درمان درد آرنج با تزریق داخل بورس اولکرنون (olecranon)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند.

اگرچه تنوع قابل توجهی در میان بیماران در تعداد، اندازه و مکان قرارگیری بورس وجود دارد، کلبدشناسان تعدادی از بورس های کلینیکی رایج را شناسایی کردند که بورس اولکرنون یکی از آن هاست. این بورس در پشت آرنج بین سر استخوان بازو و استخوان زند زیرین ساعد دست قرار دارد. بورس اولکرنون ممکن است به صورت یک کیسه واحد یا چند کیسه جدا که در کنار هم قرارگرفته اند وجود داشته باشد.

بورس اولکرنون نسبت به هردو تروما (آسیب فیزیکی مستقیم) حاد و میکروترما (آسیب های فیزیکی در حد میکروسکوپی) تکرارشونده آسیب پذیر است. آسیب های حاد شامل ضربه مستقیم به آرنج در ورزش های مختلف یا سقوط فرد مستقیما روی مفصل آرنج و ... است. فشار تکرارشونده به دلیل تکیه دادن روی آرنج برای بلند شدن یا کار کردن به مدت طولانی پشت میز مطالعه ممکن است باعث التهاب و تجمع مایع در بورس شود. در موارد نادر، عفونت باکتریایی نیز می تواند باعث بورستیس (التهاب بورس) اولکرنون شود. اگر التهاب بورس یه صورت مزمن دربیاید می تواند باعث کلسیفه شدن (تجمع مواد معدنی در بورس که باعث سختی و از دست دادن انعطاف پذیری و نرمی آن می شود) بورس شود.

تشخیص:

بیمار مبتلا به بورسیتس اولکرنون از درد و تورم بازو با هرگونه حرکت بازو، مخصوصا باز کردن آن، شکایت دارد. محل اصلی درد دقیقا پشت مفصل آرنج بوده و معمولا با درد ارجاعی به سمت قسمت تحتانی پشت بازو همراه است. معاینه فیزیکی درد در هنگام لمس و تورم را در پشت مفصل آرنج نشان می دهد که در مواردی تورم می تواند فوق العاده زیاد باشد.

drMomenzadeh

باز کردن آرنج و هرگونه حرکت دیگری که به مفصل آرنج فشار وارد کند درد را افزایش می دهد. درصورتی عفونت بورس بیمار معمولا تب و لرز دارد. اگر عفونت بورس تشخیص داده شود درمان های مختلفی شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها و ... باید به صورت اورژانسی در پیش گرفته شوند. رادیوگرافی و/یا تصویربرداری سونوگرافی می توانند کلسیفه شدن بورس و ساختار های مرتبط با آن را به همراه التهاب مزمن بورس نشان دهند.

تصویر رادیوگرافی بورسیتیس اولکرنون:

drMomenzadeh

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش تزریق داخل بورس موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات داخل بورس عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

قبل از انجام تزریق بیمار به صورت نشسته قرار می گیرد و دست مبتلا کمی خم شده و کف دست بر روی سمت مخالف شکم قرار می گیرد، سپس با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل مفصل به دقت مشخص می شود و پس از آن تزریق انجام می گیرد.

 

 

عوارض جانبی:

بزرگ ترین عارضه این تزریق عفونت است که با روش های استریل مناسب و دنبال کردن درست مراحل تزریق قابل جلوگیری است. حدود 25% بیماران پس از انجام تزریق به طور موقت افزایش درد خواهند داشت، اما پس از مدتی درد فروکش کرده و مفصل آرنج عملکرد طبیعی خود را پیدا می کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا