درد مکانیکال کمر و پشت

شایعترین علت کمر درد (LBP) به خصوص در مواردی که درد کمر بیشتر از اندام تحتانی است، می باشد. حدود ۸۵% بیماران با کمر درد مزمن که تحت درمانهای متعدد قرار گرفته اند، معمولا تشخیص تخصصی و صحیحی نداشته اند و معمولا با تشخیص فتق دیسک تحت درمان جراحی یا غیرجراحی قرار گرفته اند. این بیماران معمولا مجموعه ای از علل را با هم دارند از جمله، استرس های روحی، مشکلات افراد با سن بالاتر مثل التهاب مفاصل، آرتروز، تخریب دیسک بدون فتق و برجستگی و هیپرتروفی لیگامان های ستون فقرات.

نام های دیگر این نوع کمر درد شامل کمر درد “ساده” و یا “غیراختصاصی”، “گرفتگی کمر” و “دژنراسیون یا تخریب ستون فقرات” هستند که همگی به دلایل مختلف مورد تایید قرار نگرفتند و رد شده اند.

کمردرد مکانیکی اشاره به درد پشتی است که معمولاً  از ستون فقرات، دیسک بین مهره ای یا بافت نرم اطراف ایجاد می شود.

تئوری های مختلفی برای علل ایجاد کننده کمر درد مکانیکال مطرح شدند که همگی در نهایت مرتبط با اختلال در بیومکانیک و ایجاد فشارهای نامتعارف در المانهای مختلف ستون فقرات بودند. مثل ضعف و آتروفی عضلات به علل متفاوت مثل بیماری مزمن یا ورزش نکردن، پوزیشن های نامناسب، چاقی، بدشکلی ستون فقرات، مشکلات اندام های تحتانی مثل اختلاف طول، درد، کوتاهی عضلات و

 

تشخیص

تشخیص بر اساس شرح حال و معاینه بالینی دقیق می باشد.

 

تست های متعدد و انجام اقدامات تصویربرداری، بیشتر برای “رد علل مختلف” بکار برده می شوند.

 

عموماً کمر درد مزمن مکانیکال نوعی از کمر درد است که یک یا چندین عامل در ایجاد آن نقش دارد. از جمله :

 

 

  • بیماری تخریب دیسک

  • کشیدگی عضلات کمر

  • اختلالات غیرعصبی دیسک

  • سندرم فاست مانند اسئوآرتریت کمر

  • سندرم مفصل خاجی-خاصره‌ای مانند اختلال مفصل خاجی-خاصره‌ای

  • درجات مختلف تنگی کانال نخاع (بدون آسیب به عصب و دردهای انتشار یافته تا پا)

  • درد‌های با علت نامشخص

 

درمان

اساس درمان، طب غیرجراحی است.

 

درمانهای متعددی از جمله دارو درمانی، ورزش درمانی، ، فیزیوتراپی و الکتروتراپی، لیزردرمانی، تزریق های تخصصی، ترکشن یا کشش کمر با دستگاه، ماساژ، کمربند طبی، یوگا، پیلاتس و … مطرح هستند.

به علت درگیری مزمن، ممکن است درمان ترکیبی و طولانی مدت مورد نیاز باشد اما معمولا بیمار می تواند به زندگی فعال خود ادامه دهد. انتخاب نوع درمان به عهده پزشک معالج است.

دارو درمانی برای کاهش درد، اسپاسم و التهاب لازم است تا بیمار بتواند ورزش های تجویز شده را به راحتی انجام دهد و علل زمینه ای مثل کوتاهی و ضعف عضلات را اصلاح بکند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا