ضعف و درد بازو

درد بازو و ضعف آن

درد بازو یکی از مشکلاتی است که خیلی افراد دچار آن می شوند. اگر این درد بعد مدتی از بین رفت بخاطر خستگی بوده است. اما اگر درد بازو همچنان ادامه پیدا کرد ممکنست بخاطر آرتریت یا عوامل دیگر باشد و شما باید توسط پزشک معاینه شوید. همچنین یکی دیگر از علل درد بازو میتواند شکستگی در ناحیه بازو و یا ساعد باشد

علایم درد بازو

بازو یکی از شگفت انگیزترین ابزارهای انطباق پذیر است . شما از آن در کارهای متنوعی نظیر ضربه زدن با چوب بیس بال ، بلند کردن زنبیل خرید و تکان دادن به قصد خداحافظی استفاده می کنید . البته به مانند دیگر وسایل ، ممکن است از آن به اشتباه ونامناسب استفاده شود .

علت های درد بازو فراوان هستند ، البته بیشتر آنها را می توان به خستگی عضلانی نسبت داد . چنانچه درد پدید آمده سپس از بین برود و دوباره باز گردد، در حالی که دلیل خاصی برای آن وجود ندارد، ممکن است ناشی از آرتریت باشد .

اگر درد به تدریج افزایش یابد و به اطراف کشیده شود ، ممکن است شکستگی در ناحیه بازو و یا ساعد وجود داشته باشد . ممکن است تصور کنید شکستگی رخ داده باشد . شاید با دست خود ضربه ای وارد آورید و یا به زمین بخورید ولی تا هنگامی که فعالیت خود را افزایش نداده و یا فشاری بر ناحیه ی شکستگی وارد نیاورده اید، دردی احساس نکنید .

ممکن است جراحات ناحیه مچ نیز درد قابل ملاحظه ای در ساعد به وجود آوردند . از شایعترین علل ، حرکات تکرار شونده نظیر تایپ کردن ، چکش زدن و بلند کردن اجسام می باشند . تیم گویدوتی استاد طب کار دانشگاه آلبر تا در ادمونتون می گوید : درد روز به روز و هفته به هفته بدتر می شود چرا که بازو فرصت استراحت نمی یابد . در نهایت کشش بر روی بافت ها آنچنان افزایش می یابد که بازو توان ترمیم و بهبود را از دست می دهد . اگر چه اسیب متوجه مچ دست است ، لیکن ممکن است درد به نواحی دیگر نظیر آرنج کشیده شود .

برخی دیگر از علایم درد بازو و ضعف بازو

  • گردن درد یا بازو درد
  • کبودی
  • صدا دادن بازو در حین حرکت دادن
  • احساس خستگی مفرط
  • تب
  • احساس ساییدگی یا بیرون زدگی شانه
  • سفتی و ضعف عضلانی
  • حرکت دردناک بازو
  • ورم بازو
  • احساس گرمی و قرمزی بازو

آسیب دیدگی قسمت بالای بازو به سختی رخ می دهد . چرا که این ناحیه به خوبی با ماهیچه ها پوشانیده شده است . یکی از شایعترین علل درد بازو که مستقیما بالای بازو را در گیر می کند ، التهاب تاندون عضله ی دو سر است . ممکن است تاندون در نزدیکی مفصل بازو ساییده و یا پاره شده باشد و بدین ترتیب موجب شعله ور شدن درد در ناحیه قدام .و در بالای بازو شود .

درد در نقاط دیگر نیز ممکن است به سوی بازو کشیده شود . به طور مثال بلند کردن اجسام سنگین ممکن است موجب التهاب تاندون ها در شانه گردد که خود را به صورت درد در ناحیه بالای بازو نشان می دهد .

درد شدیدی که به سوی پایین در بازوی چپ به وجود می اید یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است . این درد می تواند همراه با تهوع ، تنگی نفس و یا درد در قفسه سینه باشد، اما در برخی مواقع تنها علامت درد بازوی چپ است .

تسکین علایم بازو درد

درمان درد بازو بستگی به این دارد که کدام ناحیه مجروح شده و میزان جراحت تا چه اندازه باشد . البته در اینجا برخی از موارد کلی ذکر می شود .

استراحت کنید .

اگر درد شما چندان شدید نیست و یا تغییر شکل قابل رویتی رخ نداده است . پزشکان توصیه میکنند از محافظه کارانه ترین درمان استفاده کنید : استراحت . چند روز از کار با بازوی دردناک خود اجتناب کنید .

آرام ولی همیشگی

چنانچه استراحت کامل مقدور نیست و شما مجبورید با دست درناک خود به فعالیت ادامه دهید ، این کارها را کاهش دهید و نیز در بین فعالیتتان به بازوی دردناک استراحت بدهید . دکتر اندرو تاکر متخصص پزشکی ورزشی می گوید : این منطقی است که به افراد فرصتی داده شود تا در حدی که احساس درد و ناراحتی نمی کنند به فعالیت خود ادامه دهند . ولی این که با وجود درد واضح و قابل توجه به فعالیت ادامه دهند غیر عقلانی است . در واقع درد یک علامت هشدار دهنده می باشد .

دست خود را بالا نگهدارید .

در طی مدتی که به بازوی خود استراحت می دهید آن را در حد سینه خود بالا نگهدارید . مثلا هنگامی که روی صندلی نشسته اید آن را بر روی یک بالش قرار دهید .

آن را خنک کنید .

در موضع دردناک یخ قرار دهید و آن را آنقدر بر روی موضع نگهدارید تا پوست شما احساس بی حسی کند ، این زمان نباید بیش از چهار دقیقه طول بکشد . پوست را بررسی کنید تا سفید و یا آبی و کبود نشود . هم چنین می توانید از سرد کننده شیمیایی که در بین یک حوله مرطوب پیچیده شده است استفاده کنید . آن را برای مدت 20 دقیقه بر روی موضع درد قرار دهید ، در این بین پوست را هر 10 دقیقه بررسی کنید .

دارو  می توانید از ضد دردهای موجود با بهره گیری از راهنمای مصرف ان استفاده کنید .

به پزشک خود اطلاع دهید .

چنانچه این تمدیدات را به کار گرفتید ولی تغییری در درد رخ نداد به پزشک خود اطلاع دهید . درمان های بیشتر شامل مصرف استرویید جهت کاهش التهاب ، استفاده از آتل سبک ویا در موارد شدید جراحی جهت ترمیم ضایعه زمینه است .

علایم ضعف بازو

گرچه بازو جهت استفاده بسیار و حتی نامناسب طراحی شده است ، اما نقاط مشخصی از آن نسبت به جراحت آسیب پذیر است . ضعف در ناحیه بالای باز و اغلب ناشی از نوعی فشردگی داخلی است . ممکن است یک رگ و یا عصب در نقطه ای بین گردن تا نوک انگشتان تحت فشار قرار گرفته باشد ، این گرفتاری ممکن است در بین عضلات گردن و بازو رخ داده باشد . ممکن است جریان خون نقطه آسیب دیده کند شده و پایانه های عصبی نتوانند علائم و پیغامها را با تمام قدرت به مغز منتقل کنند ، بدین ترتیب کرختی و یا ضعف در ناحیه ایجاد میشود .

آسیب های عصبی با اسامی مختلفی نامیده می شوند ، نشانگان خروجی قفسه سینه (اگر محل فشردگی جایی بین گردن وشانه باشد) ، گیر کردن عصب اولنار (به ویژه از آرنج به پایین) و نشانگان تونل کارپ (در مچ و دست) ، البته همه در یک چیز مشترکند . این ها اعصابی را در گیر می کنند (و در برخی موارد سرخرگهایی) که از گردن به سوی بازو می ایند .

دیگر اسیب فشاری ، آسیب عصب اولنار است که در محلی که عصب اولنار از زیر آرنج رد می شود ، رخ می دهد و موجب بی حسی و سوزن سوزن شدن دست به همراه درد ناحیه آرنج می شود . افرادی که دست خود را به سطوح سخت تکیه می دهند ، عموما دچار این ضایعه می شوند . به گزارش آسان طب در بین دوچرخه سواران مشکلی مشابه که همراه با از دست رفتن حس انگشتان است گزارش شده است . در این موارد ، تکیه دست ها بر روی دسته دوچرخه موجب وارد آمدن فشار زیادی به عصب اولنار می شوند . و ضایعه ای که نشانگان اولنار نامیده می شود رخ می دهد .

تسکین علایم ضعف بازو

درمان بر اساس تشخیص صورت می گیرد . بازگرداندن نیرو به بازوها ممکن است از شیوه های ساده ای چون استراحت تا درمان های جدی تر چون جراحی انجام پذیرد . اینجا مواردی می اید که می توان انجام داد .

مراجعه به یک متخصص

چنانچه گیر افتادگی یک عصب اتفاق افتاده باشد ، اولین کار تعیین شدت ضایعه است . پزشکان برخی اسیب دیدگان را مستقیما به یک جراح ارجاع می دهند ، به ویژه اگر علائم پایا باشند . اما ما کار را با درمان های حفاظتی نظیر استراحت تا هنگامی که علائم فروکش نمایند ، استفاده از اسپیلنت ، شاید تزریق استرویید به منظور کاهش التهاب آغاز می کنیم .

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا