درمان درد زانو با تزریق داخل باند ایلیوتیبیال (Iliotibial band)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند. به التهاب بورس، بورسیتیس گفته می شود.

تندون ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. به التهاب تندون ها تندینیتیس گفته می شود.باند ایلیوتیبیال بافتی طناب مانند است که از سمت خارجی لگن شروع می شود، از سمت خارجی ران پایین می آید و به استخوان درشت نی ساق پا متصل می شود.

drMomenzadeh

التهاب این باند که به عنوان سندروم زانوی دونده (Runner’s knee) نیز شناخته می شود یکی از دلایل شایع درد قسمت خارجی زانو است. التهاب این باند به دلیل کشیده شدن آن روی سر تحتانی استخوان ران حین دویدن اتفاق می افتد.

drMomenzadeh

این بیماری معمولا با التهاب بورس قرار گرفته در زیر این باند اتفاق می افتد. این بیماری معمولا در افرادی که کف پای صاف دارند اتفاق می افتد و ثابت شده است که پوشیدن کفش های نامناسب و کهنه نیز یکی از دلایل التهاب باند ایلیوتیبیال است.

بیماران مبتلا به التهاب باند ایلیوتیبیال محل اصلی درد را در سمت خارجی زانو گزارش می کنند. شروع علائم معمولا بعد از دویدن یا دوچرخه سواری طولانی با استفاده از کفش های نامناسب است. فعالیت، به خصوص سعی در دور کردن پاها از هم درد را بدتر می کند. استراحت و گرما تا حدودی از شدت درد می کاهند. در بسیاری از بیماران خم کردن زانو نیز درد بیمار را افزایش می دهد. بیماران مبتلا به این بیماری اغلب نمی توانند زانو بزنند یا از پله ها پایین بروند. درد دائمی بوده و حالت تیزی دارد و ممکن است خواب بیمار را برهم بزند. وجود همزمان بیماری های دیگر مانند تندینیتیس، بورسیتیس، آرتریت و از بین رفتن بافت داخل مفصل زانو می توانند تشخیص این بیماری را بعد از وارد شدن ضربه به زانو مشکل کنند. اگر التهاب باند مزمن شود ممکن است رسوب کلسیم در آن اتفاق بی افتد که باعث درد بیشتر و سخت تر شدن درمان می شود.

در معاینه فیزیکی با لمس باند بیمار افزایش درد خواهد داشت. اگر بورسیتیس نیز با این بیماری همراه باشد می توان تورم بورس را با لمس پوشت تشخیص داد. اگر در هنگام خم و راست کردن زانو پزشک به آرامی به این باند ضربه بزند ممکن است بیمار در محل بورس احساس "کلیک" کند. دو مانور تشخیصی برای این بیماری وجود دارد. در مانور اول پزشک از بیماری می خواهد تا پاهایش را از یک دیگر باز کند و پزشک با اعمال نیرو با این حرکت مخالفت می کند. سپس پزشک به طور ناگهانی مخلفتش با حرکت را قطع می کند تا پای بیمار آزادانه حرکت کند. در صورت ابتلا بیمار به التهاب این باند در هنگام برداشته شدن ناگهانی نیروی مخالف حرکت بیمار افزایش درد خواهد داشت. در مانور بعدی از بیمار خواسته می شود تا روی پای مبتلا بایستد و زانویش را کمی خم کند. باز هم در این مانور بیمار افزایش درد خواهد داشت.

drMomenzadeh

رادیوگرافی ممکن است رسوب کلسیم در باند و ساختار های اطراف را نشان دهد. درصورت شک پزشک به بورسیتس، وجود تومور یا تخریب شدن بافت داخل مفصل انجام MRI ویا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است. الکترومایوگرافی به افتراق این بیماری از اختلالات عصبی و رادیکولوپاتی کمری (اختلال اعصاب خارج شده از نخاع کمری به دلیل فشار مهره های ستون فقرات روی آن ها) کمک می کند.این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی احتمالی:

مهم ترین عارضه این تزریق عفونت است که با استفاده از روش های استریل مناسب می توان به راحتی جلوی آن را گرفت. حدود 25 درصد از بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بافت های زانو است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می روند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا