انگشت چکشی یا مالت فینگر چیست؟

مالت فینگر، که یک نوع آسیب عضلانی است و به آن انگشت بیس‌بال یا انگشت چکشی نیز گفته می شود. در عارضه مالت فینگر، انگشت به علت پارگی رباط اکستانسور دچار آسیب و تغییر شکل می‌شود.

 

علت ایجاد انگشت چکشی

 این اتفاق زمانی می‌افتد که یک جسم مانند توپ به نوک شست یا انگشتان دیگر دست برخورد کند. گاهی اوقات اگر نیرو زیاد باشد، استخوان نیز همراه با تاندون کشیده می‌شود که باعث می‌شود شست یا سایر انگشتان دیگر قادر به صاف شدن نباشند. به‌طورکلی انگشت چکشی یک آسیب ورزشی است که بازیکنان بیس بال، والیبال و بسکتبال به‌طور مرتب با آن روبه‌رو می‌شوند. مالت فینگر همچنین ممکن است به علت شکستن یا بریده شدن انگشت در انواع خاصی از مشاغل ایجاد شود.

انگشت چکشی به علت آسیب در آخرین مفصل انگشت رخ می‌دهد. این عارضه هنگامی اتفاق می‌افتد که مفصل انتهایی انگشت صدمه می‌بیند. مالت فینگر تاندون پشت انگشت را از عضلات اتصال آن جدا می‌کند. معمولاً سه نوع آسیب وجود دارد:

  • تاندون بدون هیچ‌گونه شکستگی آسیب می‌بیند.
  • تاندون دچار شکستگی کوچک ناشی از نیروی اعمال‌شده در زمان آسیب می‌شود.
  • تاندون دچار شکستگی جدی و شدید می‌شود.

 

نشانه‌های مالت فینگر

در صورت صدمه به این تاندون، انگشت بیمار وضعیت زیر را پیدا خواهد کرد:

  • نوک انگشت به سمت پائین خم می شود به گونه ای که بیمار دیگر قادر به صاف کردن آن نیست.
  • ناتوانی درباز کردن کامل انگشت اما بیمار می‌تواند با کمک آن را حرکت دهد.
  • درد، التهاب و تورم مفصل بلافاصله پس از آسیب
  • تورم و قرمزی پس از آسیب‌دیدگی
  • نوک انگشت ضعیف و خم می‌شود.
  • ناتوانی در صاف کردن مفصل انگشت.
  • گاهی اوقات خون زیر ناخن جمع یا لخته می‌شود.
  • در برخی موارد ناخن ممکن است بیفتد.

 

دوحالت کلی در این  نوع آسیب

  • انگشت چکشی با منشا تاندونی: در این حالت فقط تاندون صاف کننده انگشت پاره شده و بیمار قادر به صاف کردن انگشت خود نیست.
  • انگشت چکشی با منشا استخوانی: تاندون پاره نشده، بلکه از محل اتصال به آخرین بند انگشت به همراه یک تکه استخوان کنده شده باشد. به این حالت شکستگی از نوع " کندگی " اطلاق می گردد.

 

علت جمع شدن انگشتان پا

انگشت پای شما شامل سه استخوان، بند انگشت و دو مفصل می شود که  مشکل انگشت چکشی پا زمانی رخ می دهد که مفصل میانی به سمت پایین خم شود. علل مختلف و رایجی می توانند منجر به بروز چنین اتفاقی در پای شما شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک آسیب جدی و تصادفی به انگشت پا
  • آرتروز
  • قوس پای بلند و غیر نرمال
  • پوشیدن کفش هایی که به خوبی اندازه و قالب پا نیستند.
  • سفتی تاندون های خم کننده ی انگشتان به دلایل مختلف
  • فشار ایجاد شده توسط یک قوز شست پا (هالوکس والگوس)، که زمانی رخ می دهد که انگشت بزرگ پای شما به سمت خارج و انگشت دوم خم می شود.

آسیب رسیدن به ستون فقرات و یا اعصاب محیطی بدن می تواند منجر به این شود که تمامی انگشتان پای شما به سمت پایین خم شوند.

اگر ناخن شما نیز مجروح شده و یا از بستر ناخن جدا و یا خون زیر آن جمع شده باشد، ممکن است نشانه ای از پارگی تاندون و یا شکستگی استخوان باشد. بنابریان در اسرع وقت به یک پزشک متخصص  مراجعه فرمائید. زیرا خطر ابتلا به عفونت نیز وجود دارد.

 

راه های درمان انگشت چکشی

  1. یخ

برای جلوگیری از تورم و التهاب، روی انگشتان آسیب‌دیده یخ قرار دهید. یخ باعث کاهش تورم می‌شود و زمان بهبود کلی را سریع می‌کند. یخ را لابه‌لای یک حوله قرار دهید. از تماس مستقیم یخ به پوست پرهیز کنید. از یک کیسه سبزی‌های یخ‌زده پیچیده شده در یک حوله هم به‌راحتی می‌توان استفاده کرد.

  1. بالا نگه‌داشتن

اگر ممکن است دست را بالا نگه‌دارید تا به کاهش جریان خون به انگشت کمک کند و باعث کاهش تورم شود.

  1. دارو

انواع مختلف مسکن‌ها ممکن است بر اساس وضعیت سلامت بیمار تجویز شود.

  1. اسپلینت انگشت چکشی

در صورت عدم شکستگی یا سایش از اسپلینت انگشت چکشی برای حدود هشت هفته استفاده می‌شود. اسپلینت کمک می‌کند تا انگشت در یک موقعیت صاف نگه‌داشته شود و به بهبود مناسب تاندون کمک کند. این نوع اسپلینت برای یک یا دو ماه بعد از بازگشت دوباره به ورزش هم توصیه می‌شود.

  1. درمان دستی و گراستون تراپی

گراستون تراپی برای کمک به درمان ماهیچه‌های آسیب‌دیده اطراف انگشت چکشی انجام می‌شود. گراستون تراپی روش ابتکاری مبتنی بر درمان دستی بافت نرم با کمک ابزار است که فیزیوتراپیست را قادر می‌سازد تا بافت اسکار و محدودیت‌های ناشی را تشخیص و به‌طور مؤثر درمان کند و همچنین دامنه‌ی مطلوب حرکت انگشت را بازگرداند.

  1. ماساژ درمانی

ماساژ درمانی ترکیبی از ماساژ و کشش است که درمانگران با استفاده از انگشت شست خود درحالی‌که مفصل را در طیف حرکتی ممکن حرکت می‌دهند به بافت خشک یا گره شده اعمال می‌کنند.

  1. فیزیوتراپی

تمرکز اصلی فیزیوتراپی برای درمان انگشت چکشی به‌طور عمده بر روی حفظ حرکت مفاصل و جلوگیری از خشکی مفصل به دلیل عدم استفاده است. فیزیوتراپیست تا می‌توانند تمرینات در خانه را به شما آموزش دهند تا مطمئن شوند که مفاصل دیگر شما خشک نمی‌شوند. پس از برداشتن اسپلینت انگشت چکشی فیزیوتراپ به‌تدریج تمریناتی را برای تقویت انگشت و افزایش انعطاف‌پذیری آن ارائه می‌کند. اولتراسوند نیز می‌تواند به کاهش تورم و ناتوانی کمک کند.

  1. ورزش‌های اصلاحی انگشت چکشی

صدمه به انگشت که معمولاً از آسیب‌های ناشی از ضربه، مانند زمانی که نوک انگشت توسط یک توپ ضربه می‌خورد، است باعث می‌شود نوک انگشت خود خم شود. تمرینات قدرت حرکت را افزایش می‌دهد و انگشت را پس‌ازاین آسیب بهبود می‌بخشد.

  1. پوشیدن کفش های طبی

 با پوشیدن کفش های طبی و با قالب استاندارد و مناسب می توانید مشکل انگشت چکشی ناشی از کفش های نامناسب و تنگ یا پاشنه بلند را درمان کنید. اگر قوس زیاد پا منجر به بروز مشکل مذکور شده باشد، پوشیدن پدهای انگشتان پا و یا استفاده از کفی های طبی می تواند گزینه مناسبیبرای شما باشد. این پدها با تغییر موقعیت قرار گرفتن انگشتان می توانند به شما کمک کنند که در نتیجه آن درد شما کاهش یافته و ظاهر انگشتان پای شما نیز به حالت طبیعی و مناسب بر می گردد یا حداقل از بدتر شدن دفورمیته جلوگیری می شود.

 

درمان انگشت چکشی شدید

اگر در کشش دادن و حرکت انگشتان پای خود ناتوان شده باشید، انجام عمل جراحی تنها گزینه مناسب برای ترمیم مشکل شما به شمار می رود. عمل جراحی می تواند موقعیت انگشتان پا را به حالت عادی برگرداند، استخوان های تغییر شکل یافته را از پا حذف کرده و تاندون ها و مفاصل درون پای شما را نیز به حالت طبیعی در آورد. عمل جراحی در این شرایط معمولا به صورت سر پایی انجام می شود و شما می توانید در همان روز انجام عمل به خانه برگردید.

 

تمرینات حرکتی

تمرینات زودهنگام:هنگامی‌که تاندون به‌اندازه کافی قدرتش را به دست آورد و پزشک به شما اجازه داد، می‌توانید نوک انگشت خود را حرکت دهید. این کار معمولاً تحت نظارت درمانگر حرفه‌ای یا فیزیوتراپ انجام می‌شود. هدف از تمرینات حرکتی زودهنگام این است که به‌آرامی و بدون فشار بیش‌ازحد به تاندون درمان شده شروع به خم کردن مفصل آسیب‌دیده کنید.

کشش سرانگشت:با دست سالمتان انگشت چکشی را بگیرید. انگشت شست شما روی این انگشت قرار می‌گیرد. انگشت شست را درست زیر مفصل نزدیک به ناخن خود قرار دهید و انگشت اشاره دست سالم شما باید زیر سرانگشت چکشی باشد. با انگشت اشاره خودسر انگشت چکشی را به‌آرامی به سمت بالا فشار دهید و تا جایی ادامه دهید که کشش را احساس کنید. حداقل ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت نگه‌دارید.

تمرینات مسدود کردن:هنگامی‌که تاندون شما به‌طور کامل درمان شد، انجام تمرینات مسدودکننده ممکن است به بهبود توانایی شما برای خم کردن نوک انگشت کمک کند. این تمرینات نیاز به نگه‌داشتن سایر مفاصل انگشت چکشی در یک موقعیت مستقیم دارد تا توانایی آن‌ها برای خم شدن را مسدود کنید زیرا شما تلاش می‌کنید فقط نوک انگشت آسیب‌دیده را خم‌کنید. به‌طورمعمول، تمرینات مسدود کردن در مجموعه‌ای از ۱۰ تکرار چند بار در روز انجام می‌شود تا زمانی که حرکت کامل مفصل دوباره به دست آید.

تمرینات قدرتی:ضعف دست پس از آسیب انگشت چکشی اتفاقی معمول است. تمرینات تقویت‌کننده حدود ۳ ماه پس از آسیب انجام می‌شود. تمرینات مانند فشردن و ورز دادن با خمیر اسلایم، بند رختی یا سایر وسایل ورزشی انجام می‌شود. تمرینات تقویتی همچنین برای مچ دست، آرنج و شانه شما انجام می‌شود زیرا این ماهیچه‌ها نیز بابی حرکت شدن انگشت چکشی ممکن است ضعیف شوند. تمرینات ادامه می‌یابد تا عملکرد شما به‌طور کامل بازگردد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا