درمان درد آرنج با تزریق داخل بورس کوبیتال (Cubital)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند. به التهاب بورس، بورسیتیس گفته می شود.

تندون ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند.

بورس کوبیتال دقیقا در جلوی مفصل آرنج قرار دارد و مستعد آسیب دیدگی توسط یک ضربه مستقیم یا آسیب های میکروسکوپی تکرار شونده است. آسیب دیدگی های حاد معمولا به شکل وارد شدن ضربه مستقیم به قسمت جلویی آرنج اتفاق می افتند. آسیب های میکروسکوپی تکرار شونده طی فعالیت هایی مانند پرتاب توپ و ورزش های مانند والیبال، و استفاده از وسایل بدنسازی اتفاق می افتند که به مرور زمان می توانند باعث تورم و التهاب این بورس شوند.

drMomenzadeh.com

همچنین فعالیت هایی که نیاز به چرخادن ساعد دارند مانند کار به مدت طولانی با پیچ گوشتی نیز می توانند باعث آسیب دیدگی این بورس شوند. اگر التهاب این بورس مزمن شود ممکن است کلسیم داخل بورس رسوب کند که باعث سخت و استخوانی شدن بورس شده که باعث افزایش درد بیمار و سخت تر شدن درمان می شود.

بیمار مبتلا به بورسیتیس کوبیتال با هر حرکت آرنج احساس درد می کند. محل اصلی درد در ناحیه آرنج احساس می شود که همراه با آن درد ارجاعی در ناحیه ساعد و دست نیز وجود دارد. در معاینه فیزیکی بورس متورم دیده می شود و با لمس قسمت جلویی آرنج بیمار افزایش درد خواهد داشت. یک مانور برای تشخیص این بیماری وجود دارد. در این مانور از بیمار خواسته می شود تا آرنج خود را جمع کند و پزشک در مقابل حرکت آرنج مقاومت می کند. در صورت ابتلا بیمار به بورسیتیس کوبیتال، بیمار در ناحیه آرنج احساس درد می کند. رادیوگرافی می تواند استخوانی و سخت شدن بورس و ساختارهای اطراف آن را نشان دهد. MRI و تصویربرداری سونوگرافی می توانند به افتراق بورسیتیس کوبیتال و دیگر بیماری های دردناک بافت های نرم آرنج کمک می کنند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی احتمالی:

این تزریق یکی از تزریقات امن است. دو عارضه احتمالی اصلی این تزریق، تزریق اشتباه ماده بی حسی داخل سیاهرگ های محل تزریق که باعث بی حسی می شود و آسیب رساندن نوک سوزن به اعصاب عبور کننده از ناحیه تزریق. هر دوی این عوارض به ندرت اتفاق می افتند. دیگر عوارض احتمالی این تزریق کبودی پوست محل تزریق و تشکیل شدن هماتوم (کیسه پر از خون در زیر پوست) است. می توان با قرار دادن بسته های سرمازا روی محل تزریق و وارد کردن فشار روی آن ها به مدت 20 دقیقه شدن این عوارض را کاهش داد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا