‌ شانه یخ‌زده

‌ شانه یخ‌زده

 (Frozen shoulder یاAdhesive capsulitis of shoulder) التهاب غیرعفونی و چسبندگی کپسول مفصلی شانه است که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی این مفصل می‌گردد. علت بیماری مشخص نیست ولی در اکثر مواقع در بیماران دیابتی و نیز همراه سایر بیماری‌های شانه دیده می‌شود.
⭕️همه‌گیر شناسی

شیوع آن در حدود ۳ درصد است و بین سنین ۴۰ الی ۷۰ سالگی دیده می‌شود. در کودکان و نوجوانان نادر است و در زنان بیشتر از مردان و موارد دوطرفه نیز وجود دارد. شیوع آن در افراد مبتلا به انواع دیابت بیشتر از سایرین است همجنین در بیمارانی که بعلت عمل جراحی قلب و پستان یا شکستگی های اندام فوقانی، شانه در بی‌حرکتی طولانی می ماند شایع است. عوامل ارثی در بروز آن دخالتی ندارند. بیماری معمولاً با گذشت زمان بتدریج بهبود می‌یابد.[۱]
⭕️علائم

علائم با درد فزاینده شانه و بازو شروع شده و بتدریج افزایش یافته و با سوزش همراه است. حرکات مفصل نیز با شروع درد‌ها محدود می‌گردد. بالا آوردن اندام فوقانی و بردن دست به پشت مشکل شده و بتدریج سخت تر می‌شود.

معمولاً بیماری بتدریج آغاز شده و تشدید می‌یابد و سه مرحله دارد. مرحله اول مرحله دردناک است و هنوز محدودیت حرکتی شدید نیست. مرحله دوم مرحله یخ‌زده‌گی است و درد کمتر ولی محدودیت حرکتی بیشتر است و مرحله سوم، مرحله ذوب است که بیماری روی به بهبود می‌گذارد. هرکدام از مراحل می‌تواند از یک الی چند ماه طول بکشد.[۲]
🔴درمان

بیماری بسیار ناتوان کننده است و می‌تواند تا یک سال ادامه یابد. درمان آن شامل استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی و تجویز فیزیوتراپی بصورت انجام حرکات کششی می‌باشد، هدف، کاهش درد و بهبود حرکات مفصل است. تزریق داخل مفصلی کورتیکواستروئید‌ها نیز از دیگر درمان‌هااست.

درموارد مقاوم به درمان و محدودیت شدید حرکتی ممکنست درمانهای دیگر مثل آزاد کردن چسبندگی با آرتروسکپی، دستکاری مفصل (Manipulation) با بیهوشی و جراحی باز، نیاز باشد.
www.drmomenzadeh.com

تهران،خیابان مطهری،تقاطع سهروردی شمالی،ضلع شمال شرقی تقاطع،پلاک۲۷۳،طبقه‌ی اول،واحد۶
شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵/۳۰ تا ۱۸ عصر
سه‌شنبه و پنج‌شنبه ساعت ۹ صبح
تلفن
۰۲۱-۸۸۴۶۰۶۰۵
۰۲۱-۸۸۴۴۹۳۳۵

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا