درد ساعد ناشی از سندروم بین استخوانی قدامی و روش های مختلف درمان

لیگامانها بافت های طناب مانندی از جنس پروتئینی به اسم کلاژن هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند و مفاصل بدن را پایدار می کنند.

عصب مدین (Median) از زیر بغل شروع می شود و از قسمت میانی بازو و ساعد به سمت پایین می آید و در نهایت به انگشتان شست، اشاره، میانی و نیمی از انگشت حلقه ختم می شود. این عصب در مسیر خودش شاخه های مختلفی دارد که به پوست و عضلات محل عبورش عصب دهی می کنند. این عصب به عضلات ساعد که مسئول بستن انگشتان هستند نیز عصب دهی می کند.

عصب مدین و ناحیه عصب دهی شده توسط آن در انگشتان:

درد ساعد 1

 

 

عصب مدین در محل عبورش از مفصل آرنج از زیر عضله پروناتور ترس (Pronator teres) عبور می کند:

درد ساعد 2

عصب بین استخوانی قدامی (Anterior interosseous) یکی از شاخه های عصب مدین است که بین دو استخوان زند زیرین و زبرین ساعد قرار می گیرد و به عضلات جمع کننده انگشتان عصب دهی می کند.

 

عصب مدین و شاخه بین استخوانی قدامی:

درد ساعد 3

اگر در مسیر عبور عصب مدین از آرنج و از زیر عضلات آن ناحیه، عصب مدین دچار اختلال شود (به دلیل فشار این عضلات روی این عصب)، عصب بین استخوانی قدامی نیز دچار اختلال می شود. این اختلال عصبی باعث درد در عضلات جمع کننده انگشتان اشاره و شصت، و ضعف فرد در بستن این انگشتان می شود. به این بیماری سندروم بین استخوانی قدامی (anterior interosseous syndrome) یا سندروم کیلوه-نوین (kiloh-nevin syndrome) می گویند. در جلوی آرنج یک تونل لیگامانی وجود دارد که عصب مدین از داخل آن عبور می کند. یکی دیگر از دلایل بروز این سندورم، التهاب این تونل و تحت فشار قرارگرفتن عصب مدین است.

شروع علائم معمولا بعد از ضربه شدید به ساعد یا انجام حرکات تکرار شونده به مدت طولانی توسط آرنج و ساعد اتفاق می افتد.

تشخیص:

سندروم بین استخوانی قدامی با درد مزمن در ساعد مشخص می شود. با پیشرفت این سندروم ممکن است بیمار با کوچکترین فعالیتی در ساعد خود احساس سنگینی یا خستگی کند. همچنین به دلیل فلج شدگی عضلات جمع کننده انگشتان اشاره و شصت، بیمار نمی تواند چیزی را ،مانند یک برگه کاغذ، بین این دو انگشتش نگه دارد:

درد ساعد 4

دو مانور تشخیصی دیگر برای این سندروم، مانور های اسپینر (Spinner) و خرگوش پلی بوی (Playboy Bunny) هستند. در مانور اسپینر از بیمار خواسته می شود تا تمام انگشتان بجز شصت را جمع کند، اما بیمار نمی تواند انگشت اشاره را به همراه انگشتان میانی، حلقه و کوچک کاملا جمع کند:

درد ساعد 5

درد ساعد 6

در مانور خرگوش پلی بوری از بیمار خواسته می شود تا نوک دو انگشت شصت و اشاره اش را به هم برساند، در صورت ابتلا بیمار به این سندروم بند آخر این دو انگشت کاملا به هم می چسبند. تصویر سمت راست دست سالم و تصویر سمت چپ دست بیمار را نشان می دهد:

درد ساعد 7

درد ساعد 8

معاینه فیزیکی شامل تشخیص عدم توانایی بیمار در خم کردن مفصل بین بندی انگشت شصت و خم کردن مفصل بین 2 بند آخر انگشت اشاره، به دلیل فلج شدن عضلات خم کننده این مفاصل است. همچنین در بعضی بیماران مبتلا به سندروم بین استخوانی قدامی در صورت لمس سمت خارجی ساعد که محل عبور عضله پروناتور است، بیمار افزایش درد خواهد داشت.

باید توجه داشت که این بیماری را از رادیکولوپاتی گردنی (تحت فشار قرار گرفتن اعصاب خارج شده از نخاع گردنی توسط مهره های ستون فقرات)  افتراق داد. در رادیکولوپاتی گردنی بجز علائم این بیماری، علائم دیگری مانند درد بازو و تا حدودی گردن هم وجود دارد و منشا آن برخلاف سندروم بین استخوانی قدامی که در آرنج و ساعد است، در اعصاب نخاعی گردنی است. همچنین این نکته قابل توجه است که رادیکولوپاتی گردنی ممکن است همراه با اختلال عصب مدین وجود داشته باشد که نام این بیماری سندروم دابل کراش (double crush syndrome) است. البته در این سندروم اختلال عصب مدین معمولا در سطح مچ و به صورت سندروم تونل کارپال است.

یک سندروم دیگر که علائم مشابهی دارد، سندروم بین استخوانی قدامی سدو (Pseudo anterior interosseous syndrome) است. منشا این سندروم وجود زوائد قطع کننده عصب بین استخوانی قدامی در جایی بالاتر از سندروم بین استخوانی قدامی است. تشخیص افتراقی با معاینه فیزیکی دقیق، الکترومایوگرافی و MRI کامل می شود.

در تست الکترومایوگرافی پاسخ عضلات و اعصاب به تحریکات الکتریکی بررسی می شوند. با این تست می توان محل دقیق اختلال عصب را مشخص کرد. به عنوان مثال در رادیکولوپاتی گردنی محل اختلال عصب مدین در زیر بغل و نزدیک گردن است درحالی که در سندروم بین استخوالنی قدامی محل اختلال این عصب در محل جدا شاخه بین استخوانی قدامی از عصب مدین است. انجام MRI ویا تصویربرداری سونوگرافی، اگر قطع شدن عصب مدین محتمل باشد، الزامی هستند، زیرا نه تنها هردو می توانند دلیل پارگی عصب را نشان دهند، بلکه می تواند آتروفی (تحلیل بافت عضلانی) را که به دلیل قطع عصب اتفاق می افتد را نیز نشان دهند.

تصویر MRI:

درد ساعد 9

درمان:

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده اساس روش های درمانی بر پایه جلوگیری از عمل جراحی و کاهش درد بیمار با استفاده از روش های غیرتهاجمی و استفاده از روش های ترکیبی طب نوین است.

بعد از تایید شدن تشخیص می توان روش های درمانی مختلفی را به کار برد. بهترین روش درمانی از میان روش های مختلف درمان، بلاک عصب است. بلاک عصبی مهم ترین بخش درمان اختلال عصب بین استخوانی قدامی است و به دو صورت مختلف انجام می شود:

تزریق مواد بی حسی یا رادیوفرکونسی (RF)

بلاک عصب به قطع کردن مسیر عبور پیام عصبی با تزریق مواد بی حسی در اطراف عصب گفته می شود. تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند: هدایت شده و هدایت نشده. در روش هدایت نشده که به عنوان روش لندمارک (landmark) هم شناخته می شود پزشک بدون استفاده از دستگاه تصویربرداری و با استفاده از مشخصات سطحی بدن تزریق را انجام می دهد. در روش هدایت شده پزشک با استفاده از دستگاه فلوروسکوپی یا دستگاه سونوگرافی محل دقیق ساختار های داخلی محل تزریق را شناسایی می کند و با توجه به آن ها سوزن را به داخل بافت هدایت می کند. در این روش به دلیل مشاهده لحظه به لحظه سوزن در دستگاه تصویربرداری امکان خطا بسیار کم می شود.

مزیت اصلی دستگاه سونوگرافی نسبت به دستگاه فلوروسکوپی، ساده تر بودن کار با آن و نداشتن عوارض جانبی است. ساده تر بودن کار با دستگاه سونوگرافی امکان خطا را کاهش می دهد و باعث تاثیر بیشتر تزریق می شود. همچنین دستگاه فلوروسکوپی به دلیل تاباندن پرتو های پر قدرت می تواند برای بیمار و پزشک خطرناک باشد.

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده این تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی انجام می شود. استفاده از دستگاه سونوگرافی باعث دید دقیق پزشک به ساختار های داخلی محل تزریق می شود و باعث کاهش عوارض جانبی و تاثیر قوی تر درمان می شود.

برای انجام این بلاک بیمار خوابیده به پشت قرار می گیرد و دست آسیب دیده در کنار بدن به صورتی قرار می گیرد که کف دست به سمت بالا باشد، سپس پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل تزریق را به دقت مشخص می کند و تزریق را انجام می دهد.

نحوه قرارگیری بیمار:

درد ساعد 10

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

درد ساعد 11

تصویر سونوگرافی:

درد ساعد 12

انجام تزریق:

درد ساعد 13

درد ساعد 14

معمولا بعد از تزریق با قرار دادن کمپرس سرد روی محل تزریق، از التهاب و درد بعد از تزریق جلوگیری می شود. اثرگذاری ماده بی حسی تقریبا از 15 دقیقه بعد از انجام تزریق شروع می شود و بستگی به مقدار آن حداقل 2 ماه یا بیشتر ادامه می یابد. در طول این مدت عصب بهبود می یابد و درد ناشی از اختلال عصب به طور کامل درمان می شود.

در روش RF، از انرژی رادیویی برای تولید گرما و انتقال آن به عصب استفاده می شود که عصب را برای مدت 6 تا 9 ماه بلاک یا به اصطلاح مسدود می کند. معمولا بعد از نیم ساعت درد بیمار به طور کامل کنترل می شود و تا 6 تا 9 ماه آینده علائم بیماری دیگر تکرار نمی شود.

همچنین معمولا با یک بار بلاک عصب، چه به روش RF و چه روش تزریق، بیماری به طور کامل درمان می گردد و دیگر نیازی به تکرار مجدد بلاک نیست.

در صورتی که اختلال عصب ناشی از حمله تومور به آن باشد، نیاز به تخریب کردن کامل عصب برای درمان درد است. برای تخریب عصب نیز از تکنیکی مشابه بلاک عصب استفاده می شود اما به جای مواد بی حسی از مواد تخریب کننده عصب استفاده می شود که عصب را به صورت دائمی بی حس می کنند.

دیگر کاربرد های بلاک عصب بین استخوانی قدامی درمان هرپس زوستر (زونا) ناحیه ساعد، بی حسی موضعی ساعد برای جراحی و تشخیص علت سندروم های درد مختلف این ناحیه هستند. کاربرد تشخیصی و پیشبینی کننده این تزریق به این صورت است که بعد از انجام بلاک اگر درد بیمار درمان شد می توان نتیجه گرفت که درد بیمار مربوط به این عصب است. قبل از تخریب کامل عصب برای درمان درد های سرطانی از این روش تشخیصی برای مطمئن شدن از نتیجه دادن تخریب عصب برای درمان درد ناشی از تومور استفاده می شود.

درمان های غیرجراحی


*فیزیوتراپی.


*تزریق اوزون.


*بلاک عصب با لیزر.


* رادیو فرکوئنسی (RF)


در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا