درمان درد شانه با تزریق داخل مفصل کتف و بازو

مفصل شانه مستعد ابتلا به آرتریت به دلیل عوامل مختلفی است که همه آن ها باعث تخریب غضروف مفصل می شوند. اتئوآرتریت شایع ترین نوع آرتیت است است که باعث درد شانه می شود. بعد از استئوآرتیت عوامل دیگر شامل موارد زیر است: آرتریت روماتوئید، آرتیت بعد از صدمه فیزیکی و پارگی روتاتو کاف (روتاتور کاف بافت همبند و طنابی شکل است که مفصل شانه را در جای خود ثابت می کند). عوامل نادر درد شانه شامل بیماری های کلاژن عروقی، عفونت و بیماری های لنفی می شوند.

 

آناتومی مفصل شانه:

drCyrusMomenzadeh

موارد عفونی اغلب با علائم سیتمیک شدید مانند تب و لرز همراه هستند و به سادگی تشخیص داده می شوند و باید با دارو درمانی درمان شوند. بیماری های کلاژن عروقی نیازمند درمان های چند جانبه هستند و فقط با استفاده از تزریق نمی توان بیماری را به طور کامل درمان کرد. اما قسمت اصلی درمان این بیماری تزریق داخل مفصلی است.

 

تشخیص:

در اکثر بیماران مبتلا به درد شانه به دلیل استئوآرتیت، پارگی روتاتور کاف و آرتیت بعد از آسیب فیزیکی، محل درد در اصراف شانه و قسمت بالایی بازو است. فعالیت درد را بدتر می کند و استراحت و گرما شدت درد را برای مدت محدودی کم می کند. بعضی بیماران در هنگام حرکت دادن بازو احساس خشکی می کنند.

به علاوه دردی که توضیح داده شد، بیماران مبتلا به آرتیت، کاهش کارایی و دامنه حرکتی زیادی را تجربه می کنند که کارهای روزانه مانند شانه کردن سر، بستن دگمه های پیراهن و بالاتر بردن دست از ارتفاع سر را مشکل می کند. با ادامه بیماری ممکن است تحلیل عضلانی رخ دهد و باعث بیماری شانه یخ زده بشود.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به درد شانه الزامی است. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک معمولا آزمایشات تکمیلی دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی انجام می شود. در صورت شک پزشک به پارگی روتاتور کاف انجام MRI الزامی است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، تزریق داخل مفصلی موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات داخل مفصلی عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.بیمار روی تخت معاینه می نشیند و دست های به حلت ریلکس قرار می گیرند. سپس پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی ساختارهای داخلی محل تزریق را شناسایی می کند و در نهایت تزریق انجام می شود.

 

عوارض جانبی:

اصلی ترین عارضه این تزریق عفونت است که با روش های استریل مناسب به راحتی قابل جلوگیری است. حدود 26% بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد بعد از مدتی از بین می رود و شانه عملکرد طبیعی اش را پیدا می کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا