درمان درد زانو با تزریق داخل لیگامان کناری داخلی (Medial collateral ligament)

تاندون‌ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. التهاب تاندون‌ها تندینیتیس نامیده می‌شود. آریتیت بیماری‌ای است که در آن غضروف بافت مفصل تحلیل می‌رود.

بورس‌ها تشکیل شده اند از کیسه‌های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون‌ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود.

لیگامان ها بافت های طناب مانندی هستند که استخوان ها را به هم متصل کرده و مفاصل بدن را پایدار می کنند. در سمت داخلی زانو لیگامان کناری داخلی وجود دارد که استخوان ران را به استخوان درشت نی ساق (Tibial) متصل می کند.

آناتومی زانو (نمای داخلی):

درمان درد زانو

سندروم لیگامان کناری داخلی (Medial collateral ligament syndrome) با درد در سمت داخلی مفصل زانو مشخص می شود. این سندروم معمولا ناشی از زمین خوردن فرد در حالی که پایش به سمت خارج چرخید، مانند زمین خوردن افراد در حین اسکی، است. لیگامان کناری داخلی، یک باند تخت است که از برجستگی داخلی انتهای تحتانی فمور شروع شده و به تنه استخوان درشت نی، دقیقا در بالای شیار محل اتصال عضله سمیممبرانوسوس متصل می شود. این لیگامان به کنار غضروف سمیلونار داخلی نیز متصل می شود. این لیگامان مستعد کشیدگی در محل مفصل زانو و پاره شدگی در محل اتصالش به استخوان ران یا درشت نی است.

تشخیص:

بیماران مبتلا به سندروم لیگامان کناری داخلی در سمت داخلی زانو احساس درد می کنند که این درد با چرخاندن پای بیمار به سمت خارج توسط فردی دیگر، افزایش می یابد. فعالیت، به خصوص خم کردن زانو و چرخاندن آن به سمت خارج، درد را افزایش می دهد و استراحت و گرما تا حدودی درد را کاهش می دهد. درد دائمی بوده و حالت خارش دارد و ممکن است خواب بیمار را برهم بزند. وجود همزمان بورسیتیس، تندینیتیس، آریتیت، یا اختلال داخل مفصلی زانو می تواند تصویر کلینیکی را بعد از ضربه خوردن به زانو مبهم کند.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به درد سندروم لیگامان کناری داخلی الزامی است. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. در صورت شک پزشک اختلال داخل مفصلی یا وجود تومور انجام MRI و یا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است. این دو تصویربرداری به تایید شدن تشخیص نیز کمک می کنند.

تصویر MRI:

درمان درد زانو

اسکن استخوان می تواند برای تشخیص شکستگی های فشاری میکروسکوپی درمحل مفصل، به خصوص بعد از وارد شدن ضربه به زانو، مفید باشد.

درمان:

روش های درمانی متفاوتی وجود دارد مانند تزریق، دارودرمانی و فیزیوتراپی. از میان این روش ها تزریق سریع ترین و کارآمدترین روش است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد و زانوی پای آسیب دیده کمی از پای دیگر دور می شود تا مفصل ریلکس شود. سپس پزشک با قرار دادن پروب دستگاه سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را به دقت مشخص می کند و سپس تزریق را انجام می دهد.

نحوه قرارگیری بیمار:

درمان درد زانو

محل تزریق:

درمان درد زانو

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

درمان درد زانو

تصویر سونوگرافی:

درمان درد زانو

انجام تزریق:

درمان درد زانو

 

درمان درد زانو

عوارض جانبی احتمالی:

مهم ترین عارضه این تزریق عفونت است که با استفاده از روش های استریل مناسب به ندرت اتفاق می افتد. حدود 25% ار بیماران بعد زا تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدت کوتاهی از بین می روند.

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا