درد صورت

درد صورت یکی از شایع ترین درد هایی است که بسیاری از افراد در طول عمر خود به درجاتی دچار آن شده اند . علل عمده درد صورت عبارتند از :

  1. درد دندان ها
  2. سر درد
  3. درد های عضلات جمجمه ای
  4. درد مفصل تمپوروماندیبولر
  5. سندرم دهان سوخته

درد های صورت به صورت حاد و مزمن دیده می شوند و باعث بروز درد با کیفیت و شدت متفاوتی می گردد.

درد دندان ها

دندان به عنوان یک آوران حس دردناک عمل کرده و موجب درد در ناحیه صورت می گردد . دندان ترکیبی از مینا ، عاج و سیمان بوده و اتصال آن به آرواره از طریق لیگامان های اطراف دندان انجام می شود .

در مرکز دندان پالپ وجود دارد که مشابه بافت همبندی در سایر نقاط بدن بوده و حاوی شبکه های عروقی، لنفاتیک ها و عصب می باشد . تحریک پالپ موجب دندان درد شده و این تحریک می تواند به علل آسیب ، التهاب و نکروز باشد . باید توجه داشت که به علت محدودیت شدیدی که در فضای اطراف دندان ها وجود دارد هرگونه التهاب می تواند به سرعت باعث ایجاد درد گردد .

التهاب خفیف موجب حساس تر شدن به محرک ها شده ، و التهاب شدید باعث بروز درد متناوب یا دایمی می شود . آسیب به بافت های اطراف دندان ها نیز می تواند عاملی برای ایجاد درد باشد .باید توجه نمود که دندان درد شایع ترین علت درد صورت بوده و باید در مرحله اول رد گردد .

سردرد

سر درد پس از دندان درد شایع ترین علت درد صورت است . سردرد به دنبال یک التهاب غیر عفونی در شبکه عروقی بروز می کند و انواع مختلفی دارد در زیر انواع مهم آن بررسی می شود .

سردرد میگرنی

یک اختلال عروقی و خودبخودی ولی راجعه بوده که به صورت حمله باعث بروز درد می شود . معمولا هر حمله از چهار ساعت تا 3 روز به طور متوسط طول می کشد و عمدتا یک طرفه بوده می باشد . شدت درد از متوسط تا شدید است . کیفیت درد به صورت ضربان دار و همراه با تهوع و استفراغ و همینطور ترس از نور و صدا است . میگرن می تواند با احساس پیش رسی (اورا) و یا بدون آن باشد . این احساس پیش رس می تواند به شکل اختلالات بینایی ، علایم حسی ، فلج یکطرفه عضلات صورت ، و عدم قدرت تکلم بروز کند . در تشخیص افتراقی میگرن باید احتمال وجود مواردی همچون دندان درد ، درد میوفاشیال را در نظر داشت .

سردرد خوشه ای

یک حمله شدید سردرد یک طرفه در اطراف چشم و ناحیه تمپورال که از چند دقیقه تا چند ساعت طول کشیده و ممکن است چند بار در روز تکرار شود . همراهی سردرد با یک مورد یا بیشتر از موارد زیر بیانگر این نوع سردرد است . اشک ریزش ، احتقان بینی ، آب ریزش بینی ، تعریق پیشانی ، میوز ، افتادگی و ادم پلک در کنار سر درد

دیده می شود . نست شیوع آن در مرد به زن 5 به 1 می باشد . در تشخیص افتراقی آن عفونت دندان و درد حاد عضلات ماستر مطرح می گردد .

مطلب پیشنهادی جهت مطالعه:درمان دردصورت با بلوک عصب

سردرد حمله ای مزمن

سردرد حمله ای مزمن مشابه سردرد خوشه ای بوده ولی در زنان ، شیوع بیشتری دارد . تعداد دفعات آن بیشتر و طول کمتری داشته و بین حملات یک احساس زخم در مناطق دردناک دیده می شود .

میگرن نیمه تحتانی

نوعی از درد صورت است که مشابه میگرن ولی در نواحی میانی صورت می باشد . درد عروقی است که در فک تحتانی و گردن ، فک فوقانی و اطراف چشم دیده شده و حساسیت روی شریان کاروتید وجود دارد .

سردرد تنشی

سر درد های راجعه ای است که از چند دقیقه تا چند روز طول می کشد . درد به صورت دو طرفه یا یک طرفه و با کیفیت فشارنده و تنگ کننده مانند به سر گذاشتن یک کلاه تنگ می باشد . تهوع در این نوع از سردرد دیده نمی شود ولی ترس از نور یا صدا وجود دارد . در تشخیص افتراقی آن دندان درد و میوفاشیال مطرح می گردد .

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا