانه‌ی آنها ثبت شود.) fitbit دستبند هوشمندی است که تعداد قدم‌ها , مسیر پیموده شده , میزان کالری  سوخته شده و مدت زمان فعالیت در روز شما را نشان می‌دهد. خلاصه‌ی نمودارهای ثبت شده در مدارک الکترونیکی پزشکی ثبت می‌شد و بیماران از وضعیت و پیشرفت خود مطلع می‌شدند.

نتایج :۹۰ نفر از بیماران به صورت موفقیت آمیزی app را نصب کردند و از آن استفاده کردند. متوسط سن بیماران ۴۷,۱ سال بود (بین ۱۸ تا ۷۲ سال) , ۶۳/۸ درصد از آنها خانم بودند و ۳۲/۳ درصد از بیماران در چندین ناحیه‌ی بدن خود درد داشتند. اعتبار کافی و اطمینان در بین ارزیابی‌های روزانه و پرسشنامه‌های استاندارد و اندازه گیری‌های تکراری روزانه یافت می‌شد. app به صورت راحت معرفی شده و به راحتی استفاده می‌شد. آن بیمارانی که تعیین شده بودند تا در حین استفاده از app قابلیت ارتباط ۲ طرفه را نیز داشته باشند تمایل بیشتری به استفاده از app از خودشان نشان دادند و ارزیابی‌های بیشتری را در روز ثبت می‌کردند و ارائه می‌دادند اما به طور کل تفاوت زیادی بین ۲ گروه مشخص نبود. به طور کل میزان رضایت از app درد  رتبه بالایی داشت.

بحث: این مطالعه یکسری از چالش‌ها و فواید استفاده از app های گوشی‌های هوشمند را در مدیریت بیماران در مزمن مشخص و برجسته می‌کند و برای کسانی که ممکن است سودی از این تکنولوژی ببرند ببینش و بصیرت فراهم می‌کند .

دستگاه‌های موبایل و app های گوشی‌های هوشمند انفجار بزرگی بوده که از آنها در جهت ثبت اطلاعات سلامتی استفاده شده و دستیابی به مدیریت بیماری‌های مزمن را تغییر داده است. تکنولوژی ارتباط با موبایل سریع‌ترین بخش در حال رشد در صنعت ارتباطات است. تخمین زده شده‌است که بیش از ۷ میلیارد استفاده کننده از گوشی‌های موبایل در سراسر جهان وجود دارد و در ایالات متحده‌ی آمریکا نیز بیش از دو سوم جمعیت, گوشی‌های هوشمند دارند که قابلیت نصب کردنapp های پیشرفته را دارد.

با افزایش دسترسی به گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت, افراد مسن‌تر , افرادی با درآمد خانه‌داری کمتر و افرادی که در مناطق شهری و روستایی زندگی می‌کنند بهapp های مرتبط با سلامتی پیشرفته بیشتر دسترسی خواهند داشت. این برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا اطلاعات به افراد مشتاق منتقل شود و همکاری تعداد بیشتری از بیماران میسر شود. و این کار از هزینه‌های بالاتری که در ویزیت‌های فردی و تخصصی خرج می‌شود می‌کاهد و آن ویزیت‌ها را محدود به افرادی می‌کند که واقعا به ویزیت‌های تخصصی و فردی نیاز دارند. شواهد قوی‌ای وجود دارد که نظارت الکترونیکی که در بسیاری ازapp ها وجود دارد نسبت به شرح حال‌های کاغذ و قلمی رضایت بیشتری جلب می‌کند. همچنین این روش کاربردی‌تر, آسان‌تر,  قابل اعتمادتر و مورد تاییدتر است. در واقع روش‌های ارزیابی الکترونیکی لحظه‎‌ای  با قابلیت درجه بندی علایم به صورت لحظه‌ای بهتر از ارزیابی مروری و پس از علایم هستند (روش لحظه‌ای میزان خطا را در اندازه گیری‌ها کمتر می‌کند) و به طور کلی در این فرآیند از پیشرفته‌ترین مقیاس‌ها و سنجه‌ها برای ارزیابی درد و دیگر پیامدهای مرتبط با سلامتی استفاده می‌شود. هم اکنون تخمین زده شده است که بیش از ۱۴۰۰۰ app  مرتبط با سلامتی تنها برای سیستم عامل ios وجود دارد . این برنامه ها در ابتدا صرفا برای نظارت و کسب اطلاعات طراحی شده بودند و تایید کمتری بر روی پا در میانی سلامت در ارتباط با رفتار داشتند. یک مقاله‌ی اخیر که توسط بودجه ی کشور آمریکا انجام شده بود  مطالعه‌ای درمورد تاثیر app های سلامتی و ترفندهایی که تغییر رفتار بیماران را ارزیابی می‌کند انجام داد. آنها بیش از ۱۰۰۰ app مرتبط با سلامتی را بررسی کردند تا کارآمدیapp ها را بر اساس جمعیت بیماران, طبقه بندی مصرف‌کنندگان و نظارت‌کنندگان تعیین کنند و نتیجه‌گیری حاصل این بود که تنها بخش کمی از اینapp ها کاربردی بودند .(۴۳ درصد ios و ۲۷ درصد اندروید) .با توجه به پیشنهادات مشخص شد تعهد بیماران به app زمانی افزایش می‌یابد که اپلیکیشن راهنمایی‌هایی را بر طبق اطلاعات وارد شده توسط بیمار به او ارائه کند و در واقع بیمار از طرف تولیدکنندگان app حمایت شود. تعدادی ازapp های گوشی‌های هوشمند به صورت تخصصی برای افراد بدون سرطان  و با درد سرطان تکامل یافت. در بررسی appهای درد که به صورت تجاری در دسترس بودند ۱۱۱ تا از آن‌ها بررسی شدند که ۸۶ درصد بدون هیچگونه مداخله‌ی مراقبت سلامتی تخصصی گزارش شدند. نویسندگان توانستند عملکرد  appهای درد را به سه دسته‌ی کلی طبقه بندی کنند :

۱-ارائه ی اطلاعات کلی درباره ی درد , علائم آن و انتخاب ‌های درمانی مناسب .

۲-ثبت علائم درد به صورت شرح حال , یادآوری زمان استفاده از دارو و زمان ویزیت .

۳-مداخله برای مدیریت درد که بیشتر متمایل به ارائه ی راهکارهای آرامبخش است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا