کمر درد قسمت چهارم(جراحی و دوران بارداری)


جراحی
حتی وجود درد شدید کمر ،نیاز به جراحی معنی نمی دهد.جراحی در یک مورد از 100 مورد مفید است. و در بعضی موارد سبب افزایش مشکلات می گردد.این مسئله به خصوص وقتی صحیح است که تنها علامت شما،درد کمر باشد.
موارد نیازمند جراحی
1-پیشرفت اختلال حسی اندام تحتانی.
2-علایم نشانگان دم اسب بصورت اختلال حسی پیش رونده در نواحی تناسلی (بصورت زینی ). اختلال در کنترل مدفوع و ادارار.
3-عدم پاسخ به درمان های لازم غیر جراحی بصورت باقی ماندن درد یا بی حسی شدید اندام تحتانی یا کمر بعد از 6 هفته درمان غیر جراحی بطوری که به راحتی قادر به انجام کارهای روزمره نباشید.
بیماران مبتلا به مشکلات عصبی خاص یا شرایطی مثل شکستگی ها یا در رفتگی ها ،بیشترین شانس را دارند که از جراحی سود ببرند.
باید بدانید بیمارانی که به دلیل کمر درد جراحی می شوند ،معمولا چند روز پس از جراحی در بیمارستان می مانند. و در طی 3-6 هفته بعد قادرند کارهای سبک انجام دهند.عوارض جراحی نادرند ،اما میتواند شامل خونریزی،عفونت و صدمه ریشه عصبی و البته ،عود علایم باشد.
کوله پشتی ها
آیا تا به حال وقتی که با کودکتان  سر انجام تکالیف مدرسه بحث می کنید،این جمله را گفته اید(مقدار تکالیف به تو صدمه ای نمیزند )ولی شما ممکن است اشتباه کنید،کوله پشتی کودک می تواند به سلامتی او صدمه بزند. در بعضی مطالعات نشان داده شده که30-50%،15 تا 16 ساله ها از کمر درد رنج می برند ، که یکی از علل آن استفاده از کوله پشتی نا مناسب است.در حالی که بسیاری از عوامل ممکن است منجر به کمر درد در کودکان شود مثل رقابت شدید در ورزش ،طریقه نا مناسب نشستن و دوره های طولانی مدت عدم فعالیت ،این مسئله نیز وجود دارد که کودکانی که کوله های سنگین تر از15%درصد وزنشان حمل میکنند نیز در خطر کمر دردند.
فواید کوله پشتی
کوله پشتی وسیله خوبی برای کودکان است،اگر به طور مناسب استفاده شود.بسیاری از کوله ها با بخش های متعدد به کودکان کمک می کند  تا وسایلشان را طبقه بندی کنند. در مقایسه با کیف های شانه ای ،کوله پشتی بهتر است. چون قوی ترین عضلات بدن یعنی عضلات پشت و شکمی ،وزن کوله را تحمل می کنند.چون وزن کوله در بدن فرد توزیع می شود،صدمات شانه و گردن کمتر از مواردی است که کودک کیف دستی دارد.
کوله پشتی ها ممکن است چه مشکلاتی ایجاد کنند:
وقتی که کوله پشتی سنگین باشد،کودک بیش از حد پشتش را قوس دار می کند ، یا سو تنه رابه جلو خم می کند تا وزن کوله را بتواند تحمل کند .این فشار روی عضلات گردن و پشت سبب خستگی بیش از حد و آسیب می شود .همچنین در صورت وجود یک بند ،عدم تقارن ستون مهره ها و اختلال در توانایی طبیعی گیرندگی ضربه ی ستون مهره ها رخ میدهد.به دلیل وزن سنگینی کوله ، کودک دچار دردهای شانه ، گردن و کمر می شود.بیشتر پزشکان معتقدند وزن کوله نباید بیشتر از 10 – 15% وزن بدن کودک باشد.اگر کودک کوله را روی شانه بیاندازد ممکن است برای جبران وزن اضافی آن ،به یک طرف خم شود. این مسئله گاهی موجب تداخل با گردش خون و سیستم عصبی می شود و موجب ضعف و گزگز بازوها و دست ها می گردد.دختر بچه ها و کودکان جوانتر به خصوص در خطر صدمات وابسته به کوله پشتی اند .چون کوچک ترند و ممکن است بیشتز از وزن شان حمل کنند.
استفاده صحیح از کوله پشتی:
علی رقم مشسکلات بالقوه ،کوله پشتی را می توان بطور سالم استفاده کرد.ایمن ترین کوله ها باید دارای مشخصات زیر باشند :
1-دو بند پهن که از روی شانه ها عبور کنند.
2-بند کمری یا سینه ای برای توزیع گسترده تر وزن در تمام  بدن.
3-شامل چندین بخش باشد تا وزن بار به خوبی توزیع شود.
4-پهنایش نباید بیشتر از عرض تنه کودک باشد.
محدود کردن وزن کوله پشتی،کلید پیشگیری از آسیب است.مشخص شده است که وقتی وزن کوله به بیشتر یا مساوی 9 کیلو گرم برسد ،بصورت مشکلی برای سلامتی تبدیل میشود.
حاملگی
کمر درد یکی از شایع ترین مشکلات در حاملگی است.بیش از نیمی از زنان حامله در طی یا بلافاصله بعد از حاملگی کمر درد را تجربه می کنند.همان طور که جنین در طی حاملگی رشد می کند ،رحم 1000 برابر اندازه ی اولیه اش بر می گردد.این میزان رشد که در یک ناحیه متمرکز شده بر تعادل بدن زن حامله تاثیر می گذارد و موجب مشکلاتی می گردد.

کمر دردر در دوران حاملگی علل بسیاری دارد.معمولا ناشی از کشش عضلات کمر است .ضعف عضلات شکمی نیز می تواند سبب کمر درد شود.عضلات شکمی بطور طبیعی ،ستون مهره ها را حمایت می کنند و نقش مهمی در سلامت کمر دارند.
هورمون های حاملگی،عضلات و لیگامانها را شل میکنند و این موجب کمر درد میشود.شروع کمر درد معمولا در 3 ماهه دوم حاملگی است،ولی بعد از زایمان نیز میتواند باقی بماند.
توصیه های علمی برای زنان حامله:
1-قبل از حاملگی یک برنامه (تناسب بدنی )ترتیب دهید.به زنان علاقمند به برنامه (آمادگی قبل از حاملگی)غالبا عوامل رژیم غذایی را توصیه میکنند(مثلا توصیه به مصرف مکمل فولات)
زنان غیر فعال بهتر است در این مرحله ،ورزش های ایروبیک متوسط را انجام دهند.
2-یک برنامه ورزشی را برای اولین بار در طی حاملگی شروع نکنید.مطلوب تر این است که زنان سطحی از تناسب بدنی را حفظ کنند،و برای رسیرد با این تناسب باید ورزش هایی مثل پیاده روی ،یا ورزش های غیر متحمل بدن مثل شنا یا دوچرخه سواری را بصورت بسیار تدریجی شروع کنند تا از ایجاد افزایش وزن شدید در حاملگی پیش گیری شود. از انجام ورزش های خسته کننده باید اجتناب شود.
3-خانم های حامله باید ورزش های شدید را به تدریج قطع کنند. اگر ورزش بطور ناگهانی قطع شود ،به دلیل اثرات هورمونی و فیزیولوژیک حاملگی ،خون بیشتری در ساق ها تجمع می یابند.بعد از ورزش های ایروبیک باید زمانی را برای سرد شدن تدریجی بدن قرار داد. مدت 10 تا 15 دقیقه مطلوب است.
4-مراقبت شدیدی باید در مورد فعالیت هایی که نیازمند مهارت های تعادلی اند ،انجام شود.هورمون های حاملگی اثر شل کننده روی لیگامان ها دارند. بنابراین مفاصل کمتر استحکام دارند و بیشتر مستعدد رگ به رگ شدن می باشند. مفاصل ستون مهره ها ، ران و زانوها و مچ پا از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

5- هر فردی که از بیماری قلبی،فشار خون یا کم خونی رنج میبرد باید از ورزش شدید منع شود.
6- از گرمای بیش از حد دوری کنید. اگر ورزش در شرایط داغ یا مرطوب انجام  می شود ،دوره یا شدت فعالیت را کوتاه کنید و مطمئن باشید که مقدار فراوان مایع نوشیده می شود. بعد از ورزش از سونا یا حمام داغ به مدت طولانی استفاده نکنید.
7-تععین ضربان قلب روش چندان مناسبی برای نمایش شدت ورزش در طی حاملگی نمیباشد. ضربان قلب مادر نباید بیشتر از 140-150ضربه در دقیقه برای بیشتر از 15 دقیقه،3تا 5 بار در هفته باشد.
8-بسیاری از خانمها ورزش را در سه ماهه دوم قطع میکنند. علا اصلی تهوع-خستگی- تغییرات ساختمانی همراه با فشار لگن میباشد.این کاهش تحمل ورزش در ورزش های غیر متحمل وزن مثل دوچرخه سواری یا شنا وجود ندارد.
9-خانمهای حامله باید سعی کنند ستون مهره ها را در وضعیت خنثی قرار دهند و کفش راحت با پاشنه کوتاه بپوشند و اگر باید به مئت طولانی بایستند یا بنشینند یک پایشان را روی یک چها رپایه کوچک قرار دهند.
برای کمک به پیشگیری یا بر طرف شدن کمر درد باید بدانید که روش صحیح ایستادن ،نشستن و راه رفتن چگونه است. انجام ورزش های خاص کمر می تواند به کاهش درد کمک کند.این ورزش ها سبب قوی تر کردن و کشش عضلات حمایت کننده ی کمر و ساق ها می شوند و وضعیت بدنی خوبی ایجاد می کنند. این ورزش ها نه تنها به رفع کمر درد کمک می کنند،بلکه شمارا برای زایمان آماده می سازند.به دلیل احتمال اثر آسیب جنینی ناشی از افزایش دمای مرکز بدن ، از ورزش در هوای خیلی گرم یا مرطوب باید پرهیز شود.به اهمیت مصرف کافی مایعات باید تاکید گردد.نوشیئن نیم لیتر مایع قبل از ورزش و یک فنجان مایع هر 20 دقیقه در طی ورزش کافی است.حتی اگر فرد بعد از ورزش تشنه نباشد،باید به قدر کافی مایعات بنوشد ،تا مایع از دست رفته را جایگزین کند.به طور شایع در طی ورزش ،1-2 لیتر مایع از طریق عرق از دست می رود.

موارد منع ورزش در حاملگی
1-افزایش فشار خون در حاملگی.

2-پارگی زود رس غشاهای حاملگی.
3-زایمان قبل از موعد در طی حاملگی قبلی یا فعلی.
4-دهانه ی نارسای رحم.
5-خونریزی مداوم در طی دوران حاملگی.
6-جفت سر راهی.
7-تاخیر رشد داخل رحمی.
موارد منع نسبی ورزش در حاملگی:
1-افزایش مزمن فشار خون.
2-اختلال عملکرد تیروئید.
3-بیماری قلبی – ریوی.
4-بیماری ریوی.
ورزش هایی که در طی حاملگی به انجام آنها تشویق می شوند:
1-پیاده روی.             2-دوچرخه ثابت.
3-ورزش ایروبیک با شدت کم.         4-شنا.
ورزش هایی که در طی حاملگی توصیه نمیشود:
1-ورزش های همراه با برخورد(افزایش خطر ضربه به شکم )
2-هاکی.     3-اسکیت.      4-بوکس.      5-کشتی.
6-فوتبال.
ورزش هایی همراه با خطر بالا:
1-ژیمناستیک.  2-سوارکاری.    3-اسکی.    4-ورزشهای راکی.      5-وزنه برداری.
نکات ایمنی ورزش برای خانمه های حامله:
1-مصرف مایعات قبل و بعد از ورزش باید به قدری کافی باشد تا از کم آبی و کاهش حجم مایعات بدن جلوگیری شود.
2-پوشیدن لباس راحت در طی ورزش ،اجازه عبور هوای کافی و پیشگیری از افزایش دمای بدن را می دهد.
3-ورزش در طی بیماری تب دار ممنوع است.
4- از ورزش های خوابیده به پشت باید اجتناب شود به خصوص در سه ماهه سوم.
5- از ورزش های نیازمند به پریدن مکرر باید اجتناب شود. به خصوص در سه ماهه سوم.
6-زنان حامله ورزشکار باید به دنبال کردن رژیم غذایی با تاکید بر موارد قندی،نشاسته ای تشویق شوند.
7-شرکت در ورزش های تیمی و رقابتی در 15 هفته اول حاملگی اشکال ندارد.فقط باید بدانید که خطر بالقوه برای جنین ناشی از ضربه لگنی ، یا شکمی یا هر دو وجود دارد.
8- از ورزش های نیازمند به زورزدن بیش از حد ،مثل بلند کردن وزنه باید اجتناب شود به خصوص در سه ماهه سوم.
ورزش های کمر درد حاملگی


ورزش 1:لغزاندن کمر موجب تقویت کمر می شود،ابتدا روی پشت بخوابید،با زانوهای خمیده و کف پا روی زمین ،عضلات شکم و باسن را سفت کنید.سپس کمرتان را به زمین بفشارید. این وضعیت را برای 2 ثانیه حفظ کنید.در ابتدا با 10 بار تکرار،شروع کنید . و سپس به تدریج به 30 بار افزایش دهید.بعد از ماه سوم حاملگی ،انجام این ورزش با سایر ورزش های خوابیده به پشت ایمن نیست .این ورزش را به حالت خوابیده به پهلو یا در حالی که بطور ایستاده  به دیوار تکیه داده اید هم میتوان انجام داد.
ورزش2:بلند کردن ساق سبب قوی تر شدن عضلات لگن می شود.روی یک پهلو بخوابید و عضلات ران و باسن را سفت کنید. سپسساق را25-20 سانتی متر بلند کنید. زانو را صاف نگه دارید . سپس این ورزش را روی طرف مخالف انجام دهید . به تدریج تعداد را تا 10 بار در هر طرف افزایش دهید.
ورزش 3:ورزش صاف کردن ساق و بازو سبب قوی تر کردن و ثبات کمر می شود.پشت تان را صاف کنید ،یک بازو و ساق طرف مقابل را بالا ببرید و تا 5 بشمارید،سپس خود را شل کنید. بازو و ساق طرف مقابل را بالا ببرید و سپس خود را شل کنید. برای جلوگیری از حرکت تنه ،عضلات تنه را سفت کنید. در هر طرف این کار را 5 بار تکرار کرده. و به تدرج تا 10 بار افزایش دهید.
ورزش 4:این ورزش تقویت کننده عضلات کمر، ران ها و شکم است. اگر تا کنون به طور منظم ورزش کرده اید،این ورزش را انجام ندهید.روی کف زمین بنشینید ،زانوها را خم کنید. کف پاها را روی زمین بگذارید. دست ها را در جلو بگیرید. قسمت فوقانی تنه را به طرف چپ بچرخانید ، این حرکت را در طرف راست هم انجام دهید. این کار را در هر طرف 5 بار انجام دهید.
ورزش 5 :این ورزش تقویت کننده عضلات کمر و تنه است ،پاها مختصری از هم باز کنید. زانو ها را مختصری خم کنید،دست ها روی ران ها بگذارید،کمی به طرف جلو خم شوید،قسمت فوقانی کمر راصاف نگه داری.باید کشش مختصری در قسمت فوقانی ران ها احساس کنید این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
ورزش 6:این ورزش تقویت کننده عضلات کمر است .روی یک صندلی در وضعیت راحت بنشینید. بازو ها را کنار تنه بگذارید و در حالی که بازوهل را به طرف جلو می آورید ،به آرامی خم شوید.اگر هر گونه فشار یا ناراحتی روی شکم احساس  میکنید،بیشتر فشار نیاورید،تا 5 بشمارید. سپس بدون خم کردن کمر بلند شوید. این حرکت را 5 بار تکرار کنید.
ورزش 7:این ورزش کشش دهنده و تقویت کننده هضلات کمر ،لگن و ران هاست.زانو بزنید بطوری که کف دست ها و زانوها روی زمین قرار گیرد و زانوها حدود25-20 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند بازوها را صاف قرار دهید. به آرامی به پشت تان انحنا بدهیدوسرتان را به طرف زانوها ببرید و بازو ها را صاف کنید. این حالت را برای 5 شماره حفظ کنید سپس پشت تان را به آرامی بالا ببریدو این حرکت را 5 بار تکرار کنید.
ورزش 8:این ورزش عضلات کمر و تنه را تقویت کنید و وضعیت بدنی خوبی ایجاد کنید بایستید به طوری که پاهایتان 30-25 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد و پشت تان به دیوار تکیه ندهید. بخش پایین کمر را به دیوار بفشارید. این وضیعت را 5 شماره حفظ کنید. سپس خود را شل کنید.این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
ورزش 9:این ورزش را تقویت کننده یعضلات شکم و کمر است. زانو بزنید و کف دست ها را روی زمین بگذارید. بازوها را صاف کنید ، زانوی چپ را به طرف آرنج بالا ببرید. ساق پا را صاف کنید و به طرف پشت ببرید. این ورزش را تا 5 شماره انجام دهید. به آرامی حرکت دهید . این حرکت را در هر طرف10-5 بار تکرار کنید.
باید توجه داشته باشید که اگر علی رقم ورزش های فوق ،درد  کمر ادامه یافت . ممکن است پزشکتان به شما کمر بند مادری یا بریس کمر را پیشنهاد کنند. این وسایل به حفظ وزن شکمتان کمک می کنند و کشش روی کمر را کاهش می دهند. در موارد نادر فداروهای ضد درد ضعیف ، استراحت در بستر یا فیزیوتراپی توصیه می شود.کمر درد یکی از نشانه  های اصلی زایمان پیش از موعود است. اگر ادامه یابد یا بدتر شود باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در مواردی که دچار تب ف سوزش ادار یا خونریزی از واژن هستید،باید به پزشکتان اطلاع دهید.
 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا