درمان درد گردن با تزریق داخل مفصلی رویه های مفصلی مهره های گردن

هر مهره گردنی دو زائده عرضی دارد که در بالا و پایین این زوائد دو رویه مفصلی (Articular Facet) برای مفصل شدن با رویه های مفصلی دیگر مهره های گردنی وجود دارد.در بیماری آرتریت، غضروف بین این رویه های مفصلی تحلیل می رود و باعث دردناک شدن مفصل می شود.اعصاب بعدا خارج شدن از نخاع از بین مهره های ستون فقرات (دقیقا از جلوی رویه مفصلی) عبور می کنند.

 

آناتومی اعصاب نخاعی در ناحیه گردن:

drMomenzadeh

drMomenzadeh

تزریق داخل این مفصل در تشخیص علل و درمان سردرد ها و گردن درد های پشت گردن، دردهای ناشی از آرتیت مفاصل بین رویه های مفصلی مهره ها، و دیگر سندورم های درد ناشی از اختلال این مفصل در پشت گردن است. این بیماری ها معمولا با درد در پشت سر، پشت گردن و در مواردی درد در شانه و بالای ترقوه مشخص می شوند

 

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این بلاک بیمار به شکم روی تخت معاینه به گونه ای می خوابد که محل تزریق به سمت بالا قرار بگیرد. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را شناسایی می کند و تزریق را انجام می دهد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

drMomenzadeh

 

عوارض جانبی احتمالی:

شریان مهره ای (Vertebral Artery) دقیقا از جلوی محل خروج اعصاب از نخاع قرار دارد. باید توجه داشت که به اشتباه تزریق داخل این شریان صورت نگیرد. تزریق داخل این شریان می تواند باعث سرگیجه، عدم هوشیاری کامل و در موارد نادر تشنج بیمار شود.

 

آناتومی شریان مهره ای:

drMomenzadeh

خروج اعصاب از نخاع دقیقا از جلوی این شاخه عصبی اتفاق می افتد. این موضوع احتمال آسیب رسیدن به اعصاب نخاعی یا تزریق داخل پرده های پوشاننده نخاع و این اعصاب را بالا می برد. درصورت تزریق داخل این پرده ها بیمار در ناحیه عصب دهی شده توسط آن عصب نخاعی (یا درصورت تزریق ناخواسته در اطراف نخاع، کل نخاع) دچار بی حسی یا فلجی موقت می شود.

تمامی موارد ذکر شده به ندرت اتفاق می افتند و می توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی و شناسایی ساختارهای داخلی احتمال ابتلا بیمار به تمامی این عوارض را به شدت کاهش داد.

 از محل انجام این تزریق ورید (سیاهرگ) های بسیاری عبور می کنند. در صورت آسیب دیدن ورید (سیاهرگ) های عمقی گردن ممکن است بعد از انجام تزریق، محل ورود سوزن کبود شده یا هماتوم (کیسه پر از خون) تشکیل شود که می توان با فشار وارد کردن روی محل سوزن بعد از انجام تزریق جلوی این عارضه را گرفت. قراردادن بسته های سرمازا روی محل تزریق بعد از انجام بلاک به مدت 20 دقیقه می تواند از شدت درد و خونریزی ای که بیمار تجربه خواهد کرد بکاهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا