سندرم درد منتشر مزمن

 سندرم درد منتشر مزمن که سندرم فیبرومیالژی جوانان نامیده می شود

این سندرم چیست؟ 

فیبرو میالژیا متعلق به گروه"amplified musculoskeletal pain syndrome" "(سندرم درد های عضلانی –اسکلتی تشدید یافته)" می باشد. فیبرومیالژیا سندرمی است که با درد منتشر و طولانی مدت در سیستم عضلانی-اسکلتی، که اندام فوقانی،تحتانی،کمر،شکم،قفسه سینه،گردن یا چانه را به مدت حد اقل 3 ماه تظاهر می یابد و بهمراه احساس خستگی ، اختلال در خواب وبروز مشکلاتی در سطح توجه ،استدلال و حافظه مشخص میشود.

شیوع این بیماری چقدر است؟

فیبرومیالژیا عمد تا در بالغین اتفاق می افتد.در کودکان بیشتر در سنین نو جوانی گزارش شده و میزان شیوع آن حدود 1% است.
دختران بیشتر از پسران مبتلا می شوند. کودکان مبتلا به این سندرم از نظرخیلی از خصوصیات بالینی با کودکان مبتلا به complex regional pain syndrome( سندرم درد مختلط ناحیه ای) شباهت دارند.

مشخصات بالینی ویژه این بیماری چیست؟

بیماران از درد منتشر اندام ها شکایت می کنند هر چند شدت این درد از یک کودک به کودک دیگر ممکن است متفاوت باشد و درد ممکن است در هر قسمتی از بدن (مانند اندام های فوقانی و تحتانی، پشت ،شکم،قفسینه سینه ، گردن و چانه)اتفاق بیفتد.
این کودکان معمولا دچار مشکل خواب هستند و خواب خوبی که خستگی آنها را از بین برده و احساس تازگی فراهم کند ندارند وهنگام بیدار شدن از خواب همجنان احساس خستگی میکنند ، شکایت اصلی دیگر در این بیماران احساس خستگی شدید به همراه کاهش توان فیزیکی در آنها است.
بیماران مبتلا به فیبرو میالژیا مکررا از سردرد،تورم کمر (احساس ورم میکنند هر جند ممکن است هیچ تورمی دیده نشود) ، کرختی و برخی اوقات تغییر رنگ مایل به آبی در انگشتان شکایت می کنند. مجموعه این علائم منجر به اضطراب ، افسردگی و غیبت مکرر از مدرسه می گردد.

این بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

سابقه وجود درد کلی در حداقل 3 ناحیه از بدن ،برای حداقل 3 ماه ، همراه با درجات مختلفی از احساس خستگی ،اختلال خواب واختلالات شناختی (توجه،یادگیری، استدلال،حافظه، تصمیم گیری و توان حل مشکلات) راهنمای تشخیصی است .بسیاری از بیماران در برخی ازنواحی بدن ،نقاط دردناکی trigger points(دردهای واکنش انگیز) را درعضله بیان میکنند که البته این یافته برای تشخیص ضروری نیست

چگونه میتوان این بیماری را درمان کرد؟

یک موضوع مهم کاهش دادن اظطراب خانواده و بیمار با توضیح دادن این مسئله است که گرچه این دردها واقعی و شدید هستند ، اما مفاصل بیمار آنها دچار تخریب نخواهد شد و بیماری جدی در کار نیست.
مهمترین و موثر ترین بخش درمان ، تنطیم یک برنامه ورزشی مناسب بهبود دهنده قلبی عروقی است شنا کردن بهترین ورزش برای این بیماران است.موضوع دوم شروع یک برنامه درمانی شناختی رفتاری بصورت فردی و گروهی است. در نهایت برخی از بیماران ممکن است برای بهبود وضعیت خواب نیاز به دارو داشته باشند

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

بهبودی کامل این بیماری نیازمند تلاش فراوان بیمار و حمایت اساسی خانواده وی دارد.بطور کلی نتیجه در کودکان خیلی بهتر از بزرگسالان است وبیشتر آنها کاملا بهبود پیدا می کنند. پذیرش یک برنامه ورزشی منظم بسیار اهمیت دارد. حمایت روحی و روانی به اندازه مصرف دارو در بهبود خواب بیمار ،اضطراب و افسردگی دوران نوجوانی موثر است

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا