کاربردهای اوزون تراپی در درمان درد

 

۱ . استفاده در درمان آرتروز زانو و دیگر مفاصل:

تزریق گاز اوزون در مفصل دچار آرتروز و ساییدگی علاوه بر خاصیت تسکینی و از بین برنده درد، با مهار آنزیم های خورنده مفصل باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری خواهد شد. ازون هم نقش ضد درد داشته و هم نقش بازسازی کننده دارد. اوزون با خاصیت ضد التهابی خود باعث بهبود درد در مفصل شده و همچنین با بهبود اکسیژن رسانی و جریان خون باعث جلوگیری از تخریب بیشتر مفصل شده و کمک به بازسازی و ترمیم غضروف مفصلی می کند.

 

۲ . کاهش التهاب و ترمیم و بهبود انواع تاندونیت ها، بورسیت ها و آسیب های بافت نرم اطراف مفاصل.

 

۳ . برطرف کردن اسپاسم و گرفتگی عضلات و بهبود عملکرد عضلانی – اسکلتی (برای افرادی که مکررا دچار گرفتگی عضلات و کمر درد هستند).

 

۴ . استفاده جهت زخم های دیابتی

 

5.کاهش اندازه دیسک های بیرون زده

 

 

کاربرد اوزون تراپی در آرتروز زانو

 

آرتروز زانو یکی از عوامل مهم ایجاد درد زانو در سنین میانسالی به بعد است. ماهیت آرتروز زانو یک بیماری تخریبی مفصل است. بدین صورت که در ابتدا با از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی (غضروفی که روی سطح استخوان ها را پوشانده است) باعث ایجاد دردهای فعالیتی و سپس دردهای التهابی و فعالیتی به صورت توام میشود. آرتروز دارای 4 مرحله است که که با پیشرفت هر مرحله فاصله مفصلی کاهش بیشتری می یابد ، لذا می بایست درمان های آرتروز تا مرحله سه بیماری ، قبل از مرحله پیشرفته 4 (که شکل مفصل کاملا تغییرمی کند) انجام شود.

 

اوزون در مفصل سه عملکرد اساسی دارد:

در ابتدا بوسیله خاصیت ضد التهابی قوی موجب کاهش التهاب و فاکتورهای التهابی تخریب کننده مفصل می گردد.

 

اثر دوم مربوط به افزایش اکسیژن رسانی در مفصل است که موحب تسریع پروسه ترمیم غضروف مفصلی میشود.

 

اوزون و تنگی کانال نخاعی

در تنگی کانال نخاعی محدودیت و ناتوانی در راه رفتن ، سنگینی پاها و علایم حسی (مانند گزگز و بیحسی ، یخ شدن یا داغ شدن پاها ) در بیماران ایجاد میشود.

 

تزریق گاز اوزون در اطراف اعصابی که از ناحیه نخاع خارج میشود در فواصل زمانی معین با از بین بردن التهاب باعث بهبود نسبی علایم خواهد شد. این درمان برای مراحل اولیه بیماری یا افرادی که به هر دلیل کاندید جراحی نیستند توصیه میشود.

 

ازون و آسیب های ورزشی :

در ورزشکاران آسیب های تاندونی ، عضلانی و مفصلی و گرفتگی های عضلانی شایع است. اوزون درمانی به روند بازسازی و ترمیم آسیب ها کمک شایانی خواهد کرد.

 

ازون و درمان بیرون زدگی دیسک :

در بیرون زدگی دیسک‌ های بین‌ مهره ای کمری یا گردنی با تزریق ازون داخل هسته دیسک واکنش های شیمیایی رخ می دهد که از گسترش دیسک جلوگیری می کند. این روش در مبحث دیسک به تفصیل توضیح داده شده است.

 

روش انجام اوزون تراپی :

اوزون مورد استفاده در پزشکی توسط دستگاه های مخصوص ازون ساز تولید میشود، این دستگاه ها اکسیژن را از منبع اکسیژن گرفته و به اوزون با غلظت خاصی تبدیل میکنند. اوزون تولید شده از دستگاه توسط سرنگ کشیده شده و به منطقه مورد نظر تزریق می گردد.

 

فواید اوزون تراپی :

اوزون خواص ترمیمی بسیار مفیدی دارد و خوشبختانه عارضه ای ندارد و با توجه به استفاده از بی حس کننده های موضعی تزریق آن دردناک نیست. با توجه به تاثیرات ساختاری درمان با ازون دائمی بوده و موقتی نمی باشد. ازون تراپی یک پروسیجر روتین و موفق در اروپا بوده که روز به روز به میزان استفاده از آن افزوده می شود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا