درمان درد کمر با تزریق داخل مفصلی کوستوورتبرال (Costovertebral)

به مفصل استخوان دنده و مهره ستون فقرات مفصل کوستوورتبرال گفته می شود.

drMomenzadeh

این مفصل می تواند منشا دردی باشد که مشابه دردهای قفسه سینه است. مفصل کوستووتبرال مستعد ابتلا به انواع آرتیت از جمله استئوآرتیت، آرتیت روماتوئید، و سندورم ریتر (Reiter Syndrome) است. این مفصل معمولا در هنگام وارد شدن ضربه به قفسه سینه و پشت کمر آسیب می بیند. در صورت شدید بودن ضربه ممکن است مفصل از جای خود خارج شود. استفاده نادرست یا بیش از این مفصل می تواند باعث التهاب حاد مفصل شود که می تواند بسیار دردناک باشد.  همچنین این مفصل مستعد ابتلا به انواع تومور ها، اولیه یا پخش شونده مانند سرطان ریه، و عفونت است.

 

تشخیص:

معاینه فیزیکی نشان می دهد که بیمار سعی می کند تا با ثابت نگه داشتن کمر و خم نکردن آن از حرکت دادن مفصل و افزایش درد جلوگیری کند. ممکن است بیمار سعی کند تا با منقبض کردن شانه از شدت درد بکاهد. ممکن است با ضربه زدن آرام به مفصل کوستوورتبرال درد بیمار افزایش یابد و اگر التهاب شدید باشد مفصل گرم و متورم به نظر می رسد. همچنین ممکن است بیمار با حرکت دادن مفصل احساس "کلیک" کند.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیمارانی که در محل این مفصل درد دارند الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی از جمله تومورها اثبات شوند. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. در صورت شک پزشک به وجود تومور یا عفونت انجام MRI الزامی است.

 

تصویر توموگرافی:

drMomenzadeh

درمان:

روش های درمانی متفاوتی وجود دارد مانند تزریق، دارودرمانی و فیزیوتراپی. از میان این روش ها تزریق سریع ترین و کارآمدترین روش است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

 

عوارض جانبی:

شایع ترین عارضه این تزریق پنموتوراکس (Pneumothorax، نوعی اختلال تنفسی) است که اگر سوزن بیش از حد به سمت خارج قرار داده شود یا بیش از حد به بدن داخل شود اتفاق می افتد. همچنین ممکن است سوزن به شریان ها یا وریدهای اصلی اطراف محل تزریق آسیب برساند. می تواند با استفاده از دستگاه سونوگرافی جلوی اتفاق افتادن این دو عارضه را گرفت. در موارد نادر احتمال عفونی شدن مفصل نیز وجود دارد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا