بیماری و درد کین باخ چیست؟

 

استخوان یک بافت زنده است و مانند هر بافت دیگری نیاز به تغذیه از راه خون دارد. اگر خونرسانی به استخوان قطع شود، میمیرد که به آن استئونکروز میگویند. در بیماری کین باخ خون رسانی به یکی از استخوان های مچ دست که به آن استخوان لونیت میگویند متوقف میشود.

در این بیماری استخوان هلالی – ماهكی مچ دست خونرسانی خود را از دست می دهد و سلولهای آن دچار مرگ سلولی می شوند. در نتیجه استخوان مزبور قدرت ساختاری خود را از دست می دهد و به اصطلاح سیاه ونرم می شود بطوریكه در اثر نیروهایی كه بطور طبیعی در انجام امور روزمره زندگی به مفصل مچ وارد می آیند (ستون مرکزی مچ دست) ، دچار شكستگی خود بخودی شده و مچاله می گردد. با تغییر شكل و مچاله شدن این استخوان كه میتوان آنرا محور حركتی مفصل مچ دست دانست، مكانیك حركتی مچ دست تحت تاثیر قرار گرفته و حركت مچ دست نهایتاً منجر به ساییدگی این مفصل می شود.

 

علایم بیماری كین باخ چیست؟

بیماری كین باخ در ابتدا با درد مبهم مچ دست تظاهر می یابد بطوریكه در اكثر موارد اشتباهاً در ابتدا بعنوان كشیدگی یا ضرب دیدگی مچ دست تعبیر می گردد. بیماری كین باخ، دست غالب را بیشتر از سمت مغلوب درگیر می كند و ممكن است سابقه ضربه و یا پیچ خوردگی مچ دست نیز وجود داسته باشد.

به همین دلیل در صورتیكه درد مچ دست در ناحیه وسط مچ به مدت بیش از یك ماه در بیماری ادامه یابد بخصوص اگر با محدودیت حرکت همراه باشد، عكسبرداری اشعه ایكس توصیه می شود.

مرحله بعدی علایم بصورت تورم مچ دست و نهایتاً محدودیت حركت است كه در ابتدا حركت مچ دست به پشت كاهش محسوس تری نشان می دهد و در مرحله انتهایی ساییدگی مفصل مچ دست بطور كامل دردناك – متورم و خشك و بی حركت میباشد.

بعلت تغییر در مكانیك مچ دست و همچنین درد ایجاد شده ، قدرت دست مبتلا نیز به شدت كاهش می یابد.

 

تشخیص بیماری کین باخ

این بیماری مانند هر بیماری دیگر در ابتدا خفیف بوده و بتدریج شدیدتر میشود. سیر پیشرفت بیماری را به چهار مرحله تقسیم میکنند.

  • در مرحله اول مفصل دردناک است ولی در رادیوگرافی ساده نکته غیر طبیعی خاصی دیده نمیشود. بسیاری از این بیماران را به اشتباه پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن تشخیص میدهند. در این مرحله اگر از بیمار MRI به عمل آید به تشخیص کمک میکند.
  • در مرحله دوم در رادیوگرافی ساده رنک استخوان لونیت سفیدتر دیده میشود. درد و محدودیت حرکت بیمار در این مرحله شدیدتر میشود.
  • در مرحله سوم استخوان مرده بتدریج تغییر شکل میدهد. روی خودش خرد شده و کوچکتر میشود. علائم بیمار در این مرحله شدیدتر است.
  • در مرحله چهارم تغییرات سائیدگی مفصلی در استخوان های اطراف لونیت هم ایجاد میشود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا