درمان درد آرنج با تزریق داخل عضله آنکونئوس اپی تروکلآریس (Anconeus Epitrochearis)

عضله انکونئوس می تواند دلیل نوعی نادر از درد و ضعف قسمت خارجی ساعد باشد. از زیر این عضله یکی از اعصاب اصلی ساعد به نام عصب اولنار عبور می کند که ممکن است در محل عبورش از زیر این عضله دچار التهاب یا پارگی شود.

drCyrusMomenzadeh

عضله آنکونئوس در آرنج:

drCyrusMomenzadeh

عصب اولنار پس از برش عضله آنکونئوس در آرنج:

drCyrusMomenzadeh

این اختلال عصبی باعث درد و بی حسی قسمت خارجی ساعد می شود که با پیشرفت این بیمار به مچ دست، انگشت میانی و انگشت حلقه هم سرایت می کند. علائم بیمای معمولا با خم کردن طولانیمدت آرنج تشدید می شوند. بروز اولیه بیماری معمولا پس از انجام حرکات تکرارشونده با آرنج یا فشار وارد شدن به آن، مانند استفاده از آرنج برای روی پهلو دراز کشیدن، بروز می کنند.

تونل کوبیتال، تونلی از جنس بافت پیوندی است که در پشت آرنج قرار دارد و عصب اولنار قبل از عبور از زیر عضله آنکانئوس از داخل آن عبور می کند. آسیب مستقیم به عصب اولناردر حین عبورش از داخل این تونل باعث بروز علائم کلینیکی مشابه آسیب عصب در زیر عضله آنکانئوس می شود. اگر بیماری درمان نشود در نهایت باعث اختلال حرکتی و انقباض انگشتان می شود.

تشخیص:

در صورت لمس محل عبور عصب در آرنج بیمار احساس درد می کند. ضعف عضلات ساعد و دست را می توان با دقت در آزمون دستی عضلات مشخص کرد. اما در مراحل اولیه بیماری بجز درد در محل عبور عصب، تنها نشانه دیگر بی حسی سمت خارجی انگشت کوچک دست است. با توسعه بیماری دست حالت قلاب مانند به خود می گیرد.

الکترومایوگرافی به افتراق این بیماری از رادیکولوپاتی گردنی و سندروم "آرنج گلفباز" کمک می کند. انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به این بیماری الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی اثبات شود. بر اساس شرح حال بیمار آزمایشات تکمیلی مانند شمارش کامل سلول های خونی انجام می شود. در صورت شک پزشک به ناپایداری مفصل آرنج انجام MRI و/یا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است. این دو روش به شفاف سازی بیماری نیز کمک می کنند. بلاک عصب اولنار هم جنبه درمانی و هم جنبه تشخیصی دارد

در بسیاری موارد این بیماری با سندورم "آرنج گلفباز" اشتباه می شود. در سندورم آرنج گلفباز حداکثر درد در هنگام لمس دقیقا روی برجستگی داخلی آرنج قرار دارد در حالی که در این بیماری این نقطه دو سانتی متر پایین تر از برجستگی داخلی آرنج است. نکته مهم دیگر وجود همزمان رایکولوپاتی گردنی و اختلال عصب اولنار است که به آن سندروم " دابل کراش" (double crush) می گویند.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش تزریق داخل عضله موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات داخل عضله عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی:

عبور عصب اولنار از نزدیکی محل تزریق احتمال آسیب رسیدن به این عصب را افزایش می دهد اما با استفاده زا دستگاه سونوگرای و دید پزشک به ساختارهای داخلی آرنج می توان از این عارضه جلوگیری کرد. در صورت التهاب فوق العاده عضله آنکانئوس احتمال پارگی کامل آن به دلیل ورود سوزن وجود دارد. بسیاری از بیماران بعد از تزریق افزایش موقتی درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می روند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا