درمان درد پیشانی با استفاده از بلاک عصب سوپرا اوربیتال

بلاک عصب سوپرا اوربیتال (عصبی در بالای چشم)برای تشخیص و درمان بیماری سردرد شناگران و نورولژیای(بیماری عصبی که موجب درد عصب می شود) سوپرا اوربیتال مفید است.

نورولژیای یوپرا اوربیتال و سردرد شناگران اغلب در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن عصب سوپرا اوربیتال به وسیله شنا،عینک های ایمنی،ماسکهای جوشکاری،ماسک دستگاه تنفس مصنوعی و از این قبیل موارد ایجاد می شوند.این موارد به صورت کم یا زیاد  عصب های سوپرا اوربیتال را در هنگام خارج شدن از سوراخ سوپرا اوربیتال تحت فشار قرار می دهند.همچنین ضربه های مکرر به خاطر زدن عینک شنا بر چشم می تواند موجب شرایط دردناک تر شود.

درد حاصل از این نورولژیا وسردرد شناگران علائمی از جمله درد مداوم در ناحیه سوپرا اوربیتال(بالای چشمی)وپیشانی دارد.همچنین در شرایطی ممکن است شوک ناگهانی به خاطر احساس مور مور شدن در ناحیه ای که اعصاب سوپرا اوربیتال تقسیم می شوند ایجاد شود.

گاهی بیمار مبتلا به این نورولژیا یا سردرد شناگران به خاطر احساس وجود مو روی پیشانی اش شکایت ی کند.بیماری سردرد سینوسی که سینوسهای ناحیه پیشانی را درگیر می کند بسیار رایج تر از سر درد شناگران است که در مواردی ممکن است با این بیماری اشتباه شود.

تشخیص:

نشانه های فیزیکی شامل درد در محل عصب در  قسمت بالای چشم  و در صورت اعمال شدن ضربه به عصب تشدید درد  ایجاد می شود.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، بلاک عصب موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد. این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

عوارض جانبی:

پیشانی و جمجمه دارای رگ های فراوانی اند و متخصص درد باید با دقت مقدارصحیح  مورد استفاده داروی بی حس کننده موضعی را محاسبه کند و این موضوع زمانی که بلاک این عصب به صورت دوطرفه انجام می یرد دارای اهمیت بیشتری می شود.این پررگ بودن احتمال کبود شدگی بعد از بلاک و تشکیل هماتوما(غده یا تومور حاوی خون)را افزایش می دهد.

به خاطر رگ دار بودن این ناحیه،تزریق باید در حضور داروی ضد انعقاد خون و با زاویه 25یا27صورت گیرد.اگرچه احتمال به وجود آمدن هماتوما زیاد است،اما اگر شرایط کلینیکی مناسب باشد نسبت ریسک به استفاده این روش مناسب می ماند.

اگر بلا فاصله پس از تزریق در ناحیه ای که بلاک انجام شده توسط دست فشاری اعمال شود،این عوارض کاهش پیدا می کنند.استفاده از بسته های خنک کننده برای دوره های 20دقیقه ای بعد از بلاک نیز میزان درد بیمار و خونریزی را که ممکن است رخ دهد کاهش می دهد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا