چرا زانوی من در موقع بلند شدن سر پا درد دارد؟

چرا زانوی من در موقع بلند شدن سر پا درد دارد؟

این وضعیت بطور شایعی در دو بیماری دیده میشود که یکی از آنها کندرومالاسی کشکک و دیگری استئوآرتریت یا سائیدگی مفصل زانو است.در این دو بیماری به علت ناهموار شدن سطوح مفصلی زانو بخصوص سطح مفصلی بین کشکک و کندیل های استخوان ران حرکت مفصل با مشکل مواجه شده و دردناک میشود. این درد بخصوص در زمانی ایجاد میشود که زانو از حالت خم به حالت صاف و کشیده درمیاید. وقتی صاف شدن زانو سریع انجام میشود درد بیشتر است و اگر بیمار سعی کند زانوی خود را آرام باز کند شدت درد کمتر خواهد بود.

درد بیمار در هنگام برخاستن از زمین یا از روی صندلی زیاد است ولی بعد از چند قدم شدت درد بتدریج کاهش یافته و از بین میرود.

درمان این دردها در غالب موارد با استفاده از روش های غیرجراحی موثر خواهد بود. مهمترین قسمت درمان غیرجراحی این دردها تقویت عضلات ران بخصوص  عضله ۴ سر ران است. این اقدام با انجام نرمش های طبی صورت میگیرد که یکی از موثرترین آنها انقباض ایزومتریک عضله چهارسر ران است.

بر روی زمین نشسته و هر دو پای خود را بکشید. عضلات چهارسر هر دو ران خود را منقبض کنید. این انقباض باید با شدت باشد ولی نه در حدی که موجب افزایش درد زانو گردد. برای انقباض عضلات چهارسر ران میتوان زانو را به کف زمین فشار داد. انقباض به مدت ده ثانیه ادامه یافته و سپس قطع میشود. این حرکت را میتوان دو تا سه بار در روز و هر بار ۱۰-۵ مرتبه انجام داد. بتدریج تعداد نرمش ها را به ۳۰-۲۰ مرتبه دو تا سه بار در روز افزایش میدهیم.

در صورت ادامه یافتن درد باید به پزشک ارتوپد مراجعه کرد تا زانو را مورد بررسی دقیقتری قرار دهد.




تهران،خیابان مطهری،تقاطع سهروردی شمالی،ضلع شمال شرقی تقاطع،پلاک۲۷۳،طبقه‌ی اول،واحد۶
شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵/۳۰ تا ۱۸ عصر
سه‌شنبه و پنج‌شنبه ساعت ۹ صبح
تلفن
۰۲۱-۸۸۴۶۰۶۰۵
۰۲۱-۸۸۴۴۹۳۳۵

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا