درمان درد پشت شانه و بازو ناشی از سندروم اسکپولوکوستال (Scapulocostal) با تزریق

سندروم اسکپولوکوستال مجموعه ای از علائم است از جمله درد به همراه فلجی در ناحیه میانی کتف، درد ارجاعی به سمت سرشانه و پشت بازو و کاهش دامنه حرکتی کتف و شانه. نام دیگر این سندروم "شانه فروشنده درحال مسافرت" است چون این سندروم بیشتر در افرادی دیده می شود که از صندلی جلوی ماشین به سمت عقب خم می شوند تا چیزی را از روی صندلی عقب بردارند. این سندروم به دلیل استفاده نامناسب و بیش از حد از عضلات پشت متف که مسئولیت پایدار کردن شانه را بر عهده دارند اتفاق می افتد.

در این سندروم به دلیل آسیب دیدگی های مکرر عضلات پشت کتف، نقطه ماشه ای به وجود می آید که با تحریک فیزیکی آن کل عضلات پشت کتف، عضله سرشانه و پشت بازو درد می گیرد. نقاط ماشه ای و محل درد های ارجاعی:

 

معاینه فیزیکی کاهش دامنه حرکتی کتف را نشان می دهد. درد با تلاش کردن بیمار برای رساندن دستش به پشت بدن افزایش می یابد. تقریبا در تمام بیماران یک نقطه ماشه در پشت استخوان کتف وجود دارد. برای مشخص تر شدن این نقطه از بیمار خواسته می شود کف دست آسیب دیده را روی شانه سمت مقابل قرار دهد. این حرکت باعث برجسته شدن استخوان کتف سمت آسیب دیده شده و دسترسی به نقطه ماشه ای را آسان تر می کند. ممکن است نقاط ماشه ای دیگری نیز در پشت استخوان کتف وجود داشته باشند که نیاز به تزریق داخل آن ها هم باشد.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران مشکوک به سندروم اسکپولوکوستال الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی از جمله تومور های پخش شونده اثبات شود. بر اساس شرح حال بیمار آزمایشات تکمیلی مانند شمارش سلول های خونی نیز انجام می شوند. انجام MRI درصورت شک پزشک به پارگی تندون های عضلات شانه (تندون ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند و باعث حرکت مفاصل می شوند) الزامی است. انجام الکترومایوگرافی برای افتراق این بیماری از بیماری های عصبی مانند رادیکولوپاتی و پلکسوپاتی الزامی است. رادیکولوپاتی بیماری ای است که در آن مهره های ستون فقرات روی اعصاب خارج شده از نخاع فشار وارد می کنند و باعث اختلال این اعصاب می شوند. تعدادی از اعصاب خارج شده از نخاع گردنی در بالای شانه شبکه ای عصبی را تشکیل می دهند که اعصاب خارج شده از این شبکه به دست عصب دهی می کنند. در بیماری پلکسوپاتی این شبکه عصبی دچار اختلال می شود.

این تزریق هم جنبه تشخیصی و هم درمانی دارد.

انجام تزریق:

محل تزریق داخل نقطه ماشه ای است و تزریق در نواحی ای که درد ارجاعی دارند (سرشانه، پشت بازو) انجام نمی شود. بیمار روی تخت معاینه می نشیند و کف دست مبتلا را روی شانه مقابل قرار می دهد تا استخوان کتف سمت آسیب دیده به بیرون برجسته شود و پزشک نقطه ماشه ای را راحت تر شناسایی کند. بعد از مشخص شدن محل نقطه ماشه، پزشک تزریق را داخل آن انجام می دهد.

 

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

مهم ترین عارضه این تزریق پنوموتوراکس است. پنوموتوراکس به حالتی گفته می شود که پرده های جنب پوشاننده ریه ها که از جمع شدن آن ها جلوگیری می کنند سوراخ شوند و ریه سمت آسیب دیده کارکرد خود را از دست بدهد. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که سوزن بیش از حد به بدن وارد شود و پرده جنب را سوراخ کند. در موارد نادر احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد که با استفاده از روش های استریل می توان جلوی این عارضه را گرفت. احتمال آسیب رساندن سوزن به تندون های شانه نیز وجود دارد. ممکن است تندون هایی که به دلیل بیماری های دیگر بسیار ملتهب هستند با برخورد سوزن پاره شوند. می توان با آهسته وارد کردن سوزن به بدن و توقف تزریق در صورت مواجه شدن با مقاومت بالا از اتفاق افتادن این عارضه جلوگیری کرد. حدود 25% بیماران بعد از تزریق افرایش درد موقت خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بافت های شانه است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می روند و مفصل شانه عملکرد اصلی اش را پیدا می کند.

 

درمان های غیرجراحی


*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا