درمان درد مچ پا با استفاده از بلاک عصب پرونئال سطحی

با وجود دارای عملکرد بودن عصب پرونئال سطحی برای پا،بلاک این عصب در سنجش و مدیریت درد پا مفید است.این تکنیک همچنین برای فراهم کردن شرایط بی حسی پا به همراه بلاک عصب های پرونئال عمقی،تیبیال،سافن ویا بلاک شبکه کمری مفید است.این روش مورد استفاده و تجویز اولیه برای بیمارانی است که تغییرات سیستم عصبی خودمختار که شامل بی حسی نخاعی یا اپی دورال(فضایی در اطراف نخاع)است را نمی توانند تحمل کنند،یا کسانی که نیاز به جراحی پا یا دبریدمان(به برش یا حذف یک بخش از بافت مرده یا عفونی شده ویا صدمه دیده از بدن بیمار گویند.)،برداشت تومور عصبی،بریدن انگشت پا یا قسمت جلویی پا دارند.

بلاک عصب پرونئال سطحی به وسیله بی حسی موضعی به عنوان ابزار تشخیصی،در هنگامی که بلاک عصبی بر اساس آناتومی برای ارزیابی شدت درد در اندام های تحتانی انجام می گیرد،مفید است.

در صورتی که تخریب این عصب قابل توجه باشد،این تکنیک برای تشخیص درجه تخریب حرکتی و حسی این عصب که بیمار تجربه کرده است مفید است.این تکنیک برای تسکین درد حاد اوژانسی مانند شکستگی پا،آسوده شدن درد پس از عمل جراحی تا زمانی که روش های دارویی موثر واقع شود،مفید است.

بلاک این عصب به وسیله بی حسی موضعی و دارو های استروئیدی،در درمان درد مداوم پا هنگامی که درد در نتیجه التهاب مورد ظن است و یا هنگامی که این عصب در هنگام عبور از زیر بافت متراکم زانو تحت فشار قرار گرفته است،مفید است.بلاک این عصب توسط موارد ذکر شده،همچنین برای تسکین درد و عوارض دردناک ناشی از ناتوانی حرکتی ویا نوروپاتی(بیماری عصبی که موجب درد عصب می شود.)ناشی از دیابت تجویز می شود.

تخریب این عصب گاهی در تسکین درد پای مداوم که به علت وجود تومور در اطراف این عصب و واکنشهای ایمنی  علیه تومور تحت فشار قرار گرفته است مفید است.

آناتومی ناحیه ای:

درمان درد مچ پا با استفاده از بلاک عصب پرونئال سطحی

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، بلاک عصب موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است. با بلاک عصب پرونئال سطحی  درد خاتمه پیدا می کند.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.برای انجام این بلاک بیمار به پهلو خوابیده و زیر پایش یک حوله قرار می دهیم.

عارضه جانبی اصلی در این تکنیک،ایسکیمی(آسیب بافتی به علت نرسیدن خون)و تشکیل هماتوم(توده خونی)بعد از بلاک است که به علت فشار آمدن به ناحیه ای است که بلاک انجام می شود.

برای جلوگیری از بلاک عصب پرونئال مشترک به جای عصب پرونئال سطحی،پزشک باید سوزن را با دقت و تمرکز لازم و در جای مناسب وارد کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا