درمان درد مچ پا با بلاک عصب تیبیال در سطح زانو

عصب تیبیال (Tibial) مسئول عصب دهی به کف و پشت پا است:

drCyrusMomenzadeh

در تصویر زیر، در پای سمت چپ ناحیه عصب دهی شده توسط عصب سیاتیک، و در سمت راست ناحیه عصب دهی شده توسط عصب تیبیال نشان داده شده است.

drCyrusMomenzadeh

این عصب در مسیرش از حفره پشت زانو عبور می کند.

drCyrusMomenzadeh

بلاک عصب تیبیال در محل عبورش از پشت زانو برای تشخیص و کنترل درد در مچ و کف پا استفاده می شود. این بلاک به همراه بلاک اعصاب شبکه کمری برای ایجاد بی حسی برای انجام جراحی استفاده می شود. این بلاک همچنین یکی از ابزار های تشخیصی منشا درد در هنگام معاینه اندام تحتانی (پا) است. اگر تخریب کردن کامل عصب تیبیال مد نظر باشد، این بلاک نشان دهنده اختلال حسی و حرکتی اس است که بیمار در نهایت تجربه می کند. همچنین برای کنترل درد حاد ناشی از شکستگی یا سوختگی پا از این بلاک استفاده می شود تا درمان های دارویی اثر خود را بگذارند.

بلاک عصب تیبیال به همراه بی حسی موضعی و استروئید ها برای درمان درد مقاوم مچ و پا، به خصوص زمانی که درد به دلیل التهاب یا قطع شدگی عصب تیبیال در حفره پشت زانو یاشد، استفاده می شود. این بلاک برای درمان درد و اختلال حرکتی ناشی از نوروپاتی (اختلال عصبی) به دلیل دیابت الزامی است. تخریب کردن کامل عصب تیبیال در زمانی انجام می شود که درد در مچ و پا به روش های درمانی دیگر مقاوم باشد. اگر در این بیماران این بلاک انجام نشود، درد بیمار هرگز قطع نخواهد شد.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

عوارض جانبی:

دو عارضه جانبی اصلی این تزریق عفونت و تشکیل هماتوم است. عفونت به آسانی با روش های درست تزریق قابل جلوگیری است. هماتوم به تشکیل کیسه ای از خون می گویند که در این بلاک، پزشک با تزریق دقیق و آرام می تواند از بروز آن جلوگیری کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا