آلوپورینول

آلوپورینول (به نام زیلوریک Zyloric هم شناخته می‌شود) در درمان نقرس، عود سنگ‌های کلیوی اگزالات کلسیم، جلوگیری از نفروپاتی اسیداوریکی در هنگام شیمی درمانی کاربرد دارد. آلوپورینول آنزیمی به نام گزانتین اکسیداز را که در بدن انسان اسید اوریک تولید می‌کند مهار کرده و به این طریق با کاهش تولید موجب می‌شود سطح اسید اوریک در بدن کاهش یابد.

آلوپورینول در چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود

استفاده اصلی آلوپورینول در بیماری نقرس است و هدف از استفاده این دارو در نقرس کاهش سطح اسید اوریک است. آلوپورینول در درمان حملات حاد نقرسی استفاده نمی‌شود. استفاده این دارو در نقرس مزمن است و می‌تواند از بروز حملات نقرسی پیشگیری کند. از این دارو همچنین در کاهش سطح اسید اوریک در بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند استفاده می‌شود. در شیمی درمانی به علت مردن تعداد زیادی سلول سرطانی سطح اسید اوریک بدن زیاد می‌شود.

در بیماران مبتلا به سنگ‌های کلیوی از جنس اسید اوریک و در بیماری لیشمانیازیس که نوعی بیماری انگلی است هم از آلوپورینول استفاده میشود.

اطلاعات مهم در مورد آلوپورینول

اگر هر گونه آلرژی و حساسیتی نسبت به آلوپورینول دارید ، از آن استفاده نکنید .

اگر هر نشانه ای ، حتی خفیف از بثورات پوستی ، روی پوستتان ایجاد شد ؛  سریعا خوردن دارو را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید .

هر نوبت دارو را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه، هر روز 8 تا 10 لیوان کامل مایعات بنوشید ؛ مگر این که پزشک شما دستورالعمل دیگری به شما داده باشد .

آلوپورینول می تواند سلول های خونی را کاهش دهد و این عامل  به بروز عفونت در بدن کمک میکند. این وضعیت همچنین میتواند سبب خونریزی با کمترین جراحت ها شده و ریسک ابتلا به بیماری های مسری را افزایش دهد.به همین دلیل وضعیت خون  باید بصورت مداوم آزمایش شود.

از خوردن الکل اجنتاب کنید . الکل می تواند وضعیت شما را بدتر کند . آلوپورینول می تواند روی فکر کردن و واکنش های شما تاثیر بگذارد .اگر شما رانندگی می کنید و یا هر کاری که نیاز به دقت و تمرکز دارد ، مراقب باشید .

پیش از مصرف آلوپورینول

اگر شما به آلوپورینول حساسیت دارید ، نباید از آن استفاده کنید .

برای اطمینان از اینکه آلوپورینول ، برای شما ایمن و بی ضرر است ،اگر هریک از شرایط زیر را دارید ، با پزشک خود مشورت کنید :

* بیماری کلیوی

* بیماری کبد

* دیابت

* نارسایی احتقانی قلب

* فشار خون بالا

* و یا اگر در حال شیمی درمانی هستید

اینکه آیا آلوپورینول می تواند به جنین آسیب بزند یا خیر، مشخص نیست. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید ، برای استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید .

 آلوپورینول می تواند به شیر مادر انتقال یابد و به نوزادی که از شیر مادر تغذیه میکند صدمه وارد کند.اگر به فرزند خود شیر می دهید ، بدون توصیه پزشک از این دارو استفاده نکنید.

نحوه مصرف آلوپورینول

آلوپورینول را دقیقا مطابق با دستورالعمل های گفته شده توسط پزشک خود ، مصرف کنید . به هیچ عنوان ، بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده ، از این دارو استفاده نکنید .

راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه نمایید.

پزشک شما ممکن است گاهی دوز مصرفی را تغییر دهد ، تا به بهترین نتایج از عملکرد و تاثیر دارو برسد .

آلوپورینول باید بعد از غذا و با مقادیر زیاد آب مصرف شود.

در زمان شروع اولین مصرف آلوپورینول، ممکن است حملات نقرس بیشتر شوند .

استفاده از دارو را به صورت منظم انجام دهید ، اما اگر پس از گذشت چند ماه ، هیچ اثر مثبتی روی شما نگذاشته است ، با پزشک خود مشورت کنید.

آلوپورینول را در دمای اتاق و دور از رطوبت و حرارت نگهداری کنید .

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا