تغذیه در بیماران مبتلا به درد مزمن : قسمت اول

تغذیه نقش قابل توجهی را در اداره درد ایفا می کند، چرا که مصرف مواد محرک در فرد مبتلا به درد می تواند نقش تعیین کننده ای در ایجاد درد در آنها داشته باشد. بطور کلی، نوع و مقدار وکیفیت غذای مصرفی می تواند شدت، خصوصیت ومدت درد را در این بیماران تغییر داد. فرد مبتلا به درد مزمن معمولا یا کم اشتها هستند و یا علاقه ای به مصرف غذاهای خوش طعم و شیرین دارند که این غذاها نیزاصولا از ارزش غذایی قابل ملاحظه ای برخوردار نیستند. پس بایستی نسبت به مصرف این نوع مواد غذایی که درافراد مبتلا به درد، هم به جهت پایین بودن ارزش تغذیه ای آنها و هم از لحاظ ضرر و زیان متعاقب آن، دقت شود. لازم به ذکر است که، مصرف مواد غذایی شیرین و خوش طعم و گاز دار یا تند و محرک می تواند برانگیزاننده درد در بیماران مبتلا به درد مزمن باشد. خصوصا در مواردی که منشا درد از دستگاه گوارش بیمار باشد. مصرف غذاهای چرب می تواند با تاخیر درتخلیه معده و ایجاد تحریک در ترشح کیسه صفرا، درافراد مبتلا به درد کیسه صفرا و کولیک صفراوی می تواند ایجاد درد بیشتری کند. مصرف غذاهای پر پروتئین با تحریکی که در ترشحات پانکراس ایجاد می کند، در افراد مبتلا به درد پانکراس نیز می تواند درد را تشدید دهد. همچنین غذاها و نوشیدنی های الکلی نیز در افراد مبتلا به بیماری های پانکراس نیز می تواند میزان درد را تشدید کند.

مصرف غذاهای حاوی لاکتوز خصوصا لبنیات، نیز در افراد دچار کمبود آنزیم هضم کننده لاکتوز می تواند ایجاد دل درد، نفخ و یا اسهال نموده ونمره درد بیمار را افزایش دهد.

بطور کلی غذای بیماران مبتلا به درد مزمن بایستی محتوای ویتامین و مواد معدنی قابل توجه و به میزان مکفی باشد و در لزوم مصرف این مواد دقت شود. در مطالعات مشاهده شده است که نیمی از بیماران مبتلا به درد مزمن از کمبود مواد غذایی اصلی و پایه ای رنج می برند و در جهت برخورد صحیح در رفع درد این بیماران، توجه به جنبه تغذیه ای نیازهای آنها را در کاهش درد، ضروری می باشد.

علل اختلالات تغذیه ای

کمبود مواد غذایی اولیه احتمالا در نتیجه کاهش درد در ورود آنها (مثلا به علت کم اشتهایی) و کاهش مصرف مواد حاوی عناصر فوق و افت استفاده از مکمل ها، کاهش در جذب، افزایش در نیاز متابولیک و افزایش دفع اتفاق می افتد.

صورت کمبود سطح کافی از مواد معدنی و ویتامین ها، نیازهای متابولیک بدن بعلت پایین بودن مقدار پیش سازه های کو آنزیمی تامین نشده و بدن دچار کمبود این پیش نیاز ها در انجام فرایند های متابولیک خود خواهد شد. خصوصا در بیماران مبتلا به درد، که پایه های نیاز متابولیک بدن نیز افزایش می یابد، این کمبود نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. لذا در بیماران مبتلا به درد مزمن، حتی علیرغم طبیعی بودن سطح مواد فوق در خون نیز باز هم نمی توان به اپتیمال بودن سطح این مواد در بدن اطمینان داشت.

نوروپاتی های تغذیه ای وتوکسیک

در بیماران مبتلا به درد مزمن بایستی نسبت به وجود نوروپاتی های تغذیه ای ناشی از کمبود بعضی ویتامین ها و املاح معدنی نظیر کمبود ویتامین ماران مبتلا های ب-۶ و ب-۱۲ توجه گردد. در بیماران مبتلا به ایدز که تحت درمان با دارو های آنتی رتروویرال هستند. نیز احتمال بروز نوروپاتی توکیسک و تغذیه ای بعلت نقایضی که در برداشت ویتامینها در بدن در اثر مصرف این داروها ایجاد می شود. بایستی مد نظر قرار گیرد.

 

 

برچسب ها سایر دردها
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا