درمان درد سینه ناشی از پارگی عضله سینه ای بزرگ با تزریق

عضله سینه ای بزرگ نسبت به انواع آسیب های فیزیکی از پارگی بافت عضلانی در مقیاس میکروسکوپی به دلیل جا به جا کردن اشیا سنگین تا پارگی کامل آن در محل اتصال به استخوان جناغ که با تشکیل هماتوم (کیسه پر از خون) و تغییر شکل سینه همراه است، حساس است.

 

دکتر سیروس مومن زاده

دکتر سیروس مومن زاده

بیماران به دلیل تفاوت در مقدار آسیبی که به خود عضله تا تندون (بافت متصل کننده عضله به استخوان) وارد شده است علائم متفاوتی دارند. مشخصه اصلی این بیماری درد در جلوی قفسه سینه بعد از ضربه وارد شدن به عضله یا انجام فعالیت فیزیکی است. مقدار در به مقدار آسیب وارد شده به عضله بستگی دارد. بیمار از ضعف در چرخاندن دست به سمت بدن نیز رنج می برد. اگر عضله تا تندون آن کاملا پاره شود، عضله جمع شده و شکل متقارن سینه از بین می رود. علاوه بر این بدفرمی معمولا نوک سینه سمت آسیب دیده پایین می افتد.

همچنین ممکن است که این تندون عضله در محل اتصال آن به استخوان بازو پاره شود:

 

دکتر سیروس مومن زاده

تشخیص:

بیمار بعد از وارد شدن ضربه یا آسیب به عضله یا تندون آن در جلوی قفسه سینه احساس درد می کند. اگر آسیب زیاد باشد وجود هماتوم به راحتی قابل مشاهده است. به سمت اخل چرخاندن بازو برای بیمار سخت بوده و احساس ضعف می کند. اگر پارگی کامل عضله یا تندون اتفاق افتاده باشد، برای بیمار غیر ممکن است که دستش را پشت سرش ببرد.  ممکن است در این بیماران چین زیر بغل هم از بین برود. هرچند تشخیص ای بیماری در معاینه فیزیکی آسان است اما باید برای شفاف سازی بیشتر MRI یا تصویربرداری سونوگرافی نیز انجام شود.

 MRI بسیار دقیق بوده و می تواند شرایطی را که نیاز به اقدام فوری پزشکی دارند، مانند پارگش کامل عضله یا تندون، را مشخص کند.

دکتر سیروس مومن زاده

 

 MRIو تصویربرداری سونوگرافی می توانند علاوه بر کمک به تشخیص، عدم وجود بیماری های دیگر که پزشکبه آن ها مشکوک نشده بود مانند وجود تومور را اثبات کنند. در بیمارانی که نمی توانند تصویربرداری MRI انجام دهند توموگرافی انجام می شود. انجام اسکن استخوان و رادیوگرافی در شرایطی که احتمال شکستگی استخوان یا وجود بافت بدخیم استخوانی وجود دارد، الزامی است. آزمایشات تکمیلی دیگری مانند شمارش سلول های خونی نیز باید انجام شوند.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، تزریق موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

بسته به محل آسیب عضله تا تندون دو روش مختلف تزریق وجود دارد. اگر محل آسیب در سمت جناغ باشد بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد و دست های به حالت ریلکس کنار بدن قرار می گیرند. اگر محل آسیب در قسمت اتصال عضله به استخوان بازو باشد، بیمار روی تخت معاینه می نشیند و پشت دست ها رو ی زانو ها قرار می گیرند. سپس پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی ساختارهای داخلی محل تزریق را شناسایی می کند و در نهایت تزریق انجام می شود.

نحوه قرارگیری بیمار در صورت آسیب دیدگی عضله در محل اتصال به بازو:

 

دکتر سیروس مومن زاده

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

دکتر سیروس مومن زاده

 

 

تصویر سونوگرافی:

دکتر سیروس مومن زاده

 

 

 

محل انجام تزریق در صورت آسیب دیدگی عضله در سمت جناغ:

دکتر سیروس مومن زاده

 

 

 

عوارض جانبی:

بیماری های بسیار دیگری هستند که باعث دردی مشابه درد این سندرون پارگی عضله سینه ای بزرگ می شوند ماند شکستگی های میکروسکوپی استخوان و وجود تومور در این ناحیه. تشخیص نادرست باعث دیرتر درمان شدن بیماری اصلی و آسیب بیشتر به بیمار می شود.

 تندون هایی که التهاب زیادی دارند ممکن است در هنگام تزریق پاره شوند. برای جلوگیری از این اتفاق پزشک تزریق را بسیار آرام انجام می دهد. حدود 25% از بیماران بعد از تزریق افزایش موقتی درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می رود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا