دردهای کلیه و مجاری ادراری


کولیک کلیوی، درد حمله ای شدیدی است که به علت انسداد در هر ناحیه ای از حالب ایجاد می شود. شایع ترین علت انسداد حالب، سنگ کلیوی است که در سیستم حالب ایجاد شده است.

انسداد در مسیر دستگاه ادراری می تواند به صورت حاد یا مزمن ایجاد شود. انسداد حاد با آغاز ناگهانی درد شدید کولیکی در ناحیه پهلو شروع می گردد که به ناحیه اینگوینال یا ران همان سمت کشیده می شود، و این درد معمولا در شب یا در ساعات اولیه صبح آغاز می شود. می تواند سبب تهوع، استفراغ و لرز گردد. به این علت درد کولیکی کلیه با آپاندیس و سایر علل شکم حاد و هم چنین گاستروانتریت اشتباه می شود.

با جابه جا شدن سنگ به نواحی پایین تر حالب درد درد به سمت پهلو و جلوی شکم منتقل می گردد و نواحی اینگوینال و بیضه در مردان و لابیا ماژور و لیگامان گرد در زنان کشیده می شود. حرکت سنگ به سمت محل اتصال حالب به مثانه با تکرار ادرار و سوزش ادرار همراه می گردد.

در معاینه بالینی حساسیت در ناحیه دنده ای مهره ای دیده می شود. بر خلاف علائم انسداد کامل که شدید بوده، علایم در انسداد نسبی زمانی تظاهر می کند که بیمار حجم زیادی مایعات نوشیده با ادرار شدید متعاقب آن ایجاد شده باشد. بدنبال انسداد حاد، قطر و طول حالب افزایش می یابد و بدنبال آن جریان ادرار به سمت سیستم لنفاوی (سیستم حمع کننده لنف) و وریدی حالب ایجاد می گردد که موجب انتشار ادرار به کانال های وریدی کوچک و لنفاتیک های کلیه می شود.

علی رغم این روند اطمینان بخش فیزیولوژیک، ولی اتساع حالب ادامه پیدا کرده و می تواند منجر به پارگی در ناحیه فورنیکس گردد. این اتفاق منجر به ورود ادرار به فضای پشت صفاق (پرده پوشاننده احشا شکم) و کاهش درد می شود....

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا