گردن درد

درد گردن در بسیاری از افراد اتفاق میفتد. گاهی خودبخود خوب می شود و گاهی فرد را به پزشک میکشاند.

گردن شامل مهره هایی از ستون مهره است که بین تنه و سر قرار دارد. پایداری گردن به علت شکل مهره ها و لیگامان ها و عضلات اطراف آن تامین میشود. گردن در جهات مختلف حرکت میکند و وزن سر را تحمل میکند.

علل

گردن درد میتواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آن اتفاق بیفتد. مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب. گاهی مشکلات گردن موجب درد میشود ولی بیمار درد را در خود گردن احساس نمیکند. درد ممکن است در شانه یا در اندام فوقانی یا در ستون مهره ای سینه ای احساس شود. شایعترین علل درد گردن عبارتند از

وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد می کنید عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار میگیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود. بدنبال آن در این بافت ها تورم و درد ایجاد میشود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس میکنید.

این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت میگیرد و به آن اسپاسم هم میگویند. این نوع درد معمولاً  با درمان غیر جراحی دیسک گردن مثلا با چند روز استراحت خوب میشود.

درمان گردن درد

1. گرمادرمانی: برای درمان گردن درد یک دوش آب گرم بگیرید و اجازه دهید که آب مستقیما به گردن شما برسد. همچنین می‌توانید از جکوزی، پدهای گرم و بطری آب گرم استفاده کنید. فشار آب را تا اندازه‌ای که پوست کمی ‌قرمز و اندکی گرم شده باشد می‌توانید نگه دارید.

2. استراحت: از انجام حرکات و کارهایی که گردن  درد شما را شدیدتر می‌کنند خودداری کنید و به گردن‌تان استراحت دهید.

3- اوزون تراپی که به صورت سرپایی بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی در مطب تحت راهنمایی دستگاه اولتراسوند انجام می گیرد و هیچ گونه عوارضی ندارد.

4- بلاک عصب به صورت سرپایی بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی در مطب تحت راهنمایی دستگاه اولتراسوند انجام می گیرد و هیچ گونه عوارضی ندارد.

5- بلاک عصب و RF هم روش های دیگری هستند که با تشخیص پزشک با توجه به شرایط بیمار انجام می گیرد.

ورزش ها

در حالی عضلات کتف‌تان شل و ریلکس می‌باشد، سرتان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید، به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه باشد. 6 ثانیه مکث کنید و این حرکت را برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

3-سر خود را به جلو خم کنید، به‌طوری که چانه‌تان به قفسه‌سینه برسد. برای ایجاد کشش بیشتر می‌توانید با کمک انگشت به آرامی ‌از پشت سر فشار اندکی وارد کنید تا بیشتر به سمت قفسه‌سینه خم شود. زمانی که احساس کشش کردید به مدت 6 ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را می‌توانید 3 بار تکرار کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا