درد کشیدگی،التهاب و پارگی تاندون آشیل و درد رباط مچ پا

تاندون آشیل عضله ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند. این به شما اجازه می‌دهد که بتوانید بر روی انگشتانتان راه رفته و هنگام راه رفتن و یا دویدن بر آنها فشار آورید. ممکن است به نظر برسد که آسیب وارده به تاندون آشیل به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتد؛ اما معمولا این آسیب‌ها در نتیجه پارگی‌های کوچک در تاندون که در طول زمان اتفاق افتاده ایجاد می‌شوند. به احتمال زیاد آسیب به تاندون مچ پا در مردان بالای 30 سال اتفاق می‌افتد. اکثر پارگی‌های تاندون آشیل در افراد 30 تا 50 ساله که ورزش را آخر هفته و به‌طور تفریحی انجام می‌دهند، رخ می‌دهد. درمان پارگی خفیف تاندون آشیل شامل استراحت، مقداری داروهای ضد درد، لیزر و تمرینات کششی است. ممکن است نیاز باشد کفش محافظت کننده‌ی خوبی بپوشید و نحوه‌ی انجام ورزشتان را تغییر دهید تا فشار وارد شده به تاندون را کاهش دهد. درمان زود هنگام بیشترین فایده را داشته و می‌تواند باعث جلوگیری از آسیب بیشتر شود.

برنامه درمانی و توانبخشی مورد استفاده در کلینیک پروفسور سیروس مؤمن‌زاده از آخرین لیزرهای مجاز استفاده کرده و آنها را با دیگر درمان‌ مانند الکتروتراپی، اولتراسوندتراپی، مگنت تراپی، شاک‌ویوتراپی، ماساژ درمانی و ورزش درمانی برای کمک به کاهش درد، تقویت عضلات و تاندون آشیل و افزایش دامنه حرکت مچ پا ترکیب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02188460605, 02188449335 و 09198172104 تماس حاصل فرمایید.

آسیب‌های تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل

التهاب پاشنه آشیل صدمه‌ای شدید است که باعث درد، التهاب و یا از بین رفتن تاندون‌های آشیل در پشت مچ پا که محل اتصال پشت پا به پاشنه است، شده و باعث ایجاد تورم و درد در نزدیکی کف پا می‌شود.

 

رگ به رگ شدن و کشیدگی آشیل

رگ به رگ شدن، کشش و یا پارگی رباط آشیل (باند فیبری بافت همبند است که استخوان را به استخوان می‌پیوند) است. کشیدگی نوعی آسیب به عضله و یا تاندون مچ پا (رشته های فیبری از بافتی که عضلات را به استخوان وصل می‌کند) است.

 

پارگی تاندون آشیل

ممکن است تاندون آشیل بطور کامل یا نسبی پاره شود. پارگی نسبی ممکن است علائم خفیفی داشته یا هیچ علامتی نداشته باشد؛ اما پارگی کامل باعث درد و از دست دادن ناگهانی قدرت و حرکت می‌شود.

 

علل

* تاندونیت و التهاب آشیل: اغلب در اثر استفاده بیش از حد و یا حرکات مکرر در طول ورزش، کار، یا دیگر فعالیت‌ها ایجاد می‌شود.

* کشیدگی تاندون آشیل: افزایش ناگهانی فعالیت و یا گرم کردن نادرست می‌تواند باعث کشیدگی تاندون آشیل شود. تلاش برای سریع راه رفتن، پریدن (موانع)، برش (فوتبال) یا چرخیدن در هوا تنها برخی از حالاتی هستند که می‌توانند باعث کشیدگی پاشنه آشیل شوند.

* پارگی تاندون آشیل: اغلب در اثر یک حرکت اجباری و ناگهانی که باعث فشار بر ماهیچه ساق پا می‌شود، ایجاد می‌گردد. این اتفاق ممکن است در حین یک فعالیت شدید ورزشی یا حتی در حال یک پرش یا دویدن ساده بیفتد. مخصوصا امکان ابتلای میانسالان به این نوع آسیب زیاد است.

 

علائم

* علائم التهاب تاندون آشیل شامل تورم در مچ پا و درد خفیف یا شدید (درد مچ پا) است. درد ممکن است به تدریج ایجاد شده یا ممکن است فقط هنگام راه رفتن و یا دویدن بوجود آید. شما ممکن است قدرت کمتری داشته و حرکات مچ پایتان کمتر شوند.

* علائم رگ به رگ شدن و کشیدگی پاشنه آشیل احتمالا شامل درد، گرفتگی عضلانی، ضعف عضلانی، تورم، التهاب، توانایی محدود در حرکت عضله‌ی آسیب دیده و انقباض ماهیچه است.

* علائم پارگی تاندون آشیل ممکن است شامل درد شدید و ناگهانی باشد. اکثر افراد در آن واحد ضربه‌ای در محل آسیب احساس کرده یا صدای ضربه‌ای را می‌شنوند که ممکن است، تورم و کبودی ایجاد شود. شما ممکن است قادر به حرکت پای خود به سمت پایین و یا ایستادن بر روی انگشتانتان نباشید.

تشخیص

پزشک شما با پرسیدن سوالاتی در مورد وضعیت سلامت قبلی شما و بررسی کردن پشت پایتان برای یافتن درد یا تورم، می‌تواند بگوید که آیا شما مشکل تاندون آشیل دارید یا خیر. اگر علائم شدید بوده و با درمان بهبود نیابند، ممکن است پزشک بخواهد آزمایشات بیشتری از قبیل اشعه ایکس، سونوگرافی یا ام آر آی انجام دهید.

 

درمان

* استراحت

انجام فعالیتی که باعث آسیب شده را برای مدت یک هفته تا چند ماه، با توجه به میزان آسیب وارده به تاندون آشیل، ترک کنید.

* دارو

استامینوفن می‌تواند درد را تسلی دهد و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) نیز اغلب برای درمان درد استفاده می‌شوند؛ اما بسیاری از مشکلات تاندون دارای التهاب نیست، بنابراین معمولا نیازی به NSAID نیست. این داروها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن است.

 * تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید که گاهی اوقات برای کاهش درد و التهاب در اطراف تاندون‌ها و یا در مفاصل انجام می‌شود، برای درمان تاندون آشیل استفاده نمی‌شود. این داروها ممکن است خطر پارگی تاندون را افزایش دهند.

* درمان  PRP

PRP  (پی آر پی) و یا درمان با پلاسمای غنی از پلاکت در درمان پارگی، التهاب‌ها و آسیب‌های وارده به تاندون  hشیل، موثر است. تزریق فاکتورهای رشد به قسمت آسیب دیده‌ی پاشنه آشیل باعث بازسازی تاندون آسیب دیده‌ی شما می‌شود.

* تزریق اوزون

اوزون درمانی یک روش احیا کننده است که ثابت شده برای انواع مختلفی از مشکلات پا و پاشنه پا مفید است. اوزون درمانی، درمانی است که در آن اوزون نوع پزشکی که شکل خالصی از اکسیژن است، برای ایجاد یک واکنش خود ترمیم کننده در تاندون آشیل مچ پا استفاده می‌شود و روش کار آن اینگونه است که با تحریک متابولیسم اکسیژن و اکسیژن رسانی بیش از حد به مچ پا، منجر به افزایش روند خود ترمیم کنندگی در بدن می‌شود.

* ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی برای عضلات ساق پا عالی است و همچنین می‌تواند مستقیما برای تاندون آشیل نیز استفاده شود. این درمان با عنوان درمان مالشی شناخته شده و برای افزایش جریان خون و از بین بردن چسبندگی در تاندون خوب است.

* الکتروتراپی  (TENS)

الکتروتراپی (TENS) که در فیزیوتراپی استفاده می‌شود، با افزایش گردش خون و کمک به تقویت عضلات ساق پا، برای کمک به کاهش التهاب تاندون آشیل و تسریع درمان بسیار مفید است.

* اولتراسوند تراپی

وسایل درمانی با اولتراسوند که از امواج با فرکانس پایین با خروجی انرژی بالا استفاده می‌کنند، مستقیما به درمان آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد از تاندون آشیل کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها در بافت‌های جذب کننده‌ی امواج مافوق صوت حرارت ایجاد کرده و سرعت بهبودی تاندون بافت‌های عضلانی آسیب دیده را افزایش می‌دهند.

* شاک ‌ویو تراپی

در شاک ویو تراپی از طریق پوست یک شوک صوتی به منطقه آسیب‌دیده مچ پا وارد می‌شود تا مقدار محدودی فشار به ناحیه آسیب دیده تاندون آشیل وارد شده و روند درمان دوباره شروع شود. درمان با شوک برای بیماران مبتلا به موارد مزمن التهاب تاندون آشیل بیشترین فایده را دارد.

 

* درمان با لیزر سرد

درمان با لیزر سرد یک راه حل ایمن، موثر، غیر تهاجمی و بدون درد برای درد و آسیب تاندون آشیل فراهم می‌کند. درمان با لیزر سرد با کاهش قابل توجه درد و التهاب و تورم که عملکرد کلی تاندون را بهبود می‌بخشد، می‌تواند مفید و کمک کننده باشد.

* مغناطیس درمانی

مغناطیس درمانی با افزایش گردش خون باعث تسریع در درمان می‌شود. بازگرداندن جریان خون به حالت نرمال کمک می‌کند تا مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز برای بهبود آسیب‌های تاندون آشیل فراهم شوند. همچنین انرژی مغناطیسی عملکرد سوخت وساز بدن که در نابودی و التهاب سلولی موثر است را نیز بصورت طبیعی در می‌آورد.

 

تمریناتی برای آسیب‌های تاندون آشیل

* تمرینات خارج از کلینیک شامل نگهداشتن پاشنه پا بصورت افقی و به شیوه‌ای آرام و کنترل شده توسط بیمار است. انقباض عضلات خارج از مرکز تمرینی است که در آن عضلات بطور قراردادی به جای کوتاه شدن، کشیده‌تر می‌شوند.

 

* رهاکردن عضله‌ی گاستروی پاشنه

* رهاکردن عضله‌ی سولئوس پاشنه

تمرینات کششی

 * کشش عضله گاسترو

 

* کشش عضله سولئوس

 

 * کشش بر روی یک پله یا تخته

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا