درمان درد قفسه سینه و قسمت فوقانی شکم با بلاک اپی دورال (Epidural) در نخاع سینه‌ای

نخاع توسط پرده ای پوشیده شده است به نام مننژ. این پرده از سه لایه تشکیل شده است. به فضا زیر لایه خارجی، فضای اپی دورال گفته می شود.بلاک کردن عصب به جلوگیری از عبور پیام عصبی (شامل پیام های درد) با تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود.

 

آناتومی ستون فقرات کمری:

drCyrusMomenzadeh

بلاک اپی دورال نخاع کمری به عنوان روشی تشخیصی و درمانی برای درد های قسمت بالایی شکم و قفسه سینه استفاده می شود. از این بلاک برای انجام بی حسی موضعی طی اعمال جراحی نیز استفاده می شود. این بلاک به دلیل دقت بالا در بلاک کردن اعصاب نخاعی، می تواند محل دقیق و عصب درگیر را با دقت بالایی در درد های قفسه سینه و درد های داخل شکمی مشخص کند. . در صورتی که برای درمان درد نیاز به تخریب کامل عصب درگیر شده باشد، مانند درد های سرطانی، انجام بلاک حداکثر حسی و حرکتی ای که بیمار بعد از تخریب عصب تجربه خواهد کرد را نشان می دهد.

برای کنترل درد های حاد، از این بلاک به همراه تزریق بی حسی موضعی برای مدیریت درد استفاده می شود تا درمان های دارویی اثر کنند یا بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد. این تکنیک از کارآیی بالایی در مدیریت درد های حاد بعد از عمل جراحی یا بعد از وارد شدن آسیب شدید به قفسه سینه، چه برای کودکان چه بزرگسال، برخوردار است.

از این بلاک به همراه تزریق بی حسی موضعی و استروئید ها برای کنترل دردهای حاد ناشی از هرپس زوستر (زونا)، سندروم سینه شبح (Phantom Breast Syndrome، در زنانی که به دلیل سرطان سینه مجبور به برداشتن سینه شده اند، ممکن است در سینه برداشته شده احساس درد کنند در حالی که این عضو دیگر وجود خارجی ندارد) و دردهای حاد التهاب پانکراس استفاده می شود.

درد های سرطانی قفسه سینه، قسمت های فوقانی شکم، و تومور های پخش شونده ( به خصوص تومورهای سینه و پروستات) نیز با این بلاک کنترل می شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

 

عوارض جانبی احتمالی:

نزدیک بودن فصای اپی دورال به فضا های عمقی تر مننژ و خطرناک بودن تزریق در این مناطق نیاز به استفاده از دستگاه سونوگرافی را چندبرابر می کند. درصورت درد فوق العاده بیمار در هنگام وارد شدن سوزن پزشک باید بلافاصه تزریق را متوقف کند، زیرا این درد نشانه برخورد سوزن به اعصاب خارج شده از نخاع است. تزریق در فضا های عمقی تر مننژ می تواند باعث از دست رفتن هوشیاری و بی حسی کامل نخاع شود. اگر این عارضه به سرعت تشخیص داده نشود تا درمان نشود می تواند برای بیمار مرگبار باشد. فضای اپی دورال سیارهرگ های بسیاری دارد که آسیب به آن ها می تواند باعث خونریزی خود محدود شونده شود. در موارد نادر ممکن است عفونت نیز اتفاق بیافتد که می توان با روش های استریل مناسب جلوی این عارضه را گرفت.

 

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا