درمان درد داخل و روی ران با بلاک عصب جنیتوفمورال

عصب جنیتوفمورال (Genitofemoral) مسئول عصب دهی به قسمت تحتانی شکم، داخل و جلوی ران و قسمت هایی از سیستم تناسلی می باشد.

آسیب به این عصب یکی از شایع ترین علل درد قسمت تحتانی شکم، داخل و جلوی ران می باشد. این آسیب می تواند به دلیل فشار روی عصب یا آسیب به آن در هر نقطه ای از مسیرش اتفاق بی افتد. بیشترین دلیل اختلال عصب جنیتوفمورال شامل آسیب مستقیم به دلیل وارد شدن نیروی فیزیکی تخریب کننده، فتخ اینگوینال (ورود محتویات شکم به داخل فضای جلو و داخل ران) و جراحی لگن است.

اختلال عصب جنیتوفمورال باعث احساس خواب رفتگی، در سوزشی، و در مواقعی بی حسی قسمت تحتانی شکم، سطح داخلی ران، لب های بزرگ دستگاه تناسلی در زنان و قسمت تحتانی بیضه در مردان می شود. در به پایین تر از زانو پخش نمی شود.در در این بیماری با خم کردن کمر به عقب شدیدتر می شود زیرا عصب تحت کشش قرار می گیرد. بیمار برای جلوگیری از این اتفاق حین راه رفتن یا نشستن به سمت جلو خم می شود.

تشخیص:

در معاینه فیزیکی اختلال حسی در سطح داخلی ران و قسمت تحتانی کیسه بیضه در مردان و لب های بزرگ دستگاه تناسلی در زنان دیده می شود.در مواردی ضعف عضلات جلوی شکم هم دیده می شود.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش بلاک عصبی موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

بیمار به حالت خوابیده به پشت قرار می گیرد و پا ها و دست ها در کنار بدن به حالت ریلکس قرار می گیرند، سپس پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی ساختارهای داخلی محل تزریق را به دقت شناسایی می کند و در نهایت تزریق انجام می شود.می توان بر حسب درد بیمار یکی از دو شاخه این عصب را بلاک کرد.

عوارض جانبی:

مهم ترین عارضه جانبی این تزریق کبودی و هماتوم (تشکیل فضایی پر از خون) در محل تزریق است. سوراخ شدن روده بزرگ هم ممکن است در مواقعی اتفاق بی افتد که سوزن بیش از حد به بدن وارد شود. تمام عوارض ذکر شده، به دلیل اسفاده از دستگاه سونوگرافی و دید کامل به اجزا داخلی محل تزریق، به سادگی قابل پیشگیری هستند.

##sm##

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا