درمان درد پهلو و کشاله ران با بلاک عصب ایلیوهایپوگاستریک (Iliohypogastric)

بلاک کردن عصب به معنی جلوگیری از عبور پیام عصبی با استفاده از ماده بی حسی است. عصب ایلیوهایپوگاستریک مسئول عصب دهی به پهلو و کشاله ران است.

بلاک این عصب در ارزیابی و مدیریت درد کشاله ران، شامل درد های ناشی از اختلال عصب هایپوگاستریک کاربرد دارد. این تکنینک به همراه بلاک عصب ژنیتوفمورال (Genitofemoral) و ایلیواینگوینال (Ilioinguinal) برای ایجاد بی حسی موضعی در اعمال جراحی کشاله ران، مانند جراحی فتق اینگوینال، استفاده می‌‌شود.

 

آناتومی و ناحیه عصب دهی شده توسط عصب ایلیوهایپوگاستریک:

 

 

 

 

 

بلاک این عصب به همراه بی‌حسی موضعی در ارزیابی درد کشاله ران، زمانی که به تشخیص افتراقی بین اختلال اعصاب محیطی و رادیکولوپاتی کمری (اختلال اعصاب خارج شده از نخاع در کمر) نیاز است، استفاده می شود. اگر تخریب کردن کامل عصب ایلیوهایپوگاستریک مدنظر باشد، این بلاک نشان دهنده حداکثر اختلال حرکتی و حسی ناشی از تخریب کردن کامل عصب خواهد بود. از بلاک عصب هایپوگاستریک به همراه بی‌حسی موضعی برای مدیریت دردهای حاد، مانند درد بعد از عمل جراحی، استفاده می‌شود تا روش های دارویی اثر کنند. درصورت ابتلا بیمار به درد دائمی کشاله ران به دلیل التهاب یا قطع شدگی عصب ایلیوهایپوگاستریک، چه ناشی از ضربه چه درد بعد از عمل جراحی، از این بلاک به همراه بی حسی موضعی و استروئیدها برای مدیریت درد استفاده می شود.

در تعدادی از مواردی که بیمار بعد از عمل جراحی کشاله ران یا وارد شدن ضربه به کشاله ران، در این محل درد دائمی مرتبط با عصب ایلیوهایپوگاستریک دارد، تخریب کامل این عصب برای قطع شدن درد الزامی است.

 

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب (قطع عبور پیام عصبی با استفاده از مواد بی حسی) عموما به دو صورت انجام می‌شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می‌باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می‌شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش‌های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختارهای داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می‌دهد.

برای انجام این بلاک بیمار به پشت روی تخت معاینه می‌خوابد. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختارهای داخلی را شناسایی می کند و تزریق را انجام می‌دهد.

این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

 

 

انجام تزریق:

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

شایع‌ترین عارضه این تزریق تشکیل هماتوم (کیسه پر از خون) است. می توان وارد کردن فشار روی محل تزریق بعد از انجام تزریق، احتمال این عارضه را پایین آورد. اگر سوزن بیش از اندازه به بدن وارد شود می‌تواند وارد فضای لگن شده و به روده بزرگ آسیب برساند و باعث عفونت شود. تشخیص سریع عفونت بسیار مهم است زیرا می‌تواند جان بیمار را تهدید کند. می‌توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید پزشک به ساختارهای داخلی احتمال این عارضه تا به شدت کاهش داد.

 

 

برچسب ها درد ران
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا