درد تمام بدن

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
درد بیشتر از پنج روز ادامه یابد یا بیشتر شود.

 

درد تمام بدن نشانه چیست؟


شیشه‌ها برق می‌زنند، دیوارها تمیز و پستوها مرتب شده‌اند. برای یک استراحت کامل به رختخواب پناه می‌برید و در انتظار رفع خستگی و عرق ریختن یک شب طولاتی را به خواب می‌روید. ولی وقتی صبح می‌شود، تمام بدنتان درد می‌کند.
کار بدنی سخت یکی از شایع‌ترین علل درد تمام بدن است. به گفته دکترها، عفونت‌های ویروسی، ورم مفاصل، یا بیماری‌های دیگر هم می‌توانند باعث ایجاد این درد شوند.
هر وقت کاری توان‌فرساتر از حد معمول خود انجام می‌دهید ـ مثل خانه‌تکانی عید، کار سخت غیر معمولی، و ورزش‌های سخت جسمانی ـ روز بعد احساس درد می‌کنید. اگر درد تا دو یا سه روز بعد خوب نشد، تعجب نکنید. چون درد ماهیچه‌ها به‌تدریج ظاهر می‌شود.
این مطلب مخصوصاً به هنگام سقوط یا وارد شدن ضربه‌ای به بدن واضح است. درد به‌تدریج و ظرف چند روز شدت می‌گیرد و سپس بهبود می‌یابد.
غیر از کار سخت بدنی یا آسیب جسمانی، عفونت‌های ویروسی ـ از سرماخوردگی یا آنفلوانزا تا سینه پهلو ـ می‌توانند تمام بدن را چنان به درد آورند که انگار نه خانه‌تکانی کرده‌اید، بلکه خانه‌ را ساخته‌اید. تهاجم ویروس‌ها به بدن ایجاد التهاب را شروع می‌کند و دستگاه ایمنی بدن سعی در مبارزه با آن دارد و باعث درد در ماهیچه‌ها می‌شود.

گزش کنه ناقل بیماری ”لایم“ هم می‌تواند درد تمام مفاصل بدن را ایجاد کند و در حالی که آسیب ناشی از گزش این حشرات فروکش می‌کند، درد هنوز وجود دارد. وجود دانه‌های قرمز ”چشم گاوی“ یا قرمز شدن پوست در محل گزش یا هر جای دیگر بدن هشداری برای بیماری لایم است. (سابقه رفتن به مناطق جنگی چند هفته قبل از شروع درد هم می‌تواند سرنخ دیگری برای این بیماری باشد.)
چندین بیماری دیگر نیر مفاصل را هدف خود قرار داده و درد را به ماهیچه‌هائی که مفصل به‌ آنها مرتبط است منتقل می‌کنند و یک درد عمومی در بدن به‌وجود می‌آورند. اختلالات بافت همبند یا خود ایمنی، مثل التهاب شبه روماتیسمی مفاصل یا در موارد نادر، بیماری لوپوس می‌توانند علت درد باشند. درجات مختلفی از شدت درد در این گرفتاری‌ها دیده می‌شود و اشکال علائم درد ممکن است با چیزهای دیگر اشتباه شود.
درد التهاب شبه روماتیسمی مفاصل اصولاً در صبح و بعد از برخاستن از یک استراحت شبانه شدید است، ولی نیم تا یک ساعت پس از شروع به حرکت کردن بهتر می‌شود. درد ورم مفاصل پیری (یا التهاب استخوانی مفصلی) معمولاً در پایان روز شدیدتر است.

 

درمان درد تمام بدن


درد ناشی از فعالیت شدید یا بیشتر عفونت‌ها با گذشت زمان خوب می‌شود. اشکال پایدارتر درد نیاز به درمان جدی‌تر دارند. در اینجا می‌گوئیم که صرف‌نظر از علت درد، چگونه می‌توان آن را کمی تسکین داد.
بدن را گرم نگهدارید. بیست تا سی دقیقه گرما سه بار در روز آرام‌بخش است و درد تمام بدن را تسکین می‌دهد. سونا، جکوزی، دوش آب داغ، و دراز کشیدن در وان آب داغ حال شما را بهتر می‌کند. گرمای خشک پتوی برقی یا گرمای شیمیائی حاصل از پمادهای گر‌م‌کننده که بدون نسخه هم فروخته می‌شوند نیز مفید است. (پتو یا تشک برقی را همزمان با این پمادها به کار نبرید، چون ممکن است باعث سوختگی شدید شود.)
درد را تحمل کنید. اگر علت درد تصادف یا بیماری ویروسی باشد، چند روز آن را تحمل کنید تا بتوانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.
قرص بخورید. آسپیرین یا داروهای ضد التهابی که بدون نسخه هم فروخته می‌شوند، مثل ایبوپروفن، دردهای ملائم را به طور موقت تسکین می‌دهند، ولی آن را خوب نمی‌کنند، مگر اینکه درد در اثر التهاب باشد.
برای درد‌های آزاردهنده‌تر فقط پزشک شما می‌تواند داروهای قوی‌تر تجویز کند. پزشک برای بیماری لایم و عفونت‌ها آنتی‌بیوتیک و برای دردهای بافت همبند داروهای ضد التهابی می‌دهد.
ورزش کنید. برای دردهای ناشی از کار شدید یا ورم مفاصل، ورزش و کشش آرام می‌تواند مفید باشد. آن را زیاد جدی نگیرید. ورزش‌هائی مثل شنا یا نرمش انجام دهید، چون باعث حرکت ماهیچه‌ها در تمام جهات، بدون کشیدگی مفاصل، می‌شوند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا