رژیم نقرس

بیماران نقرسی چه غذایی بخورند و چه غذایی نخورند؟

افرادی که از بیماری نقرس رنج می برند، باید رژیم نقرس را رعایت کنند تا این بیماری التهابی باعث تورم و درد نشود. در واقع نقرس یک نوع بیماری مفصلی است که به دلیل بالا رفتن اسید اوره خون مفاصل متورم و دردناک و حرکت کردن معمولا برای بیمار مشکل می شود. نشانه های دیگری مثل عرق کردن، قرمزی بخصوص در انگشتان پا، پاشنه و آرنج ها از دیگر عوارض این بیماری است که زمانی بیماری ثروتمندان نامیده می شد. چرا که نقرس در نتیجه استفاده زیاد از غذاهای حاوی گوشت قرمز به وجود می آید. این بیماری در صورتی که مداوا نشود باعث صدمه زدن به کلیه و بیماری های شدید مفصلی می شود. هر چند داروهای خاصی برای درمان و کنترل بیماری وجود دارد، ولی بهترین کار رعایت یک رژیم غذایی مخصوص بیماری نقرس است.

رژیم نقرس

بیماران نقرسی باید در رژیم نقرس از هر گونه ماده غذایی التهاب زا مثل نان و آبجو دوری کنند. در عوض غذاهای حاوی چربی کم گزینه بسیار مناسبی است که مصرف آن به بیماران مبتلا به نقرس توصیه می شود.

غذاهای که باید در رژیم نقرس خورده شود:

غذاهایی مثل اسفناج، انواع سبزی و میوه، حبوبات، آجیل، غلات کامل، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، ادویه و گیاهان دارویی، قهوه ، انواع توت، روغن های گیاهی و  مارچوبه از غذایی است که باید در برنامه غذایی بیماران مبتلا به نقرس وجود داشته باشد.

غذاهای مضر در رژیم نقرس:

گوشت قرمز، آبجو، انواع مشروبات الکلی، غذاهای دریایی، غذاهای حاوی فروکتوز مثل شربت ذرت از مواد غذایی است که به دلیل بالا بردن اوره خون به هیچ وجه نباید در رژیم نقرس مصرف شود. به طور کلی بیماران مبتلا به نقرس نباید غذاهای زیر را مصرف کنند:

* گوشت قرمز

* ماهی

* احشا داخلی بدن حیوانات  مثل جگر

* انواع غذاهای کنسروی و تن

* الکل

* غذاهای فست فود و فرآوری شده

* نوشابه های حاوی شکر

غذاهایی که در رژیم نقرس باید کم مصرف شود:

این غذاها را شخص می تواند هر از گاهی به میزان کم در برنامه غذایی خود قرار دهد:

* گوشت خرگوش

* گوشت گوسفند

* گوشت بوقلمون

* ماهی سالمون

* گوشت اردک و غاز

* ماهی قزل آلا

* کدو تنبل

* گوشت قرقاولش

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا