تفاوت سیاتیک با دیسک کمر در چیست؟

 

کمردرد یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به پزشک در دنیاست؛ به طوری که ۸۵ درصد افراد در طول زندگی دچار کمر درد می‌شوند. کمردرد‌ها موجب از دست رفتن بیشترین ساعات کار و زندگی فعال انسان‌ها می‌شود و علت مصرف بسیاری از مسکن‌ها هستند.

 

دیسک

دیسک‌های بین مهره‌ای نیز با از دست دادن آب خود یا در اثر وارد شدن یک فشار (طولانی مدت نشستن)، کیفیت طبیعی عملکرد خود را از دست می‌دهند. با وارد کردن فشار، دیسک سیاه شده و خاصیت نرم و ضربه‌گیری خود را از دست می‌دهد. در این حالت با کوچک‌ترین ضربه وارد شده، پاره می‌شود. زمانی‌که دیسک دچار پارگی شود، درصدد بیدرون‌زدگی قرار می‌گیرد که معروف به بیماری دیسک است. این بیرون‌زدگی می‌تواند در ناحیه گردن یا کمر رخ دهد. بیماری دیسک در بعضی از مهره‌ها شایع‌تر است. برای مثال در انتهایی‌ترین مهره‌ها (مهره‌های چهار و پنج) در کمر شایع‌ترین جایی است که دیسک دچار بیرون‌زدگی می‌شود.

 

سیاتیک

سیاتیک دردی است که از اعصاب سیاتیک منشا گرفته و از قسمت پایینی کمر به سمت پایین تا پشت پا امتداد می‌یابد. عوارض سیاتیک عبارتند از احساس سوزش در پا، درد پشت پا هنگام نشستن، ضعف پاها، پرش غیر قابل کنترل پاها و غیره. گاهی اوقات این عوارض ممکن است ناشی از پارگی و نشت محتویات دیسک کمر باشد که ممکن است در اثر جراحت یا تصادف ایجاد شده باشد. با این حال باید توجه داشت سیاتیک و دیسک کمر دو پدیده کاملا متفاوت هستند.

عصب سیاتیک یک عصب بزرگ است به اندازه قطر انگشت کوچک که بطور معمول شامل پنج ریشه عصبی است. این پنج ریشه از نخاع خارج شده و در خارج آن به هم می‌پیوندند تا عصب بزرگ سیاتیک را تشکیل دهند که به سمت پایین و در پاها امتداد می‌یابد. هر وقت عصب سیاتیک تحریک شود درد خاصی در نواحی معینی از پا احساس خواهد شد. این در حالی است که هر وقت که فشار بر اعصاب در مجاورت نخاع در اثر آسیب یا فتق دیسک کمر ایجاد شود، الگوی درد و ظهور فیزیکی آن متفاوت خواهد بود. این تفاوت‌ها معمولا در طی اولین بررسی‌ها مشخص نمی‌شود، این تفاوت‌ها پس از بررسی‌های دقیق تصویربرداری قابل تشخیص خواهد بود. تصویربرداری MRI یکی از روش‌های مناسب برای این منظور بوده چرا که امکان مشاهده تمام استخوان‌ها، لیگامنت‌ها، اعصاب و دیسک‌ها را می‌دهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا