درمان درد جلوی ران با تزریق داخل بورس ایلئوسوآس (Iliopsoas)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند. به التهاب بورس، بورسیتیس گفته می شود.

تندون ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند.بورس ایلئوسوآس یکی از بزرگترین بورس های بدن است و در سطح داخلی-جلویی کشاله ران دقیقا در زیر تندون ایلئوسوآس قرار دارد.

drMomenzadeh

بورسیتیس ایلئوسوآس یکی از دلایل شایع درد جلوی ران است. این بورس می تواند به دلایل مختلفی مانند وارد شدن آسیب فیزیکی به مفصل ران و لگن ملتهب شود اما شایع ترین دلیل ملتهب شدن آن وارد شدن آسیب های میکروسکوپی تکرار شونده به دلیل استفاده نادرست یا بیش از حد از مفصل ران و لگن مانند رقص باله یا ورزش های میدانی است. آسیب شدید به این بورس می تواند طی تصادفات رانندگی توسط کمربند ایمنی اتفاق بی افتد. نشستن به مدت طولانی یا خم شدن به سمت جلو هنگام نشستن نیز یکی از دلایل مستعد کنند فرد به ابتلا به این بیماری است. اگر بورسیتیس ایلئوسوآس درمان نشده باقی بماند ممکن است رسوب کلسیم در بورس اتفاق بی افتد که باعث سخت و استخوانی شدن بورس و ناتوانی بیشتر بیمار و مشکل شدن درمان می شود. نقرس و دیگر بیماری های تخریب کننده بافت بورس، مانند بیماری های باکتریاییو قارچی نیز می توانند باعث التهاب حاد این بورس شوند.

بیمار مبتلا به بورسیتیس معمولا از درد دائمی که با وارد شدن فشار روی سطح جلویی ران و لگن افزایش می یابد شکایت دارد. باز کردن پاها از هم یا چرخاندن ران درد را بدتر می کند. ممکن است بیمار برای کاهش درد، حالت راه رفتنش را تغییر بدهد و مانند خردسالان قدم بردارد. در معاینه فیزیکی با لمس کردن سطح داخلی-جلویی مفصل ران و لگن بیمار افزایش درد خواهد داشت. ممکن است درد به سمت قدامی ران پخش شود. اگر التهاب بسیار شدید باشد ممکن است در سطح پوست تغییر رنگ ایجاد شود و کشاله ران حالت ورم کرده به خود بگیرد. تورم، که در مواردی می تواند بسیار شدید باشد، معمولا دیده می شود و ممکن است اعصاب کشاله ران را تحت فشار قرار دهد که باعث خوابرفتگی کشاله ران و پیچیده شدن تشخیص می شود.

معمولا ورم این ناحیه به اشتباه فتق کشاله ران تشخیص داده می شود. اگر در بورس و تندون های اطراف آن رسوب کلسیم اتفاق افتاده باشد پزشک می تواند با توجه به درد بیمار هنگام باز کردن پا ها از یک دیگر به این موضوع پی ببرد. معمولا بیمار نمی تواند روی سمتی که بورس ملتهب قرار دارد بخوابد.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیمارانی که در مفصل ران و لگن درد دارد الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی اثبات شوند. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. انجام MRI و تصویربرداری می توانند به تایید شدن تشخیص و کشف دیگر اختلالات این ناحیه مانند التهاب دیگر بورس ها و تندون ها کمک کنند. در موارد نادر ممکن است بورس عفونی شود که عدم تشخیص و درمان این عفونت حاد می تواند نتایج بسیار خطرناکی داشته باشد.

تصویر MRI که بورسیتیس ایلئوسوآس را نشان می دهد:

drMomenzadeh

نحوه انجام بلاک:

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

 

عوارض جانبی احتمالی:

این تزریق از جمله تزریقات امن است و عوارض جانبی خطرناکی ندارد. شایع ترین عارضه این تزریق عفونت است که به ندرت اتفاق می افتد. ممکن است در صورت آسیب دیدن سیاهرگ های کشاله ران توسط سوزن، محل تزریق کبود شده یا در زیر پوست هماتوم (کیسه پر از خون) تشکیل شود. حدود 25% از بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیمار بعد از مدتی از بین می روند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا