ماساژ درمانی برای درمان مشکلات کمر و گردن

 

اکثر افراد از ماساژ لذت می‌برند، اما تعداد کمی از آن‌ها می‌دانند که ماساژ می‌تواند جنبه‌های درمانی داشته باشد. در حقیقت  عوارض ماساژ درمانی بسیار کم بوده و ماساژ می‌تواند با فواید متعدد در ارتباط با سلامت فرد شامل بهبود فرآیند چرخش خون، بهبود دامنه حرکت مفاصل، و افزایش سطح اندورفین داشته باشد. اندورفین نقش موثر در بهتر شدن احساس و کاهش درد در نواحی مختلف بدن از جمله کمر و گردن دارد .

 

آیا ماساژ می‌تواند به بهبود مشکلات کمر و گردن کمک کند؟

ماساژ یک روش درمان غیرتهاجمی است که برای بسیاری از افراد ریسک بسیار پایین دارد. علاوه بر مزایای ماساژ برای وضعیت فیزیکی بدن، نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی برخی از انواع ماساژ نشان می‌دهد این روش‌ها می‌توانند تاثیر زیاد بر شرایط روحی فرد داشته باشند. در واقع تاثیر روانی ماساژ درمانی از طریق ریلکس کردن عضلات و افزایش تولید ماده شیمیایی طبیعی اندورفین در بدن است که باعث ایجاد احساس خوب و خوشایند برای فرد می‌شود. تولید این ماده همچنین می‌تواند برای بهبود مشکلات مربوط به درد مقطعی یا مزمن در ناحیه کمر و گردن مفید باشد.

مزایای ماساژدرمانی

امروزه ماساژدرمانی بیش از پیش از نظر جامعه پزشکی به عنوان یک روش درمان مناسب برای انواع مختلف دردها در ناحیه کمر یا به عنوان یک درمان مکمل برای سایر درمان‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است. نتایج مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد ماساژدرمانی دارای مزایای متعدد برای بهبود درد در ناحیه کمر و گردن است. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

* افزایش جریان و گردش خون در بدن که باعث می‌شود مواد مغذی مورد نیاز در اختیار عضلات و بافت‌های بدن قرار گیرد. به این ترتیب بدن می‌تواند از توانایی طبیعی خود برای ترمیم آسیب‌دیدگی بافت‌ها (همچون کشیدگی عضله) استفاده کند.

* کاهش گرفتگی عضله. ماساژدرمانی می‌تواند افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد ایجاد شده به خاطر گرفتگی عضلات را به همراه داشته و به این ترتیب حتی به بهبود خواب فرد نیز کمک کند.

* افزایش سطح تولید اندورفین در بدن که ماده شیمیایی برای ایجاد احساس خوب در مغز است. این ماده می‌تواند باعث کاهش افسردگی و تشویش فرد شده و به‌طور همزمان منجر به از بین رفتن درد و تسریع فرآیند ریکاوری بدن شود. ترشح این ماده به‌طور خاص برای افرادی می‌تواند مفید باشد که از مشکلات مزمن در ناحیه کمر یا گردن خود رنج می‌برند.

 

ماساژدرمانی می‌تواند برای درمان مشکلات متعدد در ناحیه کمر و گردن موثر باشد

بسیاری از متخصصان به بیماران خود توصیه می‌کنند برای درمان بسیاری از مشکلات علاوه بر روش‌های درمان معمول، از ماساژدرمانی نیز استفاده کنند. به این ترتیب در صورت تمایل معمولاً بیمار به یک مرکز حرفه‌ای ارائه خدمات ماساژدرمانی معرفی می‌شود. ماساژ درمانی می‌تواند برای بسیاری از مشکلات ناحیه کمر همچون موارد زیر مفید باشد:

 

*کشیدگی عضله در نواحی پایین یا بالای کمر و گردن

اکثر موارد درد شدید در عضلات پایین کمر در نتیجه کشیدگی عضلات به خاطر انجام فعالیت‌هایی مثل بلند کردن اجسام سنگین، حرکت ناگهانی بدن یا زمین خوردن ایجاد می‌شود. درد در ناحیه پایین کمر می‌تواند بسیار شدید بوده و برای چند ساعت، چند روز یا حتی چند هفته ادامه داشته باشد. هنگامی که عضلات پایین کمر کشیده شده یا پاره شوند، ممکن است التهاب در نواحی اطراف عضله ایجاد گردد. با ایجاد التهاب، عضلات کمر ممکن است دچار اسپاسم شده و علاوه بر درد، مشکلات خاص برای راه رفتن فرد ایجاد شود. علاوه بر این در این شرایط ممکن است عضلات بزرگ بالای کمر نیز به خاطر تغییر شرایط (ضعیف شدن) یا آسیب‌های ناشی از استفاده زیاد (همچون انجام حرکت‌های تکراری) دچار آسیب شوند. درد در ناحیه بالای کمر می‌تواند به خاطر شرایط خاص همچون کشیدگی عضله، آسیب‌های ورزشی، یا تصادف با اتومبیل ایجاد شود. در هنگام مواجه شدن با این شرایط ماساژ می‌تواند به از بین بردن التهاب و گرفتگی و افزایش دامنه حرکت عضلات کمک کند.

* آرتروز ستون فقرات و مهره‌های گردن

 آرتروز ستون فقرات و آرتروز گردن نشان دهنده از بین رفتن غضروف بین مفاصل فاست در پشت ستون فقرات و مهره‌های گردن است. در این شرایط مفاصل فاست دچار التهاب شده و پیشرفت شرایط بیماری می‌تواند افزایش درد در نتیجه سایش استخوان‌ها به یکدیگر را برای بیمار به همراه داشته باشد. ماساژدرمانی می‌تواند از طریق بهبود فرآیند چرخش خون و کاهش فشار و گرفتگی عضلات، به کاهش درد ناشی از ابتلا به آرتروز کمک کند. به هر حال، به این منظور لازم است از خدمات افراد متخصص در حوزه ماساژ درمانی افراد مبتلا به آرتروز استفاده شود.

* فیبرومیالژِیا

 این بیماری می‌تواند تاثیرات متفاوت بر افراد داشته باشد و معمولاً با درد، خشکی کمر، خستگی و یا خواب غیرمفید non-restorative sleep همراه است. در این شرایط بیمار ممکن است هر دوی درد وسیع و درد در نواحی خاص را در نواحی آسیب‌دیده احساس کند. به هر حال، ماساژدرمانی می‌تواند برای درمان هر دوی این دردها مفید بوده و باعث توزیع درد و کاهش خشکی کمر شود.

* دیسک کمر

ماساژدرمانی می‌تواند برای افراد مبتلا به دیسک کمر یا دیسک گردن در هنگام استفاده به همراه سایر روش‌های درمانی بسیار مفید باشد.

* تسکین درد و ناراحتی

ماساژ درمانی می‌تواند اسپاسم عضلانی را با آزاد کردن عضلات و مفاصل کاهش دهد و به این ترتیب کمک موثر به عملکرد بهتر مفاصل کند. با استفاده از ماساژ درمانی حتی امکان افزایش دامنه حرکت  مفصل ساکروایلیاک یا استخوان دنبالچه وجود دارد و برای این کار عضلات سرینی ماساژ داده شده و گرفتگی بافت‌های اطراف آن کاهش پیدا می‌کند.

* ماساژ درمانی برای سیاتیک

عصب سیاتیک بلندترین عصب در بدن است و حتی فرد ممکن است به خاطر آن با درد در ناحیه پایین کمر مواجه شود که این درد تا پاها می‌تواند وجود داشته باشد. درد سیاتیک معمولاً به خودی خود در طول دو ماه کاهش پیدا می‌کند، اما امکان تسکین آن در فاصله زمانی کوتاه‌تر نیز با استفاده از روش‌های خاص وجود دارد.

ماساژ درمانی اثر قابل توجه بر درمان درد عصب سیاتیک دارد. نتایج مطالعات انجام شده در این حوزه نیز نشان دهنده  ماساژ درمانی باعث کاهش درد و ناراحتی بیمار می شود. برای مثال یک مطالعه انجام شده بر روی 400 نفر که ماساژ درمانی را به طور منظم هفته ای یکبار یا هر گاه که تمایل به انجام ماساژ داشتند، انجام دادند نشان می‌دهد با گذشته ده هفته، دریافت کنندگان ماساژ عملکرد بهتر عضلات کمر و کاهش درد را گزارش کرده‌اند.

 

شرایط فرد پس از ماساژدرمانی چگونه است؟

پس از ماساژدرمانی، هرگونه ناراحتی فرد می‌بایست با گذشت 24 تا 36 ساعت از درمان به تدریج برطرف شود. به این ترتیب بیمار با گذشت 4 تا 14 روز (با توجه به میزان گرفتگی) با ریلکس شدن عضلات خود مواجه خواهد شد.

 

موارد منع مصرف

برخی از موارد منع استفاده از ماساژ درمانی عبارتند از:

* افرادی که اخیراً عمل جراحی انجام داده‌اند

* افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، جوش، یا زخم‌های درمان نشده

* افراد دارای وریدهای واریسی

* مبتلایان به پوکی استخوان

 

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا