درمان درد انگشتان دست با بلاک عصب دیجیتال

عصب دیجیتال مسئول عصب دهی به انگشتان دست است. بلاک (بستن عبور پیام عصبی با بی حس کردن عصب) این عصب برای بی حسی موضعی در طی جراحی های انگشتان مانند جراحی تاندون ها یا شکستگی های استخوان، و کاهش درد بعد از جراحی هایی مانند تعویض مفصل، استفاده می شود.

اعصاب دست:

 

 

 

 

از این بلاک برای درمان دردهایی که به دلایل زیر به وجود آمده اند نیز استفاده می شود:

  • آسیب به این عصب در طول فعالیت هایی مانند کار زیاد با قیچی
  • قطع شدگی های این عصب
  • تومور های این عصب

 

تومور عصب دیجیتال انگشت میانی:

 

 

 

 

اختلال این عصب می تواند موجب بی حسی و خواب رفتگی در انگشت شود. الکترومایوگرافی به تشخیص دیگر بیماری هایی که علائم مشابه با اختلال این عصب دارند، کمک می کند. انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران با درد انگشت الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی، مانند برجستگی های استخوانی اضافی که به عصب فشار وارد می کنند، اثبات شوند. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک معمولا آزمایشات تکمیلی دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی انجام می شود. MRI و تصویربرداری سونوگرافی را می توان برای پی بردن به وجود یا عدم وجود تومور های بافت نرم انگشت استفاده کرد.

 

تصویر MRI:

 

 

 

 

فلج کیسه پلاستیک (plastic bag plasy) یک اختلال عصب دیجیتال است که به دلیل فشرده شدن این عصب به استخوان انگشت، توسط بند کیسه پلاستیکی ایجاد می شود.

 

 

 

 

این بیماری با تغییر کیسه های کاغذی به کیسه های پلاستیکی افزایش یافته است و می تواند دو شکل حاد یا مزمن داشته باشد. در فلج کیسه پلاستیک، دلیل اصلی بیماری فشار وارد شدن به عصب توسط بند یک کیسه سنگین پلاستیکی است.

علامت اصلی این بیماری درد عصب دیجیتال در محل فشار وارد شدن به آن توسط بند کیسه پلاستیکی است. این بیماری در افراد بی خانمان که هر روز وسایل خود را با یک دست، داخل یک کیسه پلاستیکی جا به جا می کنند، بیشتر دیده می شود. عصب ملتهب و قطور می شود و همراه با این التهاب درد ایجاد می شود. علاوه بر درد، ممکن است در انگشت مبتلا بی حسی و خواب رفتگی نیز ایجاد شود. ممکن است با سرما درد بدتر شود. برای درمان این بیماری از بلاک عصب دیجیتال استفاده می شود.

 

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این بلاک بیماری روی تخت می نشیند و دست مبتلا از بدن دور شده و به گونه ای قرار می گیرد که کف دست به سمت بالا باشد. محل تزریق دقیقا روی قاعده انگشت، در طرف کف دست است. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را شناسایی می کند و تزریق را انجام می دهد.

این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی و انجام تزریق:

 

 

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

 

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

بلاک عصب دیجیتال یکی از تزریقات امن است.عارضه اصلی آسیب رساندن سوزن به عصب دیجیتال است که باعث بی حسی دائمی عصب می شود. با استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید پزشک به ساختار های داخلی محل تزریق می توان از هردوی این عوارض جلوگیری کرد. می توان با فشار وارد کردن روی محل تزریق بلافاصله بعد از انجام بلاک احتمال این عارضه را کاهش داد. قراردادن یخ یا بسته های سرمازا روی محل تزریق به مدت 20 دقیقه بعد از بلاک می تواند مقدار درد و خونریزی ای که بیمار بعد از تزریق تجربه می کند را کاهش دهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا