درد صورت بخش اول: کلیات

درد صورت یکی از شایع ترین دردهایی است که بسیاری از افراد در طول عمر خود بدرجاتی دچار آن می شوند. علل عمده درد صورت عبارتند از :

۱-درد دندان ها

۲-سردرد

۳-دردهای عضلات جمجمه ای

۴-درد مفصل گیجگاهی وفک

۵-دردهای نوروژنیک و نوروپاتیک

۶-سندروم دهان سوخته

دردهای صورت به دو شکل حاد و مزمن دیده می شوند و باعث بروز درد با کیفیت و شدت متفاوتی می گردند.

درد دندان ها

دندان به عنوان یک آوران حس دردناک عمل کرده و موجب درد در ناحیه صورت می گردد. دندان ترکیبی از مینا،عاج و سیمان بوده و اتصال آن به آرواره از طریق لیگامان های اطراف دندان انجام می شود. در مرکز دندان پالپ وجود دارد که مشابه بافت همبندی در سایر نقاط بدن بوده و حاوی شبکه های عروقی، لنفاتیک و عصب می باشد. تحریک پالپ موجب دندان درد شده و این تحریک می تواند به علل آسیب،التهاب و نکروز باشد.باید توجه داشت که به علت محدودیت شدیدی که در فضای اطراف دندان ها وجود دارد هر گونه التهاب  میتواند به سرعت باعث ایجاد درد گردد.

التهاب خفیف موجب حساس تر شدن به محرک ها شده، و التهاب شدید باعث بروز درد متناوب یا دائمی می شود. آسیب به بافت های اطراف دهان ها نیز می تواند عاملی برای ایجاد درد باشد. باید  توجه نمود که دندان درد شایع ترین علت درد صورت بوده و باید در مرحله اول رد گردد.

آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال که به آن آرتریت سلول ژانت هم می گویند، با بروز یک سردرد جدید در فردی با حداقل ۵۰ سال سن مطرح می شود. سر درد می تواند به صورت یک طرفه یا دو طرفه نواحی گیجگاهی را در گیر کند. شدت آن متوسط تا ضعیف بوده پلی میالژی و شلی عضلات ماستر می تواند وجود داشته باشد. تورم و حساسیت در روی شریان تمپورال سطحی مشاهده می گردد. تشخیص قطعی با نمونه برداری شریان می باشد. در صورت عدم درمان احتمال بروز کوری-سکته مغزی و یا مرگ وجود دارد. در تشخیص افتراقی درد میوفاشیال و دندان درد مطرح می گردد.

بیش از ۴۰% زنان پس از یائسگی از سوزش زبان و دهان رنج می برند. در معاینه این بیماران هیچگونه علامت بالینی و پاتولوژیک دیده نمی شود. علت این سندروم بعلت تغییرات سطوح خونی هورمون استرادیول بوده که بر جزءحسی زوج هفتم یا طناب صماخی اثر می گذارد.

برای تمامی موارد بالا در کلینیک ما درکنار درمان های رایج  از روشهای درمان نوین پزشکی شامل بلاک اعصاب، تزریقات داروئی، لیزرتراپی، اوزون تراپی، کرایو تراپی و رادیو فرکوئنسی با هدایت سونوگرافی و در صورت نیاز فلوروسکوپی استفاده می شود

 

برچسب ها درد صورت
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا