درمان درد آرتروز مچ پا با اوزون تراپی

 

مچ پا از سه مفصل تشکیل شده است که موجب حرکت به سمت بالا و پایین و دو طرف می شوند. مفاصل از نوع سینوویال هستند که در انتها غضروف دارند و در محیط مایع سینوویال حرکت می کنند. رباط ها نوارهای محکمی هستند که موجب اتصال استخوان ها به یکدیگر می شوند. عضلات و تاندون ها نیز به مفاصل کمک می‌کنند و نیروی کافی برای حرکت آنها را تامین می‌نمایند.

 

استئوآرتریت

استئوآرتریت که آن را با نام آرتروز نوع پارگی و ساییدگی Wear and tear نیز می شناسند یک مشکل متداول در بین اکثر افرادی است که به سن های بالا می رسند اما امکان بروز آن در بین افراد جوان تر نیز وجود دارد.

در استئوآرتریت غضروف درون مفصل کم کم ساییده می شود. با ساییدگی و از بین رفتن غضروف درون مفاصل، این بافت از بدن کم کم سفت و فرسوده می شود و فاصله محافظ بین استخوان ها کاهش می یابد. همین موضوع منجر به برخورد استخوان ها به هم شده و درد بسیار زیادی را در بدن فرد ایجاد می کند.

علاوه بر فاکتور بالا رفتن سن، از جمله فاکتورهایی که منجر به بروز استئوآرتریت می شوند می توان به چاقی زیاد و سابقه خانوادگی در این بیماری اشاره کرد. بیماری استئوآرتریت کم کم در بدن شکل گرفته و پیشرفت می کند و سفتی مفاصل در این شرایط با گذشت زمان بیشتر و بیشتر می شود.

 

علائم

* حساسیت به لمس زمانی که فشار به مفصل وارد می‌شود

* افزایش درد و تورم وخشکی در صبح

* مشکل در راه رفتن

* درد در هنگام حرکت و فعالیت

 

تشخیص علت درد مچ پا :

وضعیت کلی سلامتی، سابقه‌ی پزشکی و علائم مورد بررسی قرار می‌گیرد و پا و مچ پا برای کنترل حساسیت به لمس و تورم معاینه می‌شود. بررسی نحوه راه رفتن ، درد و سختی مفصل بررسی می شود. در طی این بررسی چگونگی حرکت استخوان ها در پا و مچ پا در هنگام راه رفتن ارزیابی می شود.

آزمایش های تصویربرداری :آزمایش های تصویربرداری اطلاعات کاملی از نظر بررسی مشکلات ساختمانی و آرتروز در اختیار پزشک می گذارد که شامل :

 پرتونگاری ساده : جهت بررسی آرتروز ، عفونت یا توده استخوانی و… است.

 سی تی اسکن : چنانچه مشکلات فوق در گرافی ساده مطرح باشد جهت بررسی دقیق تر میتوان از سی تی اسکن استفاده کرد.

ام.آر.آی : جهت بررسی بافتهای نرم ازجمله رباط ها ، تاندون ها و… استفاده می گردد.

 

تزریق اوزون

روش درمان درد ناشی از آرتروز با استفاده از تزریق اوزون مفید و موثر می باشد. در موارد ابتلا به آسیب دیدگی ها این روش درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. در این روش ازون 20 میکروگرم به بافت آسیب دیده تزریق می شود و باعث از بین رفتن درد و تورم می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند و باعث می شود سلول ها با استفاده از این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. تزریق اوزون باید هر ۱ الی ۲ هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین درد و از بین رفتن تورم) می رسند.

 

برچسب ها درد مچ پا
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا